ZW Optical

Fora ASTRO-FORUM KØB & SALG, FORHANDLERNYT ZW Optical

• Dette emne har 14 svar og 3 stemmer, og blev senest opdateret for 6 Ă„r siden af Astro Optics. This post has been viewed 876 times
Viser 15 indlĂŠg - 1 til 15 (af 15 i alt)
  • Forfatter
    IndlĂŠg

Astro Optics
    Deltager
      • Main Sequence

Hej Alle,

Har haft ZW Optical pÄ programmet i nogle mÄneder siden efterÄret 2017.

Men har desvÊrre ikke rigtigt haft tid til at lÊgge sider pÄ vedr. ZWO.

Det kniber lidt stadigt, men nu er der en oversigtsside med alle kameraerne og kamera kit, og lidt data pÄ sensor samt priser.

Med hensyn til mere information sĂ„ der der link til ZWO’s sider vedr. de enkelte kameraer og kit.

ZW Optical har et meget omfattende program med kameraer til alle formÄl og behov, filterhjul og diverse adaptere m.m.

SÄ hvis du er interesseret i ZWO kameraer i Danmark sÄ klik ind pÄ denne side: http://astro-optics.dk/zwoptical.htm

Og hvis du Þnsker information eller priser pÄ andet fra ZWO, sÄ stÄr jeg altid til rÄdighed.

Kontaktinfo:

Mvh
      Mogens Zachariasen
      http://www.astro-optics.dk

Forhandler og importĂžr af astronomisk udstyr til private, til skoler og til EU siden 1995.
      Celestron, Sky-Watcher, Baader Planetarium, Explorer Scientific, ADM Accessories,
      Starlight Xpress, Atik Cameras, ZW Optical, Lunt Solar Filters, Daystar Filters.

brandmandsam
      Deltager
        • Main Sequence

Hej

Hvilket et skal man vĂŠlge hvis man gerne vil kunne tage deep sky billeder. Uden at betale 7-10.000 kr??? Gerne i color…

Hvad er forskellen pÄ USB 3.0 g 2.0

René

Astro Optics
        Deltager
          • Main Sequence

Hej René,

Noget af det som bestemmer prisen for et kamera er stÞrrelsen pÄ sensoren,  og og om kameraet skal have kÞling.

Til deep-sky vil kÞling generelt vÊrer en fordel.  Det holder hot-pixels nede og hvis temperaturen kan kontrolleres sÄ den er pÄ samme niveau hele natten,  bliver arbejdet med dark frames lettere.

Men,  der er ogsÄ taget gode deep-sky optagelser med kameraer uden kÞling.
          Emil Kraaikamp  har gjort det:

Hans deep-sky optagelser:
          OBS:  Nogle billeder er med kÞlet kamera.
          Liste over udstyr:

Den vÊsentlige forskellen pÄ USB 3.0 og 2.0 er langt hÞjere hastighed.
          Der er nok ogsÄ andre,  som jeg ikke kender nok til.

Der der noget om det her:
          https://www.diffen.com/difference/USB_2.0_vs_USB_3.0
          og her: http://www.tweak.dk/article/Sammenligning_af_USB_2.0_og_USB_3.0/184/1/1

OBS!  For at udnytte kameraets USB 3.0 port skal pc’en ogsĂ„ have USB 3.0.
          Kan godt tilsluttes USB 2.0 pofrt pÄ pc,  men sÄ bliver det efter USB 2.0 standard.

Hvilken kamera der vÊlges,  har ogsÄ noget at gÞre med det teleskop som bruges.
          Det skal gerne optimeres sÄ sensor / pixel passer til teleskop, brÊndvidde f-forhold.

Mvh
          Mogens Zachariasen

Forhandler og importĂžr af astronomisk udstyr til private, til skoler og til EU siden 1995.
          Celestron, Sky-Watcher, Baader Planetarium, Explorer Scientific, ADM Accessories,
          Starlight Xpress, Atik Cameras, ZW Optical, Lunt Solar Filters, Daystar Filters.

brandmandsam
          Deltager
            • Main Sequence

Hej

Jeg har blot et Meade Light Switch 8″

Astro Optics
            Deltager
              • Main Sequence

Hej René,

OK,.  8″ f:10 ACF.

Med den lange brÊndvidde pÄ 2000mm kan der egentligt bruges kamera med ret store pixels.

