Okkultation / graze af Aldebaran d 21. april

Fora ASTRO-FORUM OBSERVATIONER OG VISUEL ASTRONOMI Okkultation / graze af Aldebaran d 21. april

• Dette emne har 55 svar og 10 stemmer, og blev senest opdateret for 8 år, 10 måneder siden af tom. This post has been viewed 697 timesa. This post has been viewed 697 times
Viser 15 indlæg - 16 til 30 (af 56 i alt)
  • Forfatter

tom.a
    Deltager
      • Super Giant

Jeg tænker på at køre en tur til Gilleleje havn / strand, d. 21. for at se strejfokkultationen af Aldebaran.

Andre der har samme planer??

Avnø Naturcenter, stedet hvor AFFS og nattemørket mødes.
      Min blog http://grib-stjernerne.dk/

nhaagh
      Deltager
        • Super Giant

Jeg er også frisk på en tur til Gilleleje hvis vejret arter sig. At se stjerner i daglys kræver en himmel fri for dis – den skal altså være dybblå og ikke mælkehvid.

Jeg har ofte kikket på stjerner om dagen. Med min Track The Stars montering kan jeg lave align på solen. Det kan gøres som en”one star” alignment som kræver at monteringen står lodret eller en “two star” alignment ved at aligne på solen to gange med ca 10 min mellemrum. Den sidste løsning kræver ingen nivellering af mounten og er præcist nok til at kunne lave goto til planeter og stjerner.

Iøvrigt har jeg forsøgt at finde ud af hvor svage stjerner der kan ses om dagen. Dette er svært at bedømme da øjet har meget svært ved at fokusere op imod den blå himmel. Derfor kan en svagere stjerne placeret tæt ved en klar muligvis ses når øjet fanger den klare først. Jeg vil tror omkring mag. 2 ved perfekt vejr og retning væk fra solen.

astrojensen
        Deltager
          • Neutron star

Det må kunne lade sig gøre, at se betydeligt svagere stjerner. Jeg har set Castor meget fint opløst kl 11 om formiddagen med min 63mm Zeiss og de to komponenter er mag 2 og 3 og var ganske lette at se. Gamle engelske tidsskrifter beretter om observationer af Rigel B i fuldt dagslys med 6″ – 7″ refraktorer. En artikel i Sterne und Weltraum fra omkring 1990 beretter om observationer af Jupitermånerne i dagslys med en 4″ Vixen apokromat.

Thomas, Bornholm

nhaagh
          Deltager
            • