› Fora › ASTRO-FORUM › OBSERVATIONER OG VISUEL ASTRONOMI › Sjov med AstroBlinker
- Dette emne har 25 svar og 8 stemmer, og blev senest opdateret for 8 år siden af Rudi. This post has been viewed 406 times
-
ForfatterIndlæg
-
21. februar 2016 kl. 13:04 #143682
RudiDeltager- Neutron star
Jeg tog lidt billeder af samme område i Orion med 11 dages mellemrum, og så var det jo oplagt at prøve lidt blinkeri med AstroBlinker 1.8 for at se om det skete noget spændende i feltet.
Jeg brugte følgende fremgangsmåde:
1) Åbn to RAW’s, en for hver aften, i PhotoShop
2) Indstil Levels så de klareste stjerner har ca samme styrke i begge billeder
3) Gem billederne
4) Start AstroBlinker og åbn billederne
5) Nu kommer det sjove, zoom ind og pan rundt i blinket og led efter noget spændende
Og jeg skulle ikke lede længe, prøv at se her:
Pilen er på Billede A hvor objektet er klarest.
Billede A er taget 4/2-16 kl 20:02 dansk tid
Billede B er taget 15/2-16 kl 21:43 dansk tid
Så starter det rigtige sjove, er det en nova, variabel stjerne, planet 9, en asteroide, en ufo???
Det første jeg gør, er selvfølgelig at finde objektets koordinater.
Ved at platesolve på nova.astrometry.net fik jeg interpoleret mig frem til følgende koordinat:
ra: 05h 39m 40s
dec: -02º17’02”
Det første sted jeg søgte var AAVSO’s index for variable stjerner, og jeg fandt frem til denne:
https://www.aavso.org/vsx/index.php?view=detail.top&oid=23665
Så desværre ikke noget nyt denne gang.
/Rudi B. Rasmussen
21. februar 2016 kl. 13:10 #143683
hmmmm…. tænke tænke tænke – jeg tror at næste projekt skal være auto detektering af interessante objekter
/Rudi B. Rasmussen
21. februar 2016 kl. 13:16 #143684
jens.jacobsenDeltager- Neutron star
Hej Rudi.
Det kunne være godt med lidt info med kamera og brændvidde + eksponering. Jeg har tjekket stjernen op, og det ser ud til at være V602 Ori. Dit billede passer ikke helt med nord op, men næsten.
I VSX står der “ea” men præcis hvilken type det er, er næppe kortlagt. Har du mod på at lave en lyskurve på den??
mvh
Jens21. februar 2016 kl. 14:02 #143685
Hej Jens,
Canon 1000D (unmod)
Skywatcher Explorer 130PDS (F=640mm)
Frame A, 360
http://www.b-rasmussen.dk/astro/2016/0215/blink/IMG_2214.CR2
Frame B, 240
http://www.b-rasmussen.dk/astro/2016/0215/blink/IMG_2390.CR2
Jo, vil gerne være med til at lave en lyskurve, den ser jo ud til at være hurtig.
/Rudi B. Rasmussen
21. februar 2016 kl. 17:34 #143704
Det er faktisk spændende at kikke nærmere i sådan et blink billede, her er f.eks et objekt der tydeligvis flytter sig, jeg har søgt men kan ikke finde ud af hvad det er for et.
Her et udsnit hvor der er zoomet ind 2x, den røde pil er V0602 Ori fra ovenstående, den grønne pil viser så objektet der flytter sig.
Hvad kan det mon være? En stjerne med hurtig egenbevægelse?
/Rudi B. Rasmussen
21. februar 2016 kl. 19:01 #143707
Er der nogen der kender en god, gerne online, kilde hvor man til en given UTC, kan søge efter astroider omkring en bestemt ra/dec?
Ovenstående objekt er iflg mine kilder heller ikke en af de fem dværgplaneter. Jeg syntes også det er en meget lille egen bevægelse for et objekt i vores solsystem.
/Rudi B. Rasmussen
21. februar 2016 kl. 19:12 #143708
nightskyDeltager- Neutron star
Det er ingen stjerne, nok en asteroide. Prøv at søge her
http://www.minorplanetcenter.net/iau/MPEph/MPEph.html
du ender nok blindt her, der er nemlig ingen kendte asteroider her.
