› Fora › ASTRO-FORUM › ASTROFOTOS OG -TEGNINGER › Mit første forsøg med Trekantgalaksen (M33)
- Dette emne har 25 svar og 8 stemmer, og blev senest opdateret for 7 år, 2 måneder siden af Rudi. This post has been viewed 383 times
-
ForfatterIndlæg
-
3. november 2016 kl. 20:28 #153467
RudiDeltager- Neutron star
Jeg har aldrig forsøgt mig med M33, så da det endeligt var klart vejr i går aftes, 2/11, (sådan nogenlunde – der kom masser af drivende skyer indimellem) og M33 står meget gunstig for tiden, så skulle det da forsøges.
Jeg startede allerede ca ved 21 tiden og pakkede sammen igen ved 23 tiden pga træthed
Det blev til ialt 9×60″ + 8×120″ + 4×240″ lights (ialt 41 minutters eksponering) samt 3×240″ darks.
Ovenstående kom i en DSS gryde tilsat nogle gamle flats og så har jeg prøvet en nænsom behandling i PhotoShop. Der var en del “støj” / “grus” i billederne, jeg tror at der har været et tyndt skylag jeg ikke kunne se med det blotte øje.
Der skal samles flere lights ind på dette objekt ved næste lejlighed.
Desuden er billedet “binnet 2×2” – dvs skaleret 50% ned og derefter nænsom gausian blurr for at fjerne grynetheden.
Kommentarer modtages gerne.
Edit: og jeg har også fjernet en lineær gradient mod nederste højre hjørne
rudibr 2016-11-03 20:00:12 /Rudi B. Rasmussen
3. november 2016 kl. 21:37 #153468
lindhardDeltager- Super Nova
Fint billede, Rudi
mvh
Lars4. november 2016 kl. 07:00 #153478
Mange tak Lars – den skal bare have et par timer mere, så tror jeg den bliver rigtig god.
Iflg flere af mine kilder skulle Trekantgalaksen være synlig med det blotte øje, jeg kikkede og kikkede, men jeg er ikke sikker på at jeg virkelig kunne se den.
Jeg kan kun lige ane Andromeda – hvor klar er Trekantgalaksen? (Igen, der var måske for mange tynde skyer)
/Rudi B. Rasmussen
4. november 2016 kl. 09:17 #153481
erikguDeltager- Nova
Jeg syntes det er et bra bilde. Skulle jeg komme med noe er det kanskje å se om du kan prøve å la bakgrunnen være noe lysere.
Erik G
Erik G
4. november 2016 kl. 09:33 #153482
Tak Erik, og ja, det er jeg enig med dig i. Men jeg satte sort-punktet temmelig højt da der var rigtig meget støj i billedet. Kan prøve at uploade det senere så du kan se.
/Rudi B. Rasmussen
4. november 2016 kl. 09:48 #153483
Her, inden gradient og sortpunkt justeret:
http://b-rasmussen.dk/astro/2016/1102/M33-1.jpg
/Rudi B. Rasmussen
29. november 2016 kl. 14:28 #154826
Take 2
27/11 og i går 28/11 glimrede Månen ved sit fravær så jeg fik suget flere 300 000 år gamle fotoner ind.
Det er virkelig luksus med et setup der bare kan startes og man så kan futte ind i varmen eller stå uden for observatoriet og observere visuelt. Mit tidligere setup kunne ikke køre mere end 5-10 minutter alene, så gik ra eller dec motorene helt i skoven.
Søndag 27/11 var der mange drivende skyer og fugt/dis, så jeg fik kun samlet lidt over 2 timer ind trods næsten 6 timers optagelser. Havde jeg tænkt mig ordentligt om og sat eksponeringstiden ned fra 6 minutter til f.eks 3 minutter var der sluppet mere data ind forbi skyerne.
Mandag 28/11 var vejret meget bedre, ingen skyer men stadig en smule fugt/dis. Og knaldhamrende koldt.
Midt på aftenen opdagede jeg en “klat” på alle billeder tæt ved centrum. Det var intet synligt fugt og/eller is på primær spejlet, men Jens (tror jeg nok) foreslog at det måske kunne være is på CCD cellen. Jeg lånte hustruens hårtørrer og fik blæst en masse varme ind på kamera og sekundær spejl (det kunne det jo også være). Men det hjalp ikke. Senere på aftenen da jeg skulle lave en meridian flip, skiftede jeg til et friskt batteri på DSLR’en og lavede også flats. Og her bemærkede jeg at pletten pludselig var væk. Så jeg har en mistanke om et stykke skidt inde på CCD cellen som så er rystet væk da jeg slukkede kameraet (den “renser” CCD cellen ved at vibrere den).
Ærgerligt jeg ikke tænkte på det tidligere da jeg har en luftbold til samme formål liggende.
Jeg lukkede taget ved 24:30 tiden 28/11, satte kameraet til at tage 6 x 6 minutter darks og gik så i seng mens kameraet tog darks. Det blev til i alt 7 timer og 25 minutter’s lights, sky-flats fra 27/11 og LCD skærm flats fra 28/11 plus darks fra begge aftener. Største parten af lights er på 6 minutter og ISO 400.
