Mit første forsøg med Trekantgalaksen (M33)

Fora ASTRO-FORUM ASTROFOTOS OG -TEGNINGER Mit første forsøg med Trekantgalaksen (M33)

• Dette emne har 25 svar og 8 stemmer, og blev senest opdateret for 7 år, 2 måneder siden af Rudi. This post has been viewed 384 times
Viser 11 indlæg - 16 til 26 (af 26 i alt)
  • Forfatter

Rudi
    Deltager
      • Neutron star

Jeg kunne godt nå frem til noget lignende din behandling i AstroArt John, men jeg bruger meget trial-and-error metoden og savner derfor en undo funktion i AA.

Hvis man f.eks stiller på disse to sliders, men fortryder, så anulleres ens ændringer ikke selvom at man trykker på [Cancel] knappen!!!???

Jeg leder fortsat efter nogle gode tutorials om billedbehandling i AstroArt.

/Rudi B. Rasmussen

Mogens Zachariasen
      Deltager
        • Super Giant

Hej Rudi,

Hentede din rå tiff fil kort efter du lagde den op.

Egentlig en god optagelse, så det er lidt ærgerligt med den mørke plet i den ene arm.
        Har prøvet om jeg kunne fjerne den med en kunstig flat men det blev aldrig helt godt.

Har lavet flere forsøg / versioner af dit billede, og er landet på denne version som ikke er presset så hård.

Billedbehandling i Astroart – frit efter hukommelsen da det er noget tid siden:
        Beskæring og reduktion af størrelse.

Opdeling i RGB og L
        Gausisk filter og DDP på RGB filer. (Brugte bare de foreslåede indstillinger).

RGB samlet igen.

DDP på L fil som lægges til RGB.

Og så er der justeret lidt i histogram og på farver og skarphed. (Unsharp Mask).

Der var lige tre tåger som fangede øjet p.g.a. deres grønlige farve.
        De er forstørret og sat ind.

Øverst er det IC132 og til højre for M33 er det NGC588.
        Det nederste område har jeg ikke fundet noget navn på.
        Der er flere betegnelser når man tjekker Simbad.

Mvh

Mogens

Mvh
        Mogens

Rudi
        Deltager
          • Neutron star

Hej Mogens,

Wau – jeg har stadig meget at lære med AA, rigtig flot behandling.

Jeg vil lige se her engang i julen om jeg kan eftergøre det udfra din guide.

De tre tåger havde jeg slet ikke lagt mærke til, jeg plejer ikke sådan at gå på opdagelse i DS billeder, det er mest noget jeg praktiserer på Månen. Men nu har jeg jo UCAC4 kataloget til AA, så jeg skal lige checke efter selv.

Og ja, rigtig rigtig træls med pletten, jeg skulle have været hurtigere til at resonere at det var skidt på CCD cellen, for jeg opdagede pletten tidligt på aftenen, men troede fejlagtigt at det var fugt og/eller is. Har en støvbold liggende ude i kikkertskuret til samme formål.rudibr2016-12-29 20:12:23

/Rudi B. Rasmussen

Rudi
          Deltager
            • Neutron star

Så fik jeg endelig tid fra Julens trængsel og alarm til at prøve din recept Mogens og jeg er selv ret godt tilfreds med resultatet.

Jeg forsøgte også med ad levels-adjustment-mask, gausian blurred, at fjerne pletten i billedet, med lidt mindre held denne gang.

(Click på billedet for fuld opløsning)

/Rudi B. Rasmussen

lindhard
            Deltager
              • Super Nova

Pletten i billedet?

Nå jeg troede at det var galaksen

(duk og væk…)

mvh
              Lars

Rudi
              Deltager
                • Neutron star

Du får en olfert næste gang vi mødes Lars

/Rudi B. Rasmussen

denjnie
                Deltager
                  • Planet

Hej Rudi. Jeg er selv igang med M33, så jeg synes det kunne være sjovt at lave en version fra dine data.

Hermed mit bud, behandlet i PI

m33_1127_1128 by JensNielsen, on Flickr

Rudi
                  Deltager
                    • Neutron star

Wou! Imponerende hvad der kan hives ud af PI, men den rigtige tastatur- muse-fører

/Rudi B. Rasmussen

jesper.husted
                    Deltager
                      • Giant

rudibr wrote: Så fik jeg endelig tid fra Julens trængsel og alarm til at prøve din recept Mogens og jeg er selv ret godt tilfreds med resultatet.

Jeg forsøgte også med ad levels-adjustment-mask, gausian blurred, at fjerne pletten i billedet, med lidt mindre held denne gang.

(Click på billedet for fuld opløsning)

Hej Rudi

Nu ser det godt ud!

Meget fornuftigt at prøve forskellige redigeringsmuligheder, og lærer nye magiske fifs

Mogens Zachariasen
                      Deltager
                        • Super Giant

Hej Rudi,

Ser helt fin ud nu.
                        Måske lidt for blå på min skærm.

Fint arbejde med pletten, den er svær at fjerne helt. Prøver stadig Stern%20Smile

Jens,
                        Utrolige detaljer og effekter du har fået frem med PI.

Godt nytår.

Mvh
                        Mogens

Rudi
                        Deltager
                          • Neutron star

Jo tak Jesper og Mogens, heldigvis ser det ud til at skyerne fortsætter, så jeg vil da lege lidt mere med AA. Der skal jo bare noget mere øvelse til.

Og ja, PI er uden tvivl et af de bedste astro redigerings værktøjer.

Godt Nytår!

/Rudi B. Rasmussen

Viser 11 indlæg - 16 til 26 (af 26 i alt)
                        • Emnet 'Mit første forsøg med Trekantgalaksen (M33)' er lukket for nye svar.