Overhaling af EQ5 deklinationsakse

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TELESKOPER OG MONTERINGER Overhaling af EQ5 deklinationsakse

• Dette emne har 35 svar og 4 stemmer, og blev senest opdateret for 9 år, 1 måned siden af Rudi. This post has been viewed 356 times
Viser 15 indlæg - 16 til 30 (af 36 i alt)
  • Forfatter

Søren Hansen
    Deltager
      • Giant

Rudi dog, er vi på vej ned mellem storetæerne

Rudi
      Deltager
        • Neutron star

He – nej, nej Søren, det var ikke ment som en under bæltestedet joke, kan godt se at det kan misforståes

Det var skam helt seriøst at jeg mente at der var mere brug for super lube end chokolade

Med lidt helt er jeg kørende igen i aften, der er iflg nogle udsigt til lidt klart vejr.

/Rudi B. Rasmussen

Rudi
        Deltager
          • Neutron star

Så er det hele smurt og samlet.

Brugte kun een lille 12g Super Lube.

Nu kører den som, ja smurt

http://youtu.be/18UEsM3I4Fg

/Rudi B. Rasmussen

Søren Hansen
          Deltager
            • Giant

Tillykke Rudi.

For resten, nu du er i gang, jeg har en …. og ….. og ………..

henrik.schneider
            Deltager
              • Nova

få den så ud under stjernerne og se hvad den kan Clap

Rudi
              Deltager
                • Neutron star

Jo tak Søren

Fra at den slet ikke kunne slewe med højeste hastighed på decl og til at den kører som nu, det er stort

Og hvis du har en der trænger til at blive smurt, så kan du rolig selv gå i gang, det kræver ikke nogen særlig færdigheder, det er jeg et bevis på

Det vigtigste, tror jeg, er at få følgende gjort:

1) Skil det hele ad og rens i petrolium.

2) Smør alle friktions flader med et tyndt lag Super Lube og saml igen.

3) Gør meget umage med at skrue gevind stykket i snekke huset tilpas ind, så meget at aksen ikke kan skubbes frem og tilbage, og så lidt at den ikke strammer. Spænd dernæst gevind stykket fast med møtrikken.

4) Gør meget umage med at skrue ringen i bunden så meget i at decl aksen ikke kan flyttes op og ned i huset og så tilpas lidt at den ikke strammer. Lås ringen fast med de små skruer.

5) Brug meget tid på at spænde snekkedrevet på og juster til den går meget let, jeg justerede den så meget ud at der kom mærkbar backlash, og så spændte jeg den ca 1/2 omgang ind igen.

Ellers skriv/ring til een der har prøvet det før, det hjalp mig meget at tale med Henrik, fik flere fif og fik mine antagelser bekræftiget.

Jeg vil gætte på at jeg har brugt 4-5 timer alt i alt.

Nu håber jeg bare på klart vejr så det kan prøves i praksis rudibr2015-01-26 18:51:47

/Rudi B. Rasmussen

Rudi
                Deltager
                  • Neutron star

Jeg har lige prøvet at måle deklinations backlash på følgende måde:

A1) Montering og teleskop sat op så det peger på et terrestisk objekt et par km væk.

A2) Synscan håndkontrollen tændes.

A3) Svar nej til “Star align”, dette bevirker at ra og decl motorene ikke kører.

A4) Tryk “Utility” -> “Show Position” og bladr ned til “Ax1/Ax2” koordinaterne.

A5) Sæt slew rate til 1.

A6) Sæt trådkors okkular i teleskopet.

Nu viser Ax1 og Ax2 decl henholdsvis ra koordinaterne som stepper motorene er kørt til.

Jeg følger herefter nedenstående procedure for at måle backlash:

B1) Kør mod syd til objektet er nord for okular krydset.

B2) Kør mod nord og stop straks objektet er i okular krydset.

B3) Noter Ax1 visning, v1.

B4) Kør igen lidt mod nord, til objektet er godt syd for okular krydset.