Jeg satte DeepSkyStacker igang med de to serier i hver sin gruppe i morges, og her i middagspausen lavede jeg en meget hurtig og nænsom PhotoShop behandling, det sædvanlige: levels og saturation.
Her er resultatet så, kikker på data senere når der er bedre tid:
(click på billedet for at se det i fuld, men croppet, version)
Kommentarer, kritik, gode råd og vejledninger modtages med kyshånd.
Jeg overvejer bl.a stadig at modde kameraet.
/Rudi B. Rasmussen
29. november 2016 kl. 16:04 #154832
Det var iøvrigt første gang min datter Maja var med til deep-sky fotografering:
Og sådan her ser mit LCD-skærm-t-shirt-flats arrangement ud, en dedikeret let håndterlig flats-boks står højt på to-do listen.
Hvid t-shirt stramt om tubus åbning:
Peger på centrum af 19″ LCD skærm med hvidt bitmap maksimeret så det fylder hele skærmen ud.
Skærmen er også vippet og drejer så den står perpendikulær på teleskopets optiske akse:
rudibr 2016-11-29 15:12:15 /Rudi B. Rasmussen
30. november 2016 kl. 17:51 #154927
Så fik jeg lidt mere tid til at se på billedet i PhotoShop.
Forsøgt at fjerne den mørke klat til højre for M33’s centrum. Brugte “Lasso Tool” til ca at markere området, dernæst [Refine Edge…] i “Lasso Tool” og for at lave en fuzzy markering sat “Smooth” til 70, Feather til 7,4 og så udvidet markeringen med ca 30%. For markerede område er “Levels” så skruet lidt op så det på øjemål får samme intensitet som det omkringliggende område.
Et par ture med Curves/Levels og jeg har fået lidt mere kontrast.
Dernæst lidt mere blus på Hue/Saturation.
Er det for hårdt behandlet?
Click billedet for fuld opløsning.
/Rudi B. Rasmussen
30. november 2016 kl. 19:10 #154932
lindhardDeltager- Super Nova
rudibr wrote: Så fik jeg lidt mere tid til at se på billedet i PhotoShop.
Forsøgt at fjerne den mørke klat til højre for M33’s centrum. Brugte “Lasso Tool” til ca at markere området, dernæst [Refine Edge…] i “Lasso Tool” og for at lave en fuzzy markering sat “Smooth” til 70, Feather til 7,4 og så udvidet markeringen med ca 30%. For markerede område er “Levels” så skruet lidt op så det på øjemål får samme intensitet som det omkringliggende område.
Et par ture med Curves/Levels og jeg har fået lidt mere kontrast.
Dernæst lidt mere blus på Hue/Saturation.
Er det for hårdt behandlet?
Click billedet for fuld opløsning.
Jeg synes, det er et fint billede. Der måtte gerne være mere kraft på yderområderne, men det er nok svært uden at overbelyse centrum.
mvh
Lars30. november 2016 kl. 20:48 #154939
niveDeltager- Super Nova
Hej Rudi . M33 med godt 7 timer . Godt billede måske baggrunden lidt for mørk efter
min smag . Har leget lidt med dine gode data for at få lidt mere frem af yderområderne .
Der er brugt ca 6 kurver i ps samt lidt farve boost håber det er oksletter linket om et par dage
Spændende at følge udviklingen på din M33
30. november 2016 kl. 21:58 #154942
@Lars
God ide, jeg vil prøve om jeg kan booste stjernerne alene.
@Niels
Fin behandling. Jeg kan uploade TIF fra DSS hvis du har lyst til at lege med det?
/Rudi B. Rasmussen
6. december 2016 kl. 11:36 #155203
Hvis nogen skulle have lyst til at se på DeepSkyStacker output, så ligger det her:
http://b-rasmussen.dk/astro/2016/1128/m33_1127_1128.TIF
Jeg vil meget gerne have hjælp til billedbehandling i AstroArt og/eller PhotoShop CS6 / PhotoShop Elements 13. Jeg kan ikke rigtig få samme dybde i billedet som Niels har gjort overfor.
Og det kunne også være interessant at se hvad PixenInsight kan gøre ved billedet.
/Rudi B. Rasmussen
6. december 2016 kl. 17:08 #155224
JohnDeltager- Nova
Her er et hurtigt forsøg kun med AstroArt. Jeg har brugt curves, remove gradient, compress stars og så justeret på farven. Den mørke klat har jeg ikke forsøgt at gøre noget ved.
6. december 2016 kl. 19:48 #155231
Mange tak John, meget flot behandling. Jeg skal vist øve lidt mere med AstroArt, kan slet ikke nå frem til det samme fine resultat som dig.
Også tak Øistein for din PixInsight behandling, mere kontrastrigt end min behandling men ikke så meget knald på farverne.
/Rudi B. Rasmussen
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Mit første forsøg med Trekantgalaksen (M33)' er lukket for nye svar.