Okkultation / graze af Aldebaran d 21. april

Fora ASTRO-FORUM OBSERVATIONER OG VISUEL ASTRONOMI Okkultation / graze af Aldebaran d 21. april

• Dette emne har 55 svar og 10 stemmer, og blev senest opdateret for 8 år, 10 måneder siden af tom. This post has been viewed 699 timesa. This post has been viewed 699 times
Viser 11 indlæg - 46 til 56 (af 56 i alt)
  • Forfatter

michaelr
    Deltager
      • Super Giant

ok, lægger dem på Youtube i stedet, men jeg vil lige se om jeg kan forbedre kontrasten først.

Det er må være et forhold hos Dropbox, der gør at den kører dårligt og ikke hos mig, right? Det er vel egentlig ikke ok?

Henrik Persson
      Deltager
        • Planet

Jeg tror, problemet ligger i en router undervejs fra mig til dropbox. Jeg har prøvet at køre en traceroute og en af TDCs routere undervejs har over 120ms latency. Der er andre routere, som slet ikke svarer på ping. Det sidste er dog ikke unormalt.

Hvis det er et router problem, vil nogle brugere opleve det samme som mig og andre vil formentlig ikke have problemer afhængig af hvilke veje vores datapakker routes.

nhaagh
        Deltager
          • Super Giant

Som I kan se af postene ovenfor havde vi en skøn aften på Gilleleje havn. Jeg har nu fået klargjort min video. Jeg har lavet 2 versioner som I kan se på youtube:

Okkultationen i 5 gange forhøjet hastighed

Okkultationen i normal hastighed

En simpel tidsmåling (bare med et ur ikke set på enkelte frames) viser følgende forløb:

– mørke bag bjerg 54s

– lys I dal 1s (meget kort blink)

– mørke bag bjerg 15s

– lys I dal 26s

– mørke bag bjerg 122s

Jeg har ikke haft lejlighed til at sammenligne dette med profilkurven fra tidligere I denne tråd.

Og så lige et close up solnedgangsbillede over Kattegat som afslutning på en herlig observationstur

NHaagh2015-04-22 20:52:57

tom.a
          Deltager
            • Super Giant

Henrik Persson wrote:

Vi var seks, Michael, Niels, Finn og frue, Mogens og jeg som var mødt op på Gilleleje havn. Her så vi en flot strejfokkultation, Aldebaran kom og gik tre gange Smile

Der blev optaget et par videoer, mon ikke vi ser en eller begge videoer på et tidspunkt, her på forumet.

Tak skal I ha’ det var kanonhyggeligt, med sådan en miniastrotræf Smile

Og der tog du så nok fejl af Mogens og mig – men skidt, det var en hyggelig aften alligevel Tongue

Ups!! Undskyld Henrik, det skal ikke ske igen Smile Jeg har opdateret min tidligere besked.

Avnø Naturcenter, stedet hvor AFFS og nattemørket mødes.
            Min blog http://grib-stjernerne.dk/

tom.a
            Deltager
              • Super Giant

Flotte billeder og videoer I har lagt op, Michael og Niels. Thumbs%20Up

nhaagh
              Deltager
                • Super Giant

Flotte billeder. Jeg kan godt lide billedet med “dykkerlyset” i vandet. Manden må have en vanvittig hobby. Ligesom ham der kom og læssede sin gamle firehjulstrækker af en trailer ved havnen og forsvandt en time ned på stranden. Endnu en tosset hobby

astrojensen
                Deltager
                  • Neutron star

Jeg kan godt lide billedet med “dykkerlyset” i vandet. Manden må have en vanvittig hobby.

Eller mener du vanDvittig? I modsætning til os stjernetosser, så får han da mad på bordet ud af sin hobby, i stedet for blot lommesmerter og søvnmangel.

Thomas, Bornholm

Rudi
                  Deltager
                    • Neutron star

Tom A wrote:

Den grønne linje svarer til nul linjen i dette diagram. Diagrammet viser bjergprofilen langs månens kant på tidspunkt for strejfokkultationen.

Bevæger man sig væk fra den grønne linje, så flytter man sig også væk fra nul linje på diagrammet. En kilometer sydfor den grønne linje, svarer +1 km (+1 km i månebjerghøjde) på diagrammet. En kilometer nordfor grønne linje hedder -1 km på diagrammet.

Hmmm… med nogle simple geometriske antagelser:

* Tager ikke højde for atmosfærisk refraktion

* Antager at Jorden er flad inden for en radius på få [km]

* Antares er uendelig langt væk

Så fremgår det af simpel geometri:

Ved denne begivenhed stod Månen ca 30° oppe, og da sinus(30°) = 1 / 2, så betyder det vel at hvis man flytter sig 1000 [m] mod polpunktet (dvs i samme retning som Månens azimuth på Jordens overflade, så strejfer Aldebaran Månens bjerge 500 [m] højere oppe?rudibr2015-04-24 16:03:34

/Rudi B. Rasmussen

tom.a
                    Deltager
                      • Super Giant

Ja, det var en fejl at forbinde afstanden mellem strejfbanen direkte med højden af månebjergene.

Her er et nyt profil med et par kommentar med rød tekst.
                      Y-aksen er afstanden til strejfbanen, målt her på Jorden. Der er også vist skalaen for et buesekund, det er så den man skal bruge til bjergene. Den reelle højde af bjergene finder man så med trigonometri.

Rudi
                      Deltager
                        • Neutron star

Det ser godt ud Tom. Hvordan laver du graferne? Jeg kunne også godt tænke mig at opleve en af de klare stjerner strejfe Månen, eller måske endda Jupiter eller Venus

Så sig endelig til næste gang det sker her i DK.

Edit: Sorry – så først din reference længere oppe i tråden nu, det må være dette SW du anvender:

http://www.lunar-occultations.com/iota/occult4.htmrudibr2015-04-26 08:37:47

/Rudi B. Rasmussen

tom.a
                        Deltager
                          • Super Giant

Hvor sjælden var den okkultation vi så d. 21., når vi kigger indenfor Danmarks grænser?

Jeg har her til aften prøvet at grave lidt i dette spørgsmål og nåede frem til, at næste gang en strejfokkultation af Aldebaran er synlig indenfor DK’s grænser er d. 20. januar 2016. Strejfokkultationen er synlig fra bl.a. Holstebro.

Dernæst går der en rum tid frem til d. 5. september 2034, hvor den næste strejfokkultation er synlig. Den ligger perfekt for mig, da den bl.a. passere gennem Stege, kun 2½ km fra min bopæl Smile

Herefter går der igen en rum tid….

Heldigvis er der adskillige almindelige okkultationer af Aldebaran synlig fra DK i al den mellemliggende tid Smile

Viser 11 indlæg - 46 til 56 (af 56 i alt)
                        • Emnet 'Okkultation / graze af Aldebaran d 21. april' er lukket for nye svar.