Stack: lange eller flere kort eksponeringer

Fora ASTRO-FORUM ASTROFOTOS OG -TEGNINGER Stack: lange eller flere kort eksponeringer

• Dette emne har 34 svar og 5 stemmer, og blev senest opdateret for 7 år, 5 måneder siden af morten. This post has been viewed 318 times
Viser 5 indlæg - 31 til 35 (af 35 i alt)
  • Forfatter

jesper
    Deltager
      • Neutron star

Mange tak fordi du gider være så hjælpsom med det her Morten. Det er en stor hjælp. Jeg har i øvrigt læst at næste generation CMOS som er på trapperne får udlæsningsstøj under 0,5 og højere QE så vi har noget at glæde os til.

jesper
      Deltager
        • Neutron star

Og nej, det er ikke dig der gør det unødigt indviklet, men derimod mig der er unødigt langsom i opfattelsen

morten
        Deltager
          • Super Nova

Hej Jesper, tak for kommentar. Et lille pip mere om lucky.

I det område jeg har målt kommer der ca 0.2 elektroner pr sekund. Har du et kamera med en udlæsningsstøj på 0.5e får du i 5% af dine frames en værdi på over +/- en elektron bare på grund af støjen (normalfordelingens fordelingsfunktion med de relevante parametre).

Da du kun får en elektron i hver 5 frame, så har du ca 20% chance for en forkert værdi for hver frame der fanger en foton. Jeg tror der er et stykke vej til fotontælling, selv med readnoise på 0.5e. Også her spiller selve fotonfluxen en rolle. Jo flere frames man har uden fotoner der rammer en given pixel, jo større krav stilles der til udlæsningsstøjen på den pixel før man kan tælle fotonerne pålideligt.

Fotontælling er ikke en absolut ting. En pålidelig tælling forudsætter staddig en vis flux, i hvert fald med 0.5. Ved 0.2 er det en anden sag (men så begynder folk nok at ville eksponere 0.1, og så begynder det forfra)

jesper
          Deltager
            • Neutron star

Hej Morten,

Mere spændende og værdifuld viden du kommer med her. Det bekræfter måske den fornemmelse jeg har fået, at med min 8″ er det kun de klareste DS objekter der er indenfor rækkevidde med Lucky. Jeg må se at få anskaffet en 16″ eller en 24″ i stedet for… Nej jeg er tilfreds med at snuse til det her på the usual suspects.

Du har helt sikkert ret i at vi vil have eksponerimgstiden længere ned så snart der kommer bedre kameraer. Og horfor stoppe ved 0,1? Vi har jo set at der er noget at hente ved 0,01 på planeterne. Især i (tør jeg sige det) Dansk seeing.

morten
            Deltager
              • Super Nova

Jesper wrote: …Dansk seeing.

He he, der er vist tandhjul i vejret..

Viser 5 indlæg - 31 til 35 (af 35 i alt)
            • Emnet 'Stack: lange eller flere kort eksponeringer' er lukket for nye svar.