Rumskrot, satellit, artefakt?
Nightsky 2016-02-21 18:21:22 21. februar 2016 kl. 21:14 #143722
Lars MalmgrenDeltager- Super Nova
Var det ikke i Orion område, at Planet X skulle findes ??
21. februar 2016 kl. 22:03 #143726
He he – Jo Lars. Men det har jeg ikke turde tænke højt. Der er jo nok en ganske banal forklaring.
/Rudi B. Rasmussen
21. februar 2016 kl. 22:05 #143727
lindhardDeltager- Super Nova
rudibr wrote: He he – Jo Lars. Men det har jeg ikke turde tænke højt. Der er jo nok en ganske banal forklaring.
Skal vi ikke lige starte med at få fastlagt magnituden, inden vi går til de vidtrækkende konklusioner?
mvh
Lars21. februar 2016 kl. 22:14 #143730
mhansenDeltager- Nova
Det kunne for så vidt godt være en satellit eller en gang rumskrot der lige har kigget forbi.
MHansen 2016-02-21 21:14:38 21. februar 2016 kl. 22:17 #143731
MHansen wrote:
Det kunne for så vidt godt være en satellit eller en gang rumskrot der lige har kigget forbi.
Tidsforskellen mellem billederne er 11 dage, så hvis det er samme objekt, er det meget langt væk, så satellit/rumskrot er det vel næppe.
mvh
Lars21. februar 2016 kl. 22:22 #143732
Jeg har ikke værktøjet til fotometri (f.eks AstroArt).
1) Hvad skal vi bruge magnituden til?
2) Skal jeg lægge flere RAW’s op hvis nogen vil hjælpe med magnitude?
Jeg har kikket på linket fra Lars (Nightsky) til Minor Planet Center, men så vidt jeg kan se i deres pdf guide/hjælp, så kan man ikke søge efter objekter i et givet område på et givet tidspunkt.
Og ja Michael, sattelit eller rumskrot, det havde jeg slet ikke tænkt på. Men vil det så ikke have flyttet sig længere på 11 dage? En satellit er vel i nogenlunde cirkulær bane og bevæger sig dermed ikke mod eller væk fra Jorden, så med den lille egen bevægelse vil den jo være ret langt væk og burde nok ikke kunne ses med mit lille teleskop.
/Rudi B. Rasmussen
21. februar 2016 kl. 22:25 #143733
mhansenDeltager- Nova
rudibr wrote: Jeg har ikke værktøjet til fotometri (f.eks AstroArt).
1) Hvad skal vi bruge magnituden til?
2) Skal jeg lægge flere RAW’s op hvis nogen vil hjælpe med magnitude?
Jeg har kikket på linket fra Lars (Nightsky) til Minor Planet Center, men så vidt jeg kan se i deres pdf guide/hjælp, så kan man ikke søge efter objekter i et givet område på et givet tidspunkt.
Og ja Michael, sattelit eller rumskrot, det havde jeg slet ikke tænkt på. Men vil det så ikke have flyttet sig længere på 11 dage? En satellit er vel i nogenlunde cirkulær bane og bevæger sig dermed ikke mod eller væk fra Jorden, så med den lille egen bevægelse vil den jo være ret langt væk og burde nok ikke kunne ses med mit lille teleskop.
Så vidt jeg kan forstå er det to enkelte snapshots du har taget?
Så hvis du har flere billeder fra samme dag(e) kunne det være en ide at stakke den og se om objektet er konsistent.
Du vil kunne bruge magnituden til at få en rimelig ide om hvilken type objekt det muligt kunne være. Men jeg tvivler på at det er et objekt med en magnitude < 25.
Men en intensitetskurve er også interessant. Den kan laves uden adgang til standard filtre eller lign.MHansen 2016-02-21 21:28:02 21. februar 2016 kl. 22:25 #143734
Det med magnituden kunne være relevant for at fastslå, hvad det er.
Planet IX er efter oplysningerne så svag, at Hubble har svært ved at se den, så den er det vel næppe, medmindre du er nået rigtig dybt ned.
mvh
Lars -
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Sjov med AstroBlinker' er lukket for nye svar.