› Fora › ASTRO-FORUM › TEKNIK – TILBEHØR › QHY5L-II-C bøwl
- Dette emne har 22 svar og 7 stemmer, og blev senest opdateret for 9 år, 5 måneder siden af Rudi. This post has been viewed 208 times
-
ForfatterIndlæg
-
8. september 2014 kl. 21:54 #121470
RudiDeltager- Neutron star
Jeg fik mit QHY5L-II-C guide kamera i fredags, og allerede fredag aften fulgte jeg nøje vejledningerne (http://www.b-rasmussen.dk/astro/QHY5L-II-C/Følgebrev_Qcam5L-II.pdf), dvs installere QHY drivere, ASCOM drivere og EZplanetary. Det var selvfølgelig overskyet og regn, så jeg sad inde fo med det hele. EZplanetary kunne fint forbinde til kameraet og vise billede. Jeg installerede dernæst PHD2, som også kunne vise billeder når jeg gik gennem ASCOM.
Og så her til aften var der huller i skyerne, jeg satte alt grejet op, og så kunne hverken PHD2 eller EZplanetary finde kameraetEZplanetary viser bare “sort skærm”, PHD2 giver følgende fejl:Det er installeret på Windows 7 Professional.Jeg har også en gammel Windows XP Pro maskine liggende, skal jeg prøve kræfter med den også?Andre gode råd modtages gerne./Rudi B. Rasmussen
8. september 2014 kl. 22:08 #121472
jskalsDeltager- Main Sequence
et bud er at sætte kameraet i den samme usb port som da du instalerede, hvis jeg ikke gør det tilter alt ascom
det er måske kun hos mig men hvis ikke du er sikker så prøv
mvh Johnny
8. september 2014 kl. 22:54 #121475
Lars MalmgrenDeltager- Super Nova
Ja, jeg tror Johnny har ret.
Qcam’erne plejer at ville ha’ en driver-installation pr usb-port.
Og der går let kuk i installationen.Men når driveren er på plads, så plejer det at spille.
En anden ting du kan tjekke, er om usb-kablet sidder ordentligt i kameraet.
I de tidlige Qcam5 modeller var stikket i kameraet lidt — tjaa anderledes – i hvert fald kunne kablet sidde og vippe lidt, så forbindelsen røg.
Det var meget lidt der skulle til, og hver gang skulle ezplanetary lukkes ned, kamera ud af usb, tilbage i usb, og så start ezplanetary igen.
Selv sagt super irriterende!
Der var ingen problemer med det medfølgende korte usb-kabel, men brugte du et andet, så havde du bøvlet.Det burde være løst med de nye modeller, men det er da en ting du kan tjekke…
9. september 2014 kl. 06:14 #121478
Ok, tak for info. Faktisk var det samme USB port, men da jeg installerede og testede indenfor, sad PC’en i en dockingstation, og havde dermed nogle ekstra USB porte bag på denne.
Jeg prøvede imidlertidig også at afinstallere og geninstallere i går aftes, men med samme deprimerende resultat.
For at sige det på godt gammeldags jysk, så syntes jeg at det er lidt træls.
/Rudi B. Rasmussen
9. september 2014 kl. 06:39 #121479
alanDeltager- Super Giant
Hej Rudi
For at få et sikkert resultat med PHD, kobler jeg via en HUB, det giver en mere stabil spændingsforsyning til Qcam’et, og dermed undgår du den til tider noget ringe strømforsyning fra USB-porten.
Vh Alan
9. september 2014 kl. 06:54 #121480
Indtil videre har jeg kun anvendt det medfølgende USB kabel, og den røde lysdiode bag på kameraet lyser også op. Så jeg tror at det er driverten til kameraet der driller. Især når EZplanet (der kan forbinde direkte til kameraet uden ASCOM) heller ikke kan forbinde til kameraet.
/Rudi B. Rasmussen
9. september 2014 kl. 08:50 #121483
landboDeltager- Nova
rudibr wrote: Indtil videre har jeg kun anvendt det medfølgende USB kabel, og den røde lysdiode bag på kameraet lyser også op. Så jeg tror at det er driverten til kameraet der driller. Især når EZplanet (der kan forbinde direkte til kameraet uden ASCOM) heller ikke kan forbinde til kameraet.
Ja det kan godt være noget drilagtigt noget med det kamera. Hvis alt er ok med driveren kan du se den i enhedshåndteringen (device manager på udendansk) hvor den står øverst når kameraet er forbundet. Når driveren loades plejer man også at kunne høre den vanlige “jeg satte noget i USB portene musik”.
Her er et screendump af min enhedshåndtering (device manager på udendansk) med kameraet tilsluttet.
Prøv og afinstallerer og installer driver igen. Til sidst plejer det og lykkes at få computeren til at forstå, du mener det med et QHY kamera skal kunne tilsluttes din computer.
9. september 2014 kl. 09:13 #121484
landboDeltager- Nova
I øvrigt er det min erfaring, du bør anvende det nyeste programel og driver du finder her: QHY link.
9. september 2014 kl. 19:07 #121498
Hej,
Så prøvede jeg een gang til, denne gang med PC’eren dokket ud, så jeg er helt sikker på at bruge samme fysiske og logiske USB port næste gang der skal observeres.Jeg tror at jeg har regnet ud hvordan det hele hænger sammen. Kameraet kører fint i dagslys og ved overskyet vejrNej – spøg til side. Jeg lukker ned og starter op senere, og prøver at guide på en “kunstig stjerne” (et lys på en telefon mast 2 km væk). Hvis jeg starter ra-motoren, bør PHD vel kunne kompensere og låse fast på masten?Mange tak for alle rådene, håber at det bare spiller fra nu af/Rudi B. Rasmussen
9. september 2014 kl. 19:23 #121499
landboDeltager- Nova
Ja, prøv det Rudi. Vil i øvrigt mene det er en misforståelse du ikke kan bruge en fysisk vilkorlig USB port. Operativsystemet burde nemlig kunne finde ud af og loade driveren til den port hvor kameraet bliver sluttet til. Det gør den faktisk allerede når stikket sættes i.
9. september 2014 kl. 19:34 #121501
Jeg kan jo prøve de forskellige porte af.
Jeg kikkede faktisk også i Device Manager i går aftes da det drillede, og der kunne jeg ikke se kameraet.
Håber at det bare var en Windows hickup.
/Rudi B. Rasmussen
9. september 2014 kl. 19:39 #121502
landboDeltager- Nova
rudibr wrote: Jeg kan jo prøve de forskellige porte af.
Håber at det bare var en Windows hickup.
Nej, det er ikke altid man ved hvad der sker i det system. Fint udtryk i øvrigt.
9. september 2014 kl. 21:22 #121505
IT IS ALIVE!!!!!
Sådan, satte monteringen tilfældigt op i køkkenet, pegede guidescope mod Tåsinge, startede ra motoren, låste PHD fast på en gadelampe, og voila…..Ved ikke lige hvordan graferne skal tydes, det skal jeg lige undersøge.Så nu kan det kun gå for langsomt med noget klart vejr så systemet kan fintunes/Rudi B. Rasmussen
9. september 2014 kl. 22:20 #121508
landboDeltager- Nova
10. september 2014 kl. 06:56 #121516
alanDeltager- Super Giant
Ifølge vejrudsigterne skulle det blive klart omkring midnat i aften. Så bare for en god ordens skyld så skal du op på en eksponeringstid på omkring 1-1½sek. God fornøjelse.
Alan
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'QHY5L-II-C bøwl' er lukket for nye svar.