PHD2

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TILBEHØR PHD2

• Dette emne har 33 svar og 8 stemmer, og blev senest opdateret for 9 år, 11 måneder siden af Torben Taustrup. This post has been viewed 341 times
Viser 15 indlæg - 16 til 30 (af 34 i alt)
  • Forfatter

johnny.b.a
    Deltager
      • Super Giant

Hej

Jeg var også i gang med PHD2 i aftes og der var ingen stjerner der stak af så det meget positivt. Jeg døjer dog stadig med flex et eller andet sted som jeg håber at finde i aften.

Mvh

Johnny

Torben Taustrup
      Admin
        • Neutron star

I går fik vi lavet farveoptagelser – en time i alt, så nu er den samlede eksponeringstid oppe på godt to timer:

http://tocobs.org/12prem/colour/N507_a.jpg

Vi bøvler lidt med et problem med deforme stjerner, når kikkerten peger lavt i SØ. I NØ ser stjernerne fine ud. Måske klemmer spejlcellen…

TorbenTorben Taustrup2013-11-26 17:09:29

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

Torben Taustrup
        Admin
          • Neutron star

PS! TOC har i øvrigt doneret 20$ til Stark. Det har vi selvfølgelig gjort, fordi vi godt vil vise vores tilfredshed med den nye version af PHD.

Samtidigt kan vi aflive myten om, at man så modtager en forbedret version af programmet

mvh

Torben

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

henrik.schneider
          Deltager
            • Nova

Godt initiativ, den følger jeg med på.

Helt fantastisk så mange timer der må havde ligget i det program.

Frank Larsen
            Moderator
              • Super Nova

Havde PHD2 beta kørende igen i aftes. Gjorde god brug af Locking mekanismen til at placere forskellige stjerner det samme sted på min spalte efter en goto.

Det virker meget stabilt og frameraten kan komme godt op så jeg er spændt på hvor mange Hz jeg kan guide med på klare objekter.

Her iøvrigt et screenshot fra i søndags. Den opmærksomme forum læser genkender måske feltet…Jep – det er lykkedes at lave spektrum på Jacobs tåge – eller rettere stjernen. Dejligt at man nu kan se errorkurven målt i buesekunder og se korrektionerne.

FrankLarsen2013-11-27 15:53:36

Torben Taustrup
              Admin
                • Neutron star

Her en guidekurve fra d. 24. november. Måske kan den forbedres yderligere.

http://tocobs.org/newstand/PHD_2_Dec_2.jpg

mvh

Torben

Lars Malmgren
                Deltager
                  • Super Nova

Torben,

Det er nu ellers flot.
                  Men PHD2 korrigerer til begge sider i RA. Det ses på pindene, der ligger både over og under den vandrette 0-streg.
                  Det kunne godt være et tegn på, at jeres opstilling er i for god balance!
                  Prøv at lægge lidt vægt på den ene side, øst eller vest, således at der hele tiden guides “op ad bakke”.
                  Det kunne måske lige give det sidste…

Torben Taustrup
                  Admin
                    • Neutron star

Hej Lars

Jo, guidingen er fin. Vi har konstateret, at polaksen er stillet meget fint, så driften på deklinationen er stort set ikkeeksisterende. Vi ved, at der er meget lidt slør i deklinationsmekanikken.

Du har ret i, at der kan opnås en større præcision, hvis deklinationen kun skal korrigere den ene vej, og det er også det som vi vil foretrække.

Jeg tror, at vi skal prøve at følge dit forslag med at ændre balancen, så vi kan se, om det kan give en forbedring. En ubalance vil selvfølgelig påvirke friktionen, så det bliver interessant at se, hvor stor betydning det har.

Tak for tippet Smile

mvh

Torben

Torben Taustrup
                    Admin
                      • Neutron star

I torsdags trackede kikkerten på NGC 507 i 2 timer og 5 minutter.

Jeg har for sjov målt, hvor meget den samlede feltglidning har været i det tidsrum.