B5) Kør nu mod syd og stop straks objektet er i okular krydset.

B6) Noter Ax1 visning, v2.

Nu vil forskellen på v1 og v2 svare til deklinations backlash.

Når man starter på B5) ses det tydeligt at Ax1 visningen tæller mod syd selv om billedet ikke flytter sig indtil backlash er clearet.

Jeg har gjort dette gentagne gange og fundet en gennemsnits backlash på 17’14” på min deklinations akse!!!!!!

Det svarer til at snekke aksen har ca 1/8 til 1/4 omgang backlash!!!!

Er det normalt?

Jeg har virkelig prøvet efter alle kunstens regeler at justere denne backlash væk, men kan simpelt hen ikke fjerne det.

Selv hvis den lille justerings skrue i midten er helt fjernet, og snekken går helt ind imod snekke krandsen er backlash på uændret og lige så stor som fundet overfor.

Er det simpelthen fordi snekken og/eller tænderne i snekkekrandsen er slidt?

Note: ra backlash er meget meget mindre og er efter samme princip som overfor fundet til ca 4′

Edit: Det kan også være at jeg har helt misforstået noget. Er det ikke således at jo mere man spænder den lille justerings skrue, jo længere flytter man snekken og snekkekrandsen fra hinanden og dermed introducerer mere slør og dermed igen mere backlash?rudibr2015-01-30 05:57:45

/Rudi B. Rasmussen

henrik.schneider
                  Deltager
                    • Nova

Hej Rudi

Godt tænkt, men desværre er det absolut helt umuligt at undgå slør i både RA og DEC aksen.
                    Selve dit snekkedrev kan du få ret godt, men det er desværre ikke alt i “kæden” fra din elmotor til DEC akslen.
                    Efter elmotoren, som er slørfri, sidder der et gear bestående af 7 tandhjul og i hvert af disses kontakt punkter er der sløv. Dette har du ingen chance for at justere væk.

MEN det burde heller ikke være nødvendigt, hvis pol aligment er ok, og du har ubetydeligt lidt overvægt i modsat retning af hvordan DEC aligevel måtte bevæge sig.

Hvis din RA er bedre end DEC beror det helt givet på en tilfældighed, vil jeg mene.

Jeg forstår dog godt dit ønske om at nå perfektion 😉

Hvis du absolut ville forbedre dit slør er næste step nok at udskifte motor med gear til en kraftig steppemotor og så selv bygge en 16bit mikrostepping, men så er det jo et ny design.

henrik.schneider2015-01-30 10:04:57

Rudi
                    Deltager
                      • Neutron star

Det har du ret i Henrik. Jeg har jo målt den totale backlash i ovenstående forsøg. Men når jeg står og kikker på tandhjulene, så er tiden fra jeg skifter retning til hjulene begynder at bevæge sig meget kort. Jeg har det indtryk at sløret i snekkedrevet er ansvarlig for størstedelen af den backlash jeg måler.

Tre ting jeg undrer mig over:

1) Er det normalt at backlash er helt oppe på 17′ ?

2) Er det normalt at snekke backlash er 1/8 -> 1/4 omgang på snekken?

3) Hvordan skal GOTO dog kunne virke under disse omstændigheder?

Er der nogen i det sydfynske (Alan måske?) der er 100m mester i backlash justering? Måske griber jeg det forkert an?rudibr2015-01-30 10:13:48

/Rudi B. Rasmussen

henrik.schneider
                      Deltager
                        • Nova

3) Goto får ganske riktigt afvigelsen som du beskriver, men hvis du kører med PHD måler og kompenserer PHD for backlash.

2) Det er nok ikke helt unormalt, hvis du strammer lidt ekstra til kan du godt komme ned på næsten 0, men så går alt for stramt.

1) det ved jeg ikke, og så sagt bør det ikke betyde alverden, og da slet ikke på DEC som jo ikke bør bevæge sig.

