Overhaling af EQ5 deklinationsakse

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TELESKOPER OG MONTERINGER Overhaling af EQ5 deklinationsakse

• Dette emne har 35 svar og 4 stemmer, og blev senest opdateret for 9 år, 1 måned siden af Rudi. This post has been viewed 355 times
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 36 i alt)
  • Forfatter

Rudi
    Deltager
      • Neutron star

Haløj,

Jeg har netop opgraderet min Skywatcher EQ-5 med Synscan Pro GOTO upgrade kit.

Da jeg aligevel skulle skille en del ad, vaskede jeg det klistrede sorte sirups agtige fedt på snekkehjulet på decl aksen og på snekke drevet. Da begge var fuldstændig rene, blev det smurt med en tynd fedt. Så jeg forventede jo at det ville køre rigtig godt da det blev samlet igen, men nej, decl aksen kører stadig rigtig trægt

F.eks da jeg stod med snekke drevet i hånden, kørte den meget sejt, det skal den vel ikke? Kan den justeres?

Og decl aksen, uden snekke drev, kører også med megen modstand, og meget ujævnt! Nogle steder sidder den næsten helt fast!

Er der nogen der har erfaring med at skille det helt ad? Der sidder så vidt jeg kan se en ringmøtrik i bunden af decl aksen som skal ud. Jeg har bare ikke det stykke værktøj der skal bruges.

rudibr2015-01-24 20:20:26

/Rudi B. Rasmussen

Søren Hansen
      Deltager
        • Giant

Hej Rudi

Læs fra gudindens alter

http://www.astro-baby.com/heq5-rebuild/heq5-m1.htm

Rudi
        Deltager
          • Neutron star

Tak for linket Søren, lige hvad jeg ledte efter. Bort set fra st min montering er af en anden type

http://b-rasmussen.dk/astro/eq5/eq-5-guidescope.jpg

Edit:

Fandt lige lidt læsestof (og inspiration til værkstedet) til weekenden:

http://www.astro4beginners.co.uk/uploaded-docs/EQ5-tuneup.pdfrudibr2015-01-22 21:19:15

/Rudi B. Rasmussen

Rudi
          Deltager
            • Neutron star

Sådan ser deklinations hovedet ud nu:

Før var snekke hjulet helt sort i det gamle fedt.

Men som sagt, så drejer indmadden kun meget besværligt!!! Så jeg bliver nød til at skille mere ad, men jeg er gået i stå ved denne ring i bunden, det ligner en tang a’la den man bruger til en vinkelsliber:

(Der sidder desuden to små låseskruer ind i siden på ringen)

Er der nogen i Svendborg området der har et stykke værktøj der kan bruges og lånes?

Snekken går som jeg nævnte i første indlæg også meget trægt, men jeg kan ikke rigtig se hvordan den kan justeres eller kan skilles ad. Jeg har prøvet at løsne den flade møtrik i enden, men det hjælper ikke rigtig noget.

/Rudi B. Rasmussen

xplode
            Deltager
              • Nova

Det du trenger er en tang med tupper som denne eller lignende

På norsk kalles den låseringtang.

Pass på att den kan åpnes opp nok så du får tuppene nedi hullene i ringen.

Slike tenger kan kjøpes på dem fleste steder som selger verktøy.Xplode2015-01-23 22:14:23

Rudi
              Deltager
                • Neutron star

Ok tak. Sådan en har jeg næsten. spidserne peger lige ud på min og passet derfor ikke i – ikke parallelle når tangen åbnes.

Jeg må i byggemarkedet i morgen tidligt rudibr2015-01-23 22:54:49

/Rudi B. Rasmussen

Rudi
                Deltager
                  • Neutron star

Hvad med snekken, hvordan skilles den ad?

Edit:

Ahhh – tror jeg har regnet det ud nu. Gevind stykket i enden kan skrues ud, jeg skal bare have to tynde møtrikker til at spænde kontra med.

Hmmm…. Gad vide om der ikke kunne sættes to kuglelejre i hvis man borede hullerne stører?rudibr2015-01-24 00:14:31

/Rudi B. Rasmussen

Rudi
                  Deltager
                    • Neutron star

Så fik jeg det skilt ad, et stykke gummi (en defekt urrem) på gevindet og det kom let af med en tang:

Bemærk hvordan det hele er smurt ind i det klistrede sorte stads, og det selv om jeg allerede havde vasket så meget som muligt af med petrolium først.

Mellem snekken og lejerne sidder der fire tynde shims, to i hver ende:

Og mellem lejer og snekke huset to o-ringe, en i hver ende:

Og sådan ser det ud efter grundig vask i petrolium:

Så skal det bare smørres og samles igen.
                    rudibr2015-01-25 09:21:29

/Rudi B. Rasmussen

Rudi
                    Deltager
                      • Neutron star

Er der nogen speciel fedt der kan anbefales? Ellers bestiller jeg en tube superlube;

http://skyttebutik.dk/product.asp?product=2662

/Rudi B. Rasmussen

xplode
                      Deltager
                        • Nova

Superlube anbefales

henrik.schneider
                        Deltager
                          • Nova

Hej Rudi

Jeg har skilt ad, renoveret og bygget en CG-5 om, alt du beskriver er jo helt normalt når man er der hvor du er nu.

Meget kan gøres, meget skal der tænkes på.
                          Jeg vil foreslå dig at du giver mig et ring, så kan vi tage en snak om hvad du oplever og hvad jeg gjorde for at løse problemet.

Se også denne tråd: http://astro-forum.dk/forum_posts.asp?TID=9558
                          Den siger ikke så meget mere men dog lidt.

mvh.
                          Henrik Schneider
                          Tlf. 42 73 00 77

henrik.schneider2015-01-24 14:46:36

Rudi
                          Deltager
                            • Neutron star

Tak for det generøse tilbud Henrik, jeg slår på tråden en af dagene

Edit:

Tak for snakken Henrik, det var til stor hjælp.rudibr2015-01-26 18:42:31

/Rudi B. Rasmussen

Rudi
                            Deltager
                              • Neutron star

Så kom decl aksen ud, jeg var først i alle relevante butikker i Svendborg, men ingen havde låserings tænger der kunne spænde de nødvendige 35 mm. Men så prøvede jeg for sjovt følgende Storm-P løsning, to søm gennem et brædt:

Og sørme så, ringen sad overhovedet ikke stramt fast, så det kom med stor lethed af…

Der er til min store overraskelse ingen kuglelejer nogensteds!!! Til gengæld er der en shim mellem den besværlige ring overfor samt to shims, en i hver ende af snekkekransen:

En halv flaske petrolium senere:

Så nu mangler jeg lige en tur i den lokale jagtbutik der ligger inde med Super Lube på tube, så er jeg forhåbentligt kørende igen mandag aften.

Ra aksen kører meget fint, så den må vente med at få en tilsvarende behandling.

(Det hele er foregået på køkkenbordet! Men konen placeret foran TV’et og ved brug af lugtfri petrolium gik det lige an, kun ganske få skæve blikke og løftede øjenbryn)

/Rudi B. Rasmussen

Søren Hansen
                              Deltager
                                • Giant

Lyder som du kan slippe med 1 buket blomster og 1 æske chokolade

Rudi
                                Deltager
                                  • Neutron star

Jeg kunne også prøve til med en tube super lube

/Rudi B. Rasmussen

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 36 i alt)
                                • Emnet 'Overhaling af EQ5 deklinationsakse' er lukket for nye svar.