Hvis vi gĂ„r ud fra at seeing er imellem 2-4” FWHM og oplĂžsningen pr. pixel der 0.67” and 2”:
              Vil du iflg. Astronomy Tools calculator kunne bruge sensor med pixler i stĂžrrelse 6,5 – 19 ”m

PrÞv evt. selv pÄ:   https://astronomy.tools/calculators/ccd_suitability

ZWO ASI 174MC-Cool (color) og ASI 174MC (color) har pixelstÞrrelse pÄ 5,86”m.
              Kun ASI 128MC Pro (color) har stÞrre pixels.  (5,97”m)

En pixelstÞrrelse pÄ 5,86”m er lidt i underkanten og vil give lidt oversampling. (De mindste stjerner dÊkker lidt flere pixels end nÞdvendigt).   Det betyder ikke at kameraet ikke kan bruges. Oversampling er bedre end undersampling som kan give kantede stjerner.

Men hvis du reducerer brÊndvidden pÄ teleskopet med en reducer, ville det passe bedre.

DesvÊrre har Meade ikke en reducer til din ACF, men der fÄs andre.

TS i Tyskland har en 2″ 0,67x reducer som de oplyser kan bruges til ACF, EdgeHD og RC optik.
              Hvor god den er ved jeg ikke.

Med den kommer din brÊndvidde ned pÄ 1340mm og en pixelstÞrrelse pÄ 5,86”m passer nu meget bedre til teleskopet.

Det giver ogsÄ stÞrre billedfelt, og gÞr evt. guiding lettere.
              Og hvis ikke du guider har du under alle omstÊndigeder fordel af den lidt lavere forstÞrrelse sÄ trackingfejl bliver mindre pÄ billedet.

Mvh
              Mogens Zachariasen

brandmandsam
              Deltager
                • Main Sequence

Hej

mange tak for dit fine svar. Det hjĂŠlper mig i den rette retning.

Ville der vĂŠre et andet godt alternativ til 174 color…??

Tak…

Astro Optics
                Deltager
                  • Main Sequence

Hej René,

Jo,  der er andre kameraer som kunne vÊre en mulighed.

Nu skrev du i starten:    Hvilket et skal man vélge hvis man gerne vil kunne tage deep sky billeder. Uden at betale 7-10.000 kr??? Gerne i color

SÄ nÄr jeg nÊvner ZWO ASI 174  colour er det dels fordi den u-kÞlede model koster ca. 5.300 inkl. moms,  og fordi det vil passe rimelig godt til din kikkert.

Hvis jeg skal finde alternativer mÄ jeg lige vide hvilken prisramme kameraet mÄ ligge i  /  max pris.

Mvh
                  Mogens Zachariasen

brandmandsam
                  Deltager
                    • Main Sequence

Hej

Og det er ogsÄ super fint. Tak

Vil bare hÞre pÄ et alternativ hvis vi siger 3-5.000 kr

Astro Optics
                    Deltager
                      • Main Sequence

Hej René,

I den prisramme bliver det uden kĂžling.
                      Og hvis vi ser helt bort fra pixelstÞrrelsen og gÄr efter de stÞrste sensorer i prisrammen er der disse muligheder i colour kameraer:

ASI 290MC (color)
                      OplĂžsning: 2,1MP – 1936 x 1096
                      Pixel stÞrrelse: 2,9”m
                      Sensor stĂžrrelse: 5,6 x 3,17mm
                      Pris inkl. moms: kr. 2.936
                      Link til ZWO vedr. kamera

ASI 178MC (color)
                      OplĂžsning: 6,4MP – 3096 x 2080
                      Pixel stÞrrelse: 2,4”m
                      Sensor stĂžrrelse: 7,4 x 5mm
                      Pris inkl. moms: kr. 3.115

ASI 385MC (color)
                      OplĂžsning: 2,1MP – 1936 x 1096
                      Pixel stÞrrelse: 3,75”m
                      Sensor stĂžrrelse: 7,26 x 4,11mm
                      Pris inkl. moms: kr. 3.570

Men hvis din prisramme er op til 5.000,  sÄ overvej ogsÄ:

ASI 174MC (color)
                      OplĂžsning: 2,3MP – 1936 x 1216
                      Pixel stÞrrelse: 5,86”m
                      Sensor stĂžrrelse: 11,3 x 7,1mm
                      Pris inkl. moms: kr. 5.265

Det passer bedre til din kikkert,  og du fÄr et noget stÞrre billedfelt.

Mvh
                      Mogens Zachariasen

brandmandsam
                      Deltager
                        • Main Sequence

Mange tak.

Jeg vil google videre pÄ 174 modellen.

jc
                        Deltager
                          • Asteroid

Hej Mogens

Jeg har en Celestron EdgeHD 8 og  har lÊst jeres indlÊg om kamera.

Vil et  ASI 1600MC Pro (color) vÊre et godt valg til min tubs .

Og hvad er prisen i dag 🙂

Mvh Johan

Astro Optics
                          Deltager
                            • Main Sequence

Hej Johan,

Tak for forespĂžrgslen.

