› Fora › ASTRO-FORUM › OBSERVATIONER OG VISUEL ASTRONOMI › Okkultation / graze af Aldebaran d 21. april
- Dette emne har 55 svar og 10 stemmer, og blev senest opdateret for 8 år, 10 måneder siden af tom. This post has been viewed 698 timesa. This post has been viewed 698 times
-
ForfatterIndlæg
-
21. april 2015 kl. 09:29 #132462
michaelrDeltager- Super Giant
Hej Tom, jeg havde ikke set dit indlæg inden mit. Er du sikker på det med linien? Umiddelbart troede jeg, at linien var udtryk for en idealiseret rund måne uden bjerge og derfor at man skulle være vest for linien for overhovedet at se okkultation? Hvad udtrykker den grønne linie?
Bh
Michael
21. april 2015 kl. 09:47 #132464
PS. Har Tom eller andre en nem metode til præcis tidssynkronisering eller stempling af video, jeg bruger DSLR og det er så vidt jeg kan se ikke nemt. Jeg kan sætte lyd på og hvis jeg kan få et et talende ur f.eks. via min Iphone kan jeg spille tiden af samtidig. Ville det være godt nok?
21. april 2015 kl. 12:32 #132471
tom.aDeltager- Super Giant
MichaelR wrote: Hej Tom, jeg havde ikke set dit indlæg inden mit. Er du sikker på det med linien? Umiddelbart troede jeg, at linien var udtryk for en idealiseret rund måne uden bjerge og derfor at man skulle være vest for linien for overhovedet at se okkultation? Hvad udtrykker den grønne linie?
Bh
Michael
Den grønne linje svarer til nul linjen i dette diagram. Diagrammet viser bjergprofilen langs månens kant på tidspunkt for strejfokkultationen.
Bevæger man sig væk fra den grønne linje, så flytter man sig også væk fra nul linje på diagrammet. En kilometer sydfor den grønne linje, svarer +1 km (+1 km i månebjerghøjde) på diagrammet. En kilometer nordfor grønne linje hedder -1 km på diagrammet.
Avnø Naturcenter, stedet hvor AFFS og nattemørket mødes.
Min blog http://grib-stjernerne.dk/21. april 2015 kl. 12:37 #132472
MichaelR wrote: PS. Har Tom eller andre en nem metode til præcis tidssynkronisering eller stempling af video, jeg bruger DSLR og det er så vidt jeg kan se ikke nemt. Jeg kan sætte lyd på og hvis jeg kan få et et talende ur f.eks. via min Iphone kan jeg spille tiden af samtidig. Ville det være godt nok?
Til videnskablig brug er det nødvendigt at bruge GPS tidssynkronisering. Et par muligheder er her.
http://www.ame-hft.de/pdf/tim-10-flyer_en.pdf
http://www.blackboxcamera.com/pic-osd/sprite.htm
Min blog http://grib-stjernerne.dk/21. april 2015 kl. 15:18 #132478
Hej Tom
Tak for opklaringen! Du har jo tidligere beskrevet det meget udførligt, beklager jeg ikke havde opfattet det. Det er jo fantastisk spændende, men det bliver vist uden synkroniseret tidssignal på videoen denne gang, men det skal nok blive sjovt. Vi ses deroppe.
Bedste hilsner
Michael
21. april 2015 kl. 20:02 #132486
lindhardDeltager- Super Nova
Det var ret nemt at se Aldebaran i kikkerten og der var tydelige kratere at se på Månen, men der var ingen okkultation her, kun et tæt passage, hvor Månen “kørte” forbi lige over stjernen.
Vejret var blæsende og der var tiltagende skydække, men der var gode huller ind imellem.
Her er et portræt af Månen. Aldebaran kan måske anes på originalbiledet.
og 19:47 lukkede det så helt.
mvh
Lars21. april 2015 kl. 23:15 #132518
Vi var seks, Michael, Niels, Finn og frue, Henrik og jeg som var mødt op på Gilleleje havn. Her så vi en flot strejfokkultation, Aldebaran kom og gik tre gange
Der blev optaget et par videoer, mon ikke vi ser en eller begge videoer på et tidspunkt, her på forumet.
Tak skal I ha’ det var kanonhyggeligt, med sådan en miniastrotræf
Tom A 2015-04-22 22:09:31
Min blog http://grib-stjernerne.dk/21. april 2015 kl. 23:16 #132519
lindhardDeltager- Super Nova
Tom A wrote: Der blev optaget et par videoer, mon ikke vi ser en eller begge videoer på et tidspunkt, her på forumet.
Det glæder vi os til
mvh
Lars22. april 2015 kl. 00:42 #132528
Kære alle
Her lidt hurtige billeder og en video fra i aften:
Månen og Aldebaran set fra Gilleleje havn efter begivenheden
Månen og Venus og grønt glimt fra en dykker som ved Tisvilde fangede fladfisk med kniv, sej ældre gut som fortalte meget spændende om hvad han oplevede under vandet
Jupiter, Månen, Venus fra Tisvilde
Video efter begivenheden
MichaelR 2015-04-22 12:36:46 22. april 2015 kl. 01:27 #132532
Her er en meget hurtig udgave af video med DSLR og Celestron 9.25 af begivenheden. Jeg skal arbejde lidt mere med at få behandlet den bedre, men det er svært at få kontrast, da det jo var i dagslys. Aldebaran starter med at være formørket, men kommer og går et par gange et stykke inde i videoen:
22. april 2015 kl. 05:53 #132534
RudiDeltager- Neutron star
Rigtig flotte stemnings billeder, jeg glæder mig også til at se vidoe(n|rne)
/Rudi B. Rasmussen
22. april 2015 kl. 06:16 #132536
Et billede af vores observationsplads. “Okkultation med udsigt”.
Min blog http://grib-stjernerne.dk/22. april 2015 kl. 10:37 #132543
Henrik PerssonDeltager- Planet
Tom A wrote: Vi var seks, Michael, Niels, Finn og frue, Mogens og jeg som var mødt op på Gilleleje havn. Her så vi en flot strejfokkultation, Aldebaran kom og gik tre gange
Der blev optaget et par videoer, mon ikke vi ser en eller begge videoer på et tidspunkt, her på forumet.
Tak skal I ha’ det var kanonhyggeligt, med sådan en miniastrotræf
Og der tog du så nok fejl af Mogens og mig – men skidt, det var en hyggelig aften alligevel
22. april 2015 kl. 12:34 #132544
Hej Henrik og andre
Jeg lagde allerede i går aftes 2 links til videoer under billederne, men de drukner måske i teksten?
Bedste hilsner
Michael
22. april 2015 kl. 15:07 #132549
Henrik PerssonDeltager- Planet
Jeg har kigget på dem. Den første kører fint, men den på dropbox af selve okkultationen kører så dårligt, at det har jeg simpelthen ikke tålmodighed til
Prøvede da du semdte dem ud og igen for et øjeblik siden.
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Okkultation / graze af Aldebaran d 21. april' er lukket for nye svar.