M13 – min første kuglehob

Fora ASTRO-FORUM ASTROFOTOS OG -TEGNINGER M13 – min første kuglehob

• Dette emne har 29 svar og 11 stemmer, og blev senest opdateret for 6 år, 10 måneder siden af jesper. This post has been viewed 1274 timeshusted. This post has been viewed 1274 times
Viser 15 indlæg - 16 til 30 (af 30 i alt)
  • Forfatter

Rudi
    Deltager
      • Neutron star

Jeg kunne ikke få nogle af CMY mønstrene til at passe med mit Canon 1000D.

Men “Demosaic RGB” gik meget bedre. Efter lidt googlen omkring, fandt jeg at Canon 1000D, som så mange alndre Canon DSLR, har følgende bayer maske:

R G

G B

Et hurtigt forsøg på en 240 light tyder da også på dette:

1)

Jeg har så tilføjet lights, darks og flats (kan ikke lige se hvor bias skal hen i AstroArt) i [Files] fanebladet i “Preprocessing”, og dernæst valgt “Demosaic RGB” og trykket på RGGB firkanten.

2)

Når AstroArt har stacket, splitter jeg billedet i R,G og B ved at vælge “Color->Split RGB” samt L ved at vælge “Color->Luminance”.

3)

For hver af R, G, B og L gør jeg følgende:

Tryk på [DD] (DDP) knappen, juster de tre sliders, og tryk [Preview] og låse knappen så man kan se hvilken virkning det har.

Jeg prøver på at få så mange stjerner som muligt med i hoben samt undgå sorte ringe omkring de klareste stjerner.

Dette gentages for R, G og B.

4)

Så skal R, G og B kanalerne samles igen, “Color->Trichromy”

5)

Og til sidst L, “Color->LRGB Combine” og vælg L filen.

Så når jeg frem til dette, jeg tror jeg er på rette spor.

Jeg skal lige bruge lidt mere tid på især DDP og forsøge mig frem til de indstillinger der viser flest stjerner i kugle hoben.

/Rudi B. Rasmussen

Rudi
      Deltager
        • Neutron star

oystein wrote: Hei,

Eksponeringstiden til flatsene er vel feil?

(Jeg håper du fullfører analysen av flatsboxen din (annen tråd). Er ”y-aksen” i diagrammene dine lineært inndelt [0,1]?)

Mvh Øystein

Hej Øystein, ja, jeg har skrevet forkert, der skal stå 1,6 .

Og ja, jeg arbejder stadig på flats analyse programmet.

/Rudi B. Rasmussen

Torben Taustrup
        Admin
          • Neutron star

Ja, nu begynder det at se rigtigt ud

Husk at vende det rigtigt – med nord op.

mvh

Torben

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

lindhard
          Deltager
            • Super Nova

Ja, nu er den da ganske flot – næsten som at se den i kikkerten

mvh
            Lars

Rudi
            Deltager
              • Neutron star

Jo, AstroArt er faktisk ikk’ så ring’ når man først lærer det at kende.

Det stacker meget hurtigere end DeepSkyStacker, men om de så når frem til lige så gode resultater ved jeg ikke?

Iøvrigt er jeg nu blevet rigtig glad for min flatsbox, til M13 har det fungeret suverænt, jeg skal virkelig strække histogrammet ud over hvad der er nødvendigt for at kunne ane en svag viegnetering samt et par at støv artefakterne. Men det gemmer jeg lige til en anden dag og til min flatsbox tråd. Det er virkelig en lettelse ikke at skulle være afhængig af at kunne nå at tage skyflats i tudsmørket.

/Rudi B. Rasmussen

Rudi
              Deltager
                • Neutron star

Torben Taustrup wrote: Hej Rudi

Du har tjek på guidingen, for stjernerne er ikke langtrukne. Jeg har dog

lagt mærke til, at nogle af stjernerne ser ud som et kryds – og det er

ikke trådkorset der har smittet af

Nogle af stjernerne ser ud til at være gået i mætning, så måske skal

eksponeringstiden reduceres?

Farvebalancen skal der gøres mere ved. Jeg har forsøgt, men jeg har ikke

kunnet vride den på plads.

Bortset fra ovenstående, så ser det lovende ud

mvh

Torben

Hej Torben, ja, jeg er i hvertfald selv godt tilfreds med guidingen. Min EQ5’er kører klippe stabil. Jeg har ellers bøvlet rigtig meget med autoguiding med den gamle sorte EQ5’er, så jeg er glad for at jeg fik fingrene i et af de nye hvide EQ5 hoveder med kuglelejre på Astroboot til en endog meget god pris. Guidingen holder sig under 1″ rms og max udsving på 2″ på begge akser. Pointing accuracy er også suveræn (efter mine standarder), inden for 10′ -> 20′ hvis jeg slewer fra lavt i vest til lavt i øst.

