Strømforsyning

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TELESKOPER OG MONTERINGER Strømforsyning

• Dette emne har 10 svar og 5 stemmer, og blev senest opdateret for 8 år, 3 måneder siden af jakob. This post has been viewed 690 timesandersen. This post has been viewed 690 times
Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
  • Forfatter

Arnstein Dale
    Deltager
      • Planet

Hei

Noen som har erfaringer/forslag til strømforsyning til å ta med ut i felt?

Må ha 230 V uttak til bærbar pc, eventuelt kunne koble til en omformer 12-230V. Pc skal drive autoguiderkamera, kamera (Nikon 810A), Må også ha to stk 12V utganger, en til HEQ5 og en til (2 stk) 12V varmebånd til teleskop og guideskop. Må kanskje ha en kraftig sak til dette?

munkholm
      Deltager
        • Neutron star

Brug et marinebatteri, som kan tåle afladning, og hvis du vil have 230v, så skal du bruge en pure sine wawe inverter. Smid det hele i en kasse, bor huller til stik 12v og 230v så er du igang.

Finder lige et par billeder

Takahashi FSQ-85ED APO GSO RC 10" SBig 8300M SW NEQ6 pro

munkholm
        Deltager
          • Neutron star

Her er nogle billeder, som måske kan inspirere. Skal dog lige sige, at der ikke er nogen inverter, da jeg som regel kan trække strøm, ellers kan det køre på 12v det hele.

Hvis du køber en inverter, så vær sikker på det er Pure sine wawe og ikke modified sine wawe.

Takahashi FSQ-85ED APO GSO RC 10" SBig 8300M SW NEQ6 pro

jakob.andersen
          Deltager
            • Super Giant

Jeg synes det er lidt af en omvej at lave 230VAC fra 12VDC for så at konvertere det tilbage til f.eks. 19VDC til en laptop. Der findes en del 12-19V konvertere på markedet, beregnet til at drive en laptop i bilen. Jeg ville nok satse på sådan noget frem for at generere 230VAC.

Arnstein Dale
            Deltager
              • Planet

Takk for tilbakemeldinger.

Jeg trenger ikke 19V, kun 230V i tillegg til 12V. Jeg plugger pc i 230V med medfølgende kabel. Har kjøpt 12V såkalt fritidsbatteri, 75Ah, en inverter som gir 600W på 230V siden. Fint med en slik kasse som du Munkholm har laget

Mads
              Deltager
                • Giant

Hej

Her er samme version som Bent’s

100 Ah fra et AGM Batteri.

4x 12 v udtag med finsikringer indbyggede i kassen. De audio stik der er brugt købes billigt hos elektronik forhandlere, mener de hedder noget med XLR.

Du skal holde dig fra camping invertere. Billedet under kan du se hvordan en sinus kurve ser ud på en 500 w billig inverter.
                Som Jacob nævner kan du købe en power supply til din bærbar pc der forsynes med 12 v.
                Så det let og elegant.

MvH

Mads

Mads-H2015-12-05 15:34:30

jakob.andersen
                Deltager
                  • Super Giant

Jeg håber du har en sikring i den boks? Jeg ville foretrække at den sad tæt ved +terminalen, sådan at ledningerne også var sikret helt fra starten. Jeg ville nok også bruge lidt tykkere ledninger. Du er godt klar over, hvad der sker, hvis du kortslutter sådan et batteri, ikke?!?

jakob.andersen
                  Deltager
                    • Super Giant

Nå ja, og så har du vel også checket, at de stik du bruger er rated til den strøm, der skal trækkes og sat en sikring i der passer til dette?

Arnstein Dale
                    Deltager
                      • Planet

Takk Jacob, jeg er elektriker og ingeniør av yrke, så noen sikringer til dette formålet skal jeg få på plass. 😊

Takk alle for innspill.

jens.jacobsen
                      Deltager
                        • Neutron star

Tja, en 15,20 eller 30A sikring tæt ved + polen kan spare en for bål & brand.
                        Det kan ikke siges for ofte.

mvh
                        Jens

jakob.andersen
                        Deltager
                          • Super Giant

Surround wrote: Takk Jacob, jeg er elektriker og ingeniør av yrke, så noen sikringer til dette formålet skal jeg få på plass. 😊

Takk alle for innspill.

Det var nu også mest henvendt til Mads, for jeg kan ikke se nogen på billedet. Problemet er, at folk som ikke har dine kvalifikationer nogen gange tror at det kun er den el, der er i stikkontakten, der er farlig.

Mads: Jeg ville også få dækket de poler på batteriet af. Hvis du tabe noget af metal ned over dem, sker der ting og sager meget hurtigt.

Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
                        • Emnet 'Strømforsyning' er lukket for nye svar.