QHY5L-II-C bøwl

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TILBEHØR QHY5L-II-C bøwl

• Dette emne har 22 svar og 7 stemmer, og blev senest opdateret for 9 år, 5 måneder siden af Rudi. This post has been viewed 208 times
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 23 i alt)
  • Forfatter

Rudi
    Deltager
      • Neutron star

Jeg fik mit QHY5L-II-C guide kamera i fredags, og allerede fredag aften fulgte jeg nøje vejledningerne (http://www.b-rasmussen.dk/astro/QHY5L-II-C/Følgebrev_Qcam5L-II.pdf), dvs installere QHY drivere, ASCOM drivere og EZplanetary. Det var selvfølgelig overskyet og regn, så jeg sad inde fo med det hele. EZplanetary kunne fint forbinde til kameraet og vise billede. Jeg installerede dernæst PHD2, som også kunne vise billeder når jeg gik gennem ASCOM.

Og så her til aften var der huller i skyerne, jeg satte alt grejet op, og så kunne hverken PHD2 eller EZplanetary finde kameraet OuchAngryAngryAngryAngryAngry
      EZplanetary viser bare “sort skærm”, PHD2 giver følgende fejl:
      Det er installeret på Windows 7 Professional.
      Jeg har også en gammel Windows XP Pro maskine liggende, skal jeg prøve kræfter med den også?
      Andre gode råd modtages gerne.

/Rudi B. Rasmussen

jskals
      Deltager
        • Main Sequence

et bud er at sætte kameraet i den samme usb port som da du instalerede, hvis jeg ikke gør det tilter alt ascom

det er måske kun hos mig men hvis ikke du er sikker så prøv

mvh Johnny

Lars Malmgren
        Deltager
          • Super Nova

Ja, jeg tror Johnny har ret.

Qcam’erne plejer at ville ha’ en driver-installation pr usb-port.
          Og der går let kuk i installationen.

Men når driveren er på plads, så plejer det at spille.

En anden ting du kan tjekke, er om usb-kablet sidder ordentligt i kameraet.
          I de tidlige Qcam5 modeller var stikket i kameraet lidt — tjaa anderledes – i hvert fald kunne kablet sidde og vippe lidt, så forbindelsen røg.
          Det var meget lidt der skulle til, og hver gang skulle ezplanetary lukkes ned, kamera ud af usb, tilbage i usb, og så start ezplanetary igen.
          Selv sagt super irriterende!
          Der var ingen problemer med det medfølgende korte usb-kabel, men brugte du et andet, så havde du bøvlet.

Det burde være løst med de nye modeller, men det er da en ting du kan tjekke…

Rudi
          Deltager
            • Neutron star

Ok, tak for info. Faktisk var det samme USB port, men da jeg installerede og testede indenfor, sad PC’en i en dockingstation, og havde dermed nogle ekstra USB porte bag på denne.

Jeg prøvede imidlertidig også at afinstallere og geninstallere i går aftes, men med samme deprimerende resultat.

For at sige det på godt gammeldags jysk, så syntes jeg at det er lidt træls.

/Rudi B. Rasmussen

alan
            Deltager
              • Super Giant

Hej Rudi

For at få et sikkert resultat med PHD, kobler jeg via en HUB, det giver en mere stabil spændingsforsyning til Qcam’et, og dermed undgår du den til tider noget ringe strømforsyning fra USB-porten.

Vh Alan

Rudi
              Deltager
                • Neutron star

Indtil videre har jeg kun anvendt det medfølgende USB kabel, og den røde lysdiode bag på kameraet lyser også op. Så jeg tror at det er driverten til kameraet der driller. Især når EZplanet (der kan forbinde direkte til kameraet uden ASCOM) heller ikke kan forbinde til kameraet.

/Rudi B. Rasmussen

landbo
                Deltager
                  • Nova

rudibr wrote: Indtil videre har jeg kun anvendt det medfølgende USB kabel, og den røde lysdiode bag på kameraet lyser også op. Så jeg tror at det er driverten til kameraet der driller. Især når EZplanet (der kan forbinde direkte til kameraet uden ASCOM) heller ikke kan forbinde til kameraet.

Ja det kan godt være noget drilagtigt noget med det kamera. Hvis alt er ok med driveren kan du se den i enhedshåndteringen (device manager på udendansk) hvor den står øverst når kameraet er forbundet. Når driveren loades plejer man også at kunne høre den vanlige “jeg satte noget i USB portene musik”.

Her er et screendump af min enhedshåndtering (device manager på udendansk) med kameraet tilsluttet.

Prøv og afinstallerer og installer driver igen. Til sidst plejer det og lykkes at få computeren til at forstå, du mener det med et QHY kamera skal kunne tilsluttes din computer.

landbo
                  Deltager
                    • Nova

I øvrigt er det min erfaring, du bør anvende det nyeste programel og driver du finder her: QHY link.

Rudi
                    Deltager
                      • Neutron star

Hej,

Så prøvede jeg een gang til, denne gang med PC’eren dokket ud, så jeg er helt sikker på at bruge samme fysiske og logiske USB port næste gang der skal observeres.
                      Jeg tror at jeg har regnet ud hvordan det hele hænger sammen. Kameraet kører fint i dagslys og ved overskyet vejrWink
                      Nej – spøg til side. Jeg lukker ned og starter op senere, og prøver at guide på en “kunstig stjerne” (et lys på en telefon mast 2 km væk). Hvis jeg starter ra-motoren, bør PHD vel kunne kompensere og låse fast på masten?
                      Mange tak for alle rådene, håber at det bare spiller fra nu af Wink

/Rudi B. Rasmussen

landbo
                      Deltager
                        • Nova

Ja, prøv det Rudi. Vil i øvrigt mene det er en misforståelse du ikke kan bruge en fysisk vilkorlig USB port. Operativsystemet burde nemlig kunne finde ud af og loade driveren til den port hvor kameraet bliver sluttet til. Det gør den faktisk allerede når stikket sættes i.

Rudi
                        Deltager
                          • Neutron star

Jeg kan jo prøve de forskellige porte af.

Jeg kikkede faktisk også i Device Manager i går aftes da det drillede, og der kunne jeg ikke se kameraet.

Håber at det bare var en Windows hickup.

/Rudi B. Rasmussen

landbo
                          Deltager
                            • Nova

rudibr wrote: Jeg kan jo prøve de forskellige porte af.

Håber at det bare var en Windows hickup.

Nej, det er ikke altid man ved hvad der sker i det system. Fint udtryk i øvrigt.

Rudi
                            Deltager
                              • Neutron star

GeekIT IS ALIVE!!!!!

Sådan, satte monteringen tilfældigt op i køkkenet, pegede guidescope mod Tåsinge, startede ra motoren, låste PHD fast på en gadelampe, og voila…..
                              Ved ikke lige hvordan graferne skal tydes, det skal jeg lige undersøge.
                              Så nu kan det kun gå for langsomt med noget klart vejr så systemet kan fintunes

/Rudi B. Rasmussen

landbo
                              Deltager
                                • Nova

alan
                                Deltager
                                  • Super Giant

Ifølge vejrudsigterne skulle det blive klart omkring midnat i aften. Så bare for en god ordens skyld så skal du op på en eksponeringstid på omkring 1-1½sek. God fornøjelse.

Alan

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 23 i alt)
                                • Emnet 'QHY5L-II-C bøwl' er lukket for nye svar.