Den bedste metode er, som jeg tror jeg nævnte for dig, at monterer en laser-pen istedet for dit teleskop, afmonterer motor og så med fingerne dreje snekket frem og tilbage. Samtidig skal du så justere presset mod snekket (den lille set-skrue i midten). Og så skal du helt sikkert justerer i aksial retningen, her hvormeget du “klemmer” snekken aksialt.
                        MEN alt dette skal stadigvæk gå meget let, nok skal det klemme, men ikke “bide”.

På din DEC akse har du måske meget slitage da den tidligere kørte meget stramt og det gør det ikke bedre.

Jeg ved ikke om dette hjælper, men bare lidt tanker.

henrik.schneider2015-01-30 10:48:39

Rudi
                        Deltager
                          • Neutron star

Jo tak Henrik, alt hjælper lige nu

ad 3) Så har jeg ikke været ude under åben himmel endnu, men jeg har prøvet på et terrestisk objekt ud af stuevinduet, og det er helt tydeligt at hver gang jeg skifter slewretning fra N mod S og visa versa, så er der er slup på de ca 17′. Og ved en tre-fire skift, så er objektet slet ikke i synsfeltet!

Jeg har forsøgt at lægge backlash compensation ind i håndkontrollen, og når jeg skifter slew retning på deklinationen, så giver den også fint motoren gas et lille stykke tid for at æde backlashen; MEN – både Ax1 og declinations tælleren kører stadig med!!!??? Det må sgi da være en fejl i softwaren. Jeg vil lige skrive til Synscan om dette (Jeg har version 04.05.17 og der er en opdatering tilgængelig)

/Rudi B. Rasmussen

henrik.schneider
                          Deltager
                            • Nova

eller også er der noget der sidder løst i din kraft-overførings-kæde, og det kan være riktigt mange steder det går galt.

Alle aksler i motor-gearet, de 3 skruer som holder motoren fast, den skruen som holder motor beslaget fast, alt omkrign snekkedrevet. og så til sidst men absolut ikke mindst det at der mangler lejer i din DEC akse, og derfor vil selv en lille afstand i hoved akslen kunne ændre sig gang fra gang.
                            OG kom lige til at tænke om at på selve motor akslen er encoderen spændt fast (non-drive end) hvis der er bare lidt støv på denne optiske aflæsning vil di du forkert antalt puls-måling fra gang til gang du kører en omgang.

henrik.schneider2015-01-30 11:32:23

Rudi
                            Deltager
                              • Neutron star

Du har måske fat i noget der Henrik. Jeg kom selv til at tænke på at noget af fedtet mellem de fire shims på snekke aksen efterhånden er presset ud og har forårsaget at aksen kan rykke aksialt. Jeg havde den jo totalt skilt af her forleden. Det checker jeg lige i aften.rudibr2015-01-30 11:33:17

/Rudi B. Rasmussen

Rudi
                              Deltager
                                • Neutron star

Jeg kikkede lige på snekkedrevet her i middags pausen (arbejder hjemme), og ganske rigtigt, der var opstået slør i aksial retning!!! Gevindstykket kunne med fingrene spændes ca 1/4 omgang, og et meget hurtigt forsøg viste at decl backlash nu er under 5′, måske helt nede i nærheden af 1′ til 2′, hvilket jeg vil mene er acceptabelt

Jeg skal lige bruge lidt mere tid på det i aften og/eller weekenden. Vender tilbage med en opdatering.

Det nævnte gevind stykke er det til højre på billedet her hvorpå den lille låse møtrik sidder:

rudibr2015-01-30 12:32:46

/Rudi B. Rasmussen

Søren Hansen
                                Deltager
                                  • Giant

Pas nu på Rudi, det ender med du får en backlash mindre end en Losmandy’s

Viser 15 indlæg - 16 til 30 (af 36 i alt)
                                • Emnet 'Overhaling af EQ5 deklinationsakse' er lukket for nye svar.