› Fora › ASTRO-FORUM › OBSERVATIONER OG VISUEL ASTRONOMI › Okkultation / graze af Aldebaran d 21. april
- Dette emne har 55 svar og 10 stemmer, og blev senest opdateret for 8 år, 10 måneder siden af tom. This post has been viewed 697 timesa. This post has been viewed 697 times
-
ForfatterIndlæg
-
17. april 2015 kl. 12:14 #132180
tom.aDeltager- Super Giant
Jeg tænker på at køre en tur til Gilleleje havn / strand, d. 21. for at se strejfokkultationen af Aldebaran.
Andre der har samme planer??
Avnø Naturcenter, stedet hvor AFFS og nattemørket mødes.
Min blog http://grib-stjernerne.dk/17. april 2015 kl. 22:53 #132211
nhaaghDeltager- Super Giant
Jeg er også frisk på en tur til Gilleleje hvis vejret arter sig. At se stjerner i daglys kræver en himmel fri for dis – den skal altså være dybblå og ikke mælkehvid.
Jeg har ofte kikket på stjerner om dagen. Med min Track The Stars montering kan jeg lave align på solen. Det kan gøres som en”one star” alignment som kræver at monteringen står lodret eller en “two star” alignment ved at aligne på solen to gange med ca 10 min mellemrum. Den sidste løsning kræver ingen nivellering af mounten og er præcist nok til at kunne lave goto til planeter og stjerner.
Iøvrigt har jeg forsøgt at finde ud af hvor svage stjerner der kan ses om dagen. Dette er svært at bedømme da øjet har meget svært ved at fokusere op imod den blå himmel. Derfor kan en svagere stjerne placeret tæt ved en klar muligvis ses når øjet fanger den klare først. Jeg vil tror omkring mag. 2 ved perfekt vejr og retning væk fra solen.
17. april 2015 kl. 23:18 #132218
astrojensenDeltager- Neutron star
Det må kunne lade sig gøre, at se betydeligt svagere stjerner. Jeg har set Castor meget fint opløst kl 11 om formiddagen med min 63mm Zeiss og de to komponenter er mag 2 og 3 og var ganske lette at se. Gamle engelske tidsskrifter beretter om observationer af Rigel B i fuldt dagslys med 6″ – 7″ refraktorer. En artikel i Sterne und Weltraum fra omkring 1990 beretter om observationer af Jupitermånerne i dagslys med en 4″ Vixen apokromat.
Thomas, Bornholm
17. april 2015 kl. 23:30 #132219
Ok det er svagere end jeg troede muligt. Det må være et sommerprojekt at observere nogle dobbeltstjerner fra solterassen
18. april 2015 kl. 00:04 #132222
astrojensenDeltager- Neutron star
Med din TEC 140 burde du i hvert fald kunne gå til 4. størrelsesklasse, hvis man bruger min observation af Castor som udgangspunkt. Kvaliteten af transparensen og seeingen er dog ekstremt afgørende. Den mindste tilstedeværelse af slørskyer og observationerne bliver langt sværere.
Thomas, Bornholm
18. april 2015 kl. 16:19 #132254
michaelrDeltager- Super Giant
Hvis vejret holder kommer jeg også, tager en 9.25 og laver måske noget video.
Bh
Michael
18. april 2015 kl. 17:43 #132260
fohbrDeltager- Moon
Det kunne da være en herlig aftentur.
Jeg/vi er med på en kigger.
20. april 2015 kl. 21:09 #132401
Har lige været ude og afprøve forholdene forud for okkultationen i morgen aften.
Stillede op ved syvtiden og fandt Aldebaran. Den var let at se på trods af en del tynde skyer og flystriber.
Bemærk 55MB
Stjernen citrer en del med er hele tiden tydelig. Eventuelle dyk i lyset bør være lette at fange.
Jeg regner med at være vest for Gilleleje havn ved 7-tiden. Så vidt jeg kan se på google maps er der en parkeringsplads helt med ved vandet.
Håber at møde andre der (Michael Rask kommer også)
20. april 2015 kl. 22:12 #132412
Jeg har lige løbet beregningerne igennem med friske ephemerider. Strejfokkultation finder sted kl. 17:44:11 UT, d.v.s. kl. 19:44:11 CEST i Gilleleje.
Et frisk kort.
Jeg dukker også op. Vil være der omkring kl. 19, måske lidt før, min EQ er ikke så hurtig at sætte op som din TTS-160.
Lad os mødes ved den runde P-plads, som er tæt på badestranden.
Min blog http://grib-stjernerne.dk/20. april 2015 kl. 22:25 #132414
Mogens.BildsøeDeltager- Nova
Hejsa,
der er to mulige parkeringspladser: Den cirkelformede umiddelbart vest for/bag havnen og en meget fin parkeringsplads ca. 150 m. vest herfor, helt ned til strandkanten. Kigger nok selv forbi og hilser på.
Hilsen Mogens B.
20. april 2015 kl. 23:39 #132431
Hej
Tom, hvor vi står vi bedst, på linien eller så langt mod vandsiden som muligt? Jeg har fundet et sted med strøm i Tisvilde vi kan tage til bagefter for dem der vil noget astrofoto eller visuel deep sky.
Vi ses.
Bh
Michael
21. april 2015 kl. 07:37 #132453
Hej
Tror I ikke det er muligt at køre ud til den plads der ligger helt tæt ved havnen lige nord for linien ? På google maps holder der biler på den plads?
21. april 2015 kl. 08:51 #132456
clauskafDeltager- Nova
I skal selvfølgelig fordele jer nord til syd på linien
Jeg kan desværre ikke deltage da der er møde på Rundetårn
Hilsen Claus
21. april 2015 kl. 09:07 #132458
Pladsen på havnen tættest på strejflinjen kunne være interessant.
Hvis vi kan observere fra det røde område vil det på papiret være optimalt. Jeg tror dog det er minimalt, hvad det har af betydning for oplevelsen, hvor vi præcis står i havneområdet. Der er jo usikkerheder forbundet ved både Månens bane og især Månens profil. Det er jo derfor at IOTA stadig ønsker præcise tidsmålinger af okkultationer og strejfokkultationer.
Sydfor linjen passere Aldebaran bagved bjergene højere oppe på bjergsiden. Nordfor linjen passere Aldebaran bag bjergene tættere på dalenes bund.
Min blog http://grib-stjernerne.dk/21. april 2015 kl. 09:25 #132460
Man kan køre forbi den grønne line og næsten ned til vandet, hvis man “følger” havnebassinets venstre kant. Skal vi ikke mødes på den vestlige side, der hvor stranden/fastlandet går over i den den bueformede bølgebryder. Der holder biler på Google Earth, så der er fast grund under fødderne og vi behøver ikke at slæbe grej særlig langtog vi er på den rigtige side af linien (hvis vi ellers formoder, at vi gerne vil være en lille smule inde på formørkelses siden af linien?).
Måske er det ikke nogen dårlig idé, at vi stiller os vinkelret på linien med nogle meters mellemrum (eller mere hvis der er plads) for at se om vi observerer forskelle. Det kunne være sjovt at have f.eks. 5 videoer taget med forskellig afstand fra linien (har ikke regnet på, hvad der skal til for at vi kan se forskelle, men formentlig mere end et par meter, afstanden kan betragtes som en slags opløsning, så hvis afstanden er lille, er forskellen i tid i det observerede også lille).
Vh
Michael
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Okkultation / graze af Aldebaran d 21. april' er lukket for nye svar.