Du skriver stjerner med kryds, hvis det er nedenstående du mener, så har jeg vist fået styr på det nu, samt farveballancerne, det skyldes behandling i AstroArt.

/Rudi B. Rasmussen

thommy
                Deltager
                  • Giant

Godt resultat!

Jeg bruger stadig AstroArt 4 til især styring af kamera og første forsøg på stackning. Til endelig stackning synes jeg DSS gør et meget bedre stykke arbejde. Imidlertid er de nye AA versioner betydeligt forbedret i forhold til stackning, bl.a. i forhold til stackning af roterede billeder.

Mens mit MX7C kamera stadig var et farvekamera (nu er chippen udskiftet med en mono chip), brugte jeg også AA til deBayer, men synes aldrig resultatet blev særlig godt.

Mht. guidning – kan guidningen egentlig blive bedre end indenfor 2″ i DK – det er vel seeingen der begrænser?

/Thommy

Rudi
                  Deltager
                    • Neutron star

Thommy wrote: Godt resultat!

Jeg bruger stadig AstroArt 4 til især styring af kamera og første forsøg på stackning. Til endelig stackning synes jeg DSS gør et meget bedre stykke arbejde. Imidlertid er de nye AA versioner betydeligt forbedret i forhold til stackning, bl.a. i forhold til stackning af roterede billeder.

Mens mit MX7C kamera stadig var et farvekamera (nu er chippen udskiftet med en mono chip), brugte jeg også AA til deBayer, men synes aldrig resultatet blev særlig godt.

Mht. guidning – kan guidningen egentlig blive bedre end indenfor 2″ i DK – det er vel seeingen der begrænser?

/Thommy

Jo tak, jeg skal stadig lige have lidt tid på at lave en ny behandling, jeg har bare lige snuset til det i går

Du har ret mht guidingen, man skal passe på at man ikke presser PHD for meget og “is chasing the seeing”.

/Rudi B. Rasmussen

Rudi
                    Deltager
                      • Neutron star

Hermed min fortolkning af M13, nu med lidt bedre forståelse af AstroArt

Mange tak for råd og vejledninger allesammen, det er lige det jeg elsker dette forum for. Og jeg tager stadig imod gode råd, kritik osv…

(klik billedet for fuld opløsning)

/Rudi B. Rasmussen

jesper.husted
                      Deltager
                        • Giant

Hej Rudi

Har kun lige en ting, som jeg synes skal ændres. For der er sket meget siden, du lagde version 1 herind, til det bedre Men jeg synes, du skal fjerne det grønne skær, som der er i hele billedet

Rudi
                        Deltager
                          • Neutron star

Jeg kan ikke se noget grønt på min (sikkert elendig kalibrerede) skærm.

På iPhone kan jeg dog ane et grønligt skær i spiksene i den gule stjerne mod øst.

/Rudi B. Rasmussen

jesper.husted
                          Deltager
                            • Giant

rudibr wrote: Jeg kan ikke se noget grønt på min (sikkert elendig kalibrerede) skærm.

På iPhone kan jeg dog ane et grønligt skær i spiksene i den gule stjerne mod øst.

Det er jo svært at vide det, hvis man ikke selv kan se det Men den grønne kanal, er kraftigere end de 2 andre. Nu ved jeg ikke hvilken program du bruger til at redigere med, men i photoshop, er det tydeligt, hvis man går ind i niveauer

Rudi
                            Deltager
                              • Neutron star

Det er en ren AstroArt redigering. Har kun roteret, croppet, resized i PhotoShop.

Ser lige på farvekurver i AstroArt.

/Rudi B. Rasmussen

Rudi
                              Deltager
                                • Neutron star

Du har ret Jesper, jeg har lukket ned for persiennerne i lokalet jeg sidder i for at gøre det mørkere og nu ser jeg tydeligt det grønne skær.

Her en version hvor der er skruet en smule ned for den grønne kanal.

(klik billedet for fuld opløsning)

/Rudi B. Rasmussen

jesper.husted
                                Deltager
                                  • Giant

Der er efterhånden ved at være stor forskel på dit første billede, og det sidste

Jesper Husted2017-04-26 19:19:45

Viser 15 indlæg - 16 til 30 (af 30 i alt)
                                • Emnet 'M13 – min første kuglehob' er lukket for nye svar.