På X-aksen har den været 6,72″ og på Y-aksen 5,88″.

Det svarer til en gennemsnitlig drift på ca. 0,3″ på en 5 minutters optagelse.

mvh

Torben

Torben Taustrup
                      Admin
                        • Neutron star

Fortsatte i går med at lave optagelser af M-82. PHD Guide, Betaversionen lavede knuder. Calibrate-proceduren kørte planmæssigt på begge akser, men efterfølgende lavede programmet ikke korrektioner på deklinationen, selvom at denne var sat på “Auto”.

Der må være en lus i det program.

Er der andre som har oplevet noget tilsvarende?

mvh

Torben

Anonym
                          • Super Nova

Må si at PHD2 fungerer veldig bra hos meg, imens PHD1 ikke fungerer

så etter en drift allign så ble kurven sånn. Hvordan få stort bilde forresten?

Torben Taustrup
                          Admin
                            • Neutron star

I går var vi igen i gang med at se på guidingen. Vi har installeret den nye version af PHD2, og nu fungerer deklinationen fint.

Desværre er der stadig problemer med at opnå en tilstrækkelig stor R.A. præcision. Måske er vi lidt krævende, men vi har i perioder oplevet, at den kører rigtig fint.

Vi spekulerede på, om drevet som udgangspunkt kørte for upræcist. Det kune vi så kontrollere ved at stoppe for korrektioner – det kan man inde i PHD. Vi kunne konstatere, at drevet kørte meget jævnt uden pludselige hastighedsændringer.

Lufturoen spiller selvfølgelig ind på kurven, men vi konstaterede, at en integrationstid på mellem 2 og 5 sekunder gav en meget mere jævn kurve.

Baseret på ovenstående observationer må konklusionen være, at det er guideprogammet, som styrer R.A. motoren forkert.

Vi roder videre.

mvh

Torben

Anonym
                              • Super Nova

Må komme med et lite tillegg her, hadde den denne fine guidekurve i flere kvelder og plutselig en kveld etter å ha guidet fint i ca 2,5 time, så gikk den helt bananas, dec og ra streken gikk hver sin vei og helt ut av diagrammet, brukte to kvelder på å prøve og justere dette uten hell, avinstalerte PHD og la det inn pånytt i går, og testet senere på kvelden, var litt skyer men fant en stjerne eller to, og PHD var plutselig helt fin igjen, så hva som foregår med det programmet vet ikke jeg, men at det er noe, er helt klartEgil.G2014-03-18 17:25:25

Torben Taustrup
                              Admin
                                • Neutron star

Hej Egil

Du er ikke den eneste, som har oplevet det. Jeg har en ide om, at problemet kan skyldes programmets indbyggede funktion som lagrer drifttendenser.

Det kunne være interessant at høre, hvilke indstillinger du har kørt med – integrationstid, guidehastighed, aggressiveness, hysterese osv. samt den anvendte guidekamera og brændvidde på guideteleskop.

mvh
                                Torben

Anonym
                                  • Super Nova

Hei,

Bruker en 50/205mm guidekikkert med Alccd 5L-IIc eksp. tid 1,5 / 2 sek.

RA Algorithm: Hysteresis 10. Aggression 65. min. move 0,05

DEC kan jeg skru av men det blir litt bedre å også ha den på Hysteresis,og auto

lowpas og Resist Switch fungerer dårlig.

Dec Hysteresis 10 Aggression 30 Min mowe 0,05

Calibration 1300

Max Duration RA / DEC 1400 på begge.

Har prøvd mange varianter og det er disse som fungerer, da holder den seg greit innenfor 0,5 pixel.

Og jeg har en NEQ6Pro med 27kg på “ryggen” og kan lett eksponere 6-7 minutter med runde stjerner, når det virker da Egil.G2014-03-18 19:54:53

Viser 15 indlæg - 16 til 30 (af 34 i alt)
                                • Emnet 'PHD2' er lukket for nye svar.