› Fora › ASTRO-FORUM › TEKNIK – TELESKOPER OG MONTERINGER › Stjerner med mage | Hjelp
- Dette emne har 13 svar og 5 stemmer, og blev senest opdateret for 9 år, 4 måneder siden af kenneth. This post has been viewed 25 timessneis. This post has been viewed 25 times
-
ForfatterIndlæg
-
30. oktober 2014 kl. 10:58 #123634
kenneth.sneisDeltager- Super Giant
Hei
Etter mye om og men fikk jeg igang utstyret igjen.
Nytt observatorium, ny montering og OAG i kombinasjon med skyer og atter skyer har ikke gitt så alt for mange minuttene med kamera så langt iår.
Men omsider ble det en mulighet for noen testbilder igår.
Guidingen kjører i nærheten av bra, men jeg får slike “fine” mager på stjernene.
Hva og hvorfor blir det slik ?
Stacket og auto stretch ….
Hele bildet
Oppe til venstre
Oppe til høyre
Nede til høyre
Nede til venstre
Senter
Kenneth Sneis 2014-10-30 09:59:21 30. oktober 2014 kl. 11:15 #123635
RudiDeltager- Neutron star
Bruger du PHD?
Det ser ud til at de ekstra stjerner er mod stik øst og stik syd. Så mit gæt er at dit guiding program laver bøvl.
Kik i logfilen (husk at aktivere).
Eller tag billede af guide kurve, så er det måske muligt at se hvad der er gået galt.
/Rudi B. Rasmussen
30. oktober 2014 kl. 11:37 #123636
Hei
Ja, jeg bruker PHD.
Men om det var guidingen som sviktet. Burde ikke så de ekstra stjerner vært med (og tilnærmet like) over hele bildet ?
Problemet er også likt på alle de 13 enkelte frames (av 300 sek) som jeg tok.
Kenneth
30. oktober 2014 kl. 11:52 #123637
RudiDeltager- Neutron star
ahh ok – sorry, jeg er ret PHD fokuseret for tiden
Jeg oplevede et lignende fænomen forleden, se billedet nederst på denne side, stjernerne markeret med rødt:
http://astro-forum.dk/forum_posts.asp?TID=12608&PN=1
Mht til dit problem, så er et forsigtigt gæt coma fejl, men det er nok bedst at lade nogle af forumets klogere hoveder komme med et bedre bud?
rudibr 2014-10-30 10:53:57 /Rudi B. Rasmussen
30. oktober 2014 kl. 12:06 #123638
jonas.cDeltager- Super Giant
Jag tycker det ser ut som ditt teleskop inte är 100% kollimerat. Normalt ska du ha fyra strålar från sekundärhållaren men du har många fler.
/Jonas
31. oktober 2014 kl. 08:54 #123689
Hei
Ja, kan se at kollimeringen ikke er helt bra. Men det skal vel ikke ha noen innvirkning på de stjerner.
Coma feil kan jeg ha litt troen på. Har jo endret ifra T2 ring til OAG (TS Off Axis Guider 11 mm med T2 ansluttning). Så har vel kanskje avstanden til comakorrektoren endret seg noe.
Kan det være svaret ?
Kenneth
3. november 2014 kl. 20:46 #123848
Hei
Beklager å mase, men finner ikke helt ut av dette.
Om det er en comafeil. Skal så comakorrektoren nærmere eller lengre ifra sensoren? (Håper at svaret er lengre ifra for nærmere kommer jeg ikke. Frykter allikevel at den skal nærmere..)
Kan noe slikt hende om det hele sitter skjevt på?
Er jo som å lete etter nålen i høystakken dette. Aldre opplevd noe slikt tidligere heller…
Eventuelle guidefeil kommer det muligens en sjanse til å kontrollere imårra kveld (om værmeldingen holder det den lover)
Blir veldig glad for alle forslag.
Kenneth
3. november 2014 kl. 21:07 #123849
FinnDeltager- Neutron star
Hej Kennet
Tror der ligger mere en afstand til comacorektor i de billeder du viser, der er reflektioner af dit spejl i dine billeder og det kan godt tyde på din kolimering samtidig ligner dine stjerner på et par af billederne at dit hovedspejl er spændt for hårdt, det kan i nogle tilfælde give trekantede stjerner og når det er i orden skal du finde den korekte afstand til din Comakorektor som i de fleste tilfælde ligger på 56 mm +/- 1-2mm fra chippen til din korektor afhængig af type og mærke.
Men kan du ikke linke til et stort billed så ville det være nemmere at se.
mvh Finn
Finn 2014-11-03 20:14:04 3. november 2014 kl. 21:36 #123853
Hei Finn
Takk så mye. At mitt hovedspeil er spent for hardt til er ganske sannsynlig. Kolimeringen vet jeg jo så at ikke er bra. Skal definitivt forbedre dette.
Legger også ved link til FIT-fil
https://www.dropbox.com/s/ws0x2u7dex93bhs/light-BINNING_1.fit?dl=0
4. november 2014 kl. 08:54 #123865
Hej Kenneth
Efter jeg har set det bille du linker til, mener jeg også at der kan være tale om noget tilt hvor dit camera hænger skævt i focusudtrækket, dine stjerner på hele billed er faktisk ret ens aflange, de går fra det øverste Venstre hjørne og ned til nederst i Højre hjørne i en ret ens vinkel.
Men jeg er lidt usikker på det da det andet ikke er helt i orden, men prøv at se efter om der er noget slør i dit camera og dit focusudtræk.
mvh Finn
Finn 2014-11-04 07:58:28 4. november 2014 kl. 11:14 #123866
erikguDeltager- Nova
Hei Kenneth,
Jeg hadde problem med mage på stjerner siste del av sist sesong. Feilen var todelt, fokuser stod litt skjevt pga. at jeg justerte litt “slerk” med å stramme justeringskruer kun i den nedre del av fokuser. Problem 2 blei da at også kollimering dårlig.
For å utelukke ting kan du jo begynne med å ta bilde av en litt sterke stjerne i senter av bilde med og uten koma korrektor. Ta bilder både i fokus og litt ute av fokus. Gir begge mage bør du kunne ekskludere koma korrektoren som feil kilde.
Erik G
Erik G
6. november 2014 kl. 16:33 #123954
Hei
Tror jeg nå har fått orden på sakene.
Hva som var feil kan jeg vel igrunn ikke si, men gjorde som følger
Løsnet hovedspeilet
Plukket ut sekundærspeilet.
Satte det hele sammen og kollimerte på nytt.
Plukket ifra hverandre alle deler utenpå kamra og sette det i sammen igjen.
Forbedret guidingen slik at jeg lå innenfor max avvik på 0,75 pix hele tiden
Tok så 2 testskudd (før skyene og disen kom) på 480 sek og 900 sek.
Det hele ser nå vesentlig bedre ut
Kollimeringen er fortsatt ikke bra, men stjernene ser mye bedre ut.
Kom gjerne med innspill på ytterlige forbedringer
Tusen takk for all hjelp !!!!
6. november 2014 kl. 17:10 #123956
Hej Kenneth
Meget meget bedre, du har en lille smule i din kolimation ikke ret meget, du mangler lidt i din focus, kunne godt være bedre.
Hvad er det for en Comacorektor du har ??? der er en del vignitering i dine billeder
mvh Finn
Finn 2014-11-06 16:11:01 6. november 2014 kl. 19:11 #123962
Hei
Bruker en TS Optics komakorrektor for f/4 – f/6
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Stjerner med mage | Hjelp' er lukket for nye svar.