Som jeg skrev i et svar pÄ forum til en anden,  sÄ er pixelerne lidt smÄ til teleskopet.
                            Ville passe bedre til et kort teleskop.

Ved f:10 lander du nok pÄ en sampling pÄ 8.
                            D.v.s. at de mindste stjerner groft sagt vil dÊkke et omrÄde pÄ 8 x 8 pixler
                            4x sampling ville vĂŠre optimalt.

Men,  oversampling er bedre end undersampling (som kan give kantede stjerner),  sÄ man kan leve med det.

Hvis du sÊtter en 0,7x reducer pÄ,  vil det hjÊlpe.

Hvis jeg skule foreslÄ noget,  sÄ ville det vÊre at kikke pÄ ASI 294 Pro Colour.
                            ASI 294MC Pro (color)
                            OplĂžsning: 11,7MP – 4144 x 2822
                            Pixel stÞrrelse: 4,63”m
                            Sensor stĂžrrelse: 19,1 x 13mm

Pris inkl. moms: kr. 9.983

Det har lidt stĂžrre pixels som givder 3x stĂžrre full well som bl.a. giver bedre dynamik.
                            https://astronomy-imaging-camera.com/products/asi-cooled-cameras/asi294mc-pro-color

Der er en trÄd pÄ cloudynights om dette kamera med ret gode billeder:
                            https://www.cloudynights.com/topic/596025-zwo-asi294-mc-pro/

Et godt alternativ.

Mvh
                            Mogens Zachariasen

jc
                            Deltager
                              • Asteroid

Hej Mogens

Tak for svaret, jeg gÄr lige i tÊnkebox  sÄ jeg vender tilbage til dig .

Mvh Johan

brandmandsam
                              Deltager
                                • Main Sequence

Endnu en gang tak… jeg tror det ender med 174 modellen… men hĂ„nden pĂ„ hjertet…

FĂ„r jeg noget ud af det med den kikkert jeg har… tĂŠnker pĂ„ skal jeg ogsĂ„ have guidning pĂ„… det er jo ikke polar align kikkert men alt/az montering…

Vil jeg ogsĂ„ kunne tage super flotte deep sky billeder…? 🙂

Det er jo helt nyt for mig det her astro foto:-)

Astro Optics
                                Deltager
                                  • Main Sequence

Hej René,

Vil du kunne tage superflotte deep-sky billeder med ASI 174MC (color) og din Meade Light Switch 8″ ?
                                  Det tĂžr jeg ikke love dig.

Men du vil helt sikkert kunne tage nogle gode brugbare – og sikkert ogsĂ„ flotte billeder.

Men lad os se pÄ det:
                                  Billedfelt: Det bliver ca. 0,30 x 0,20 grader. Eller ca. 18 x 12 bueminutter.
                                  AltsĂ„ mindre end fuldmĂ„nen som der ca. œ grad.

Med en reducer som den jeg nĂŠvnte lĂŠngere oppe bliver feltet en del stĂžrre: 0,44 x 0,30 grader.

SĂ„ du skal vurdere om billedfeltet er stort nok for dig.

For at et billede er godt, skal stjernerne gerne vÊre runde og og der skal vÊre nok signal sÄ baggrunden er ren. Og fokus skal vÊre i orden.

Da din kikkert er sat op Alt-Az og du ikke guider, er din eksponeringstid begrÊnset til hvornÄr du kan se trackingfejl, drift eller feltrotation.

SĂ„ i stedet for at tage lange guidede eksponeringer pĂ„ f.eks. 6 – 8 minutter, skal du tage mange korte eksponeringer pĂ„ 3, 5, eller 10 sekunder mĂ„ske.

Det er ikke nogen ukendt teknik, og det er lettere og mere simpelt at arbejde med.

Hvor mange eksponeringer der skal til kommer an pÄ objektet.
                                  Nogle, f.eks, M42 er lysstÊrke og krÊver mindre tid, mens andre gastÄger krÊver mere.

For vise hvad jeg mener med signal sÄ har jeg lavet denne animation med 30 sek. eksponeringer af M82.

http://www.astro-optics.dk/mogens/m82-frameanimation-mono.gif

Taget med 8” SCT ved f:10 eller lidt lĂŠngere. Kan ikke lige huske setuppet.
                                  Teleskopet er pÄ wegde, men husker ikke om der er guidet

Har brugt et colour CCD kamera, men lavet animationen i s/h.

Men det er samme teknik som du skal bruge.

Til stackning af billeder kan du bruge Deep-Sky Stacker:
                                  http://deepskystacker.free.fr/english/index.html

HÄber noget af dette er til hjÊlp.

Mvh
                                  Mogens Zachariasen

Viser 15 indlĂŠg - 1 til 15 (af 15 i alt)
                                • Emnet 'ZW Optical' er lukket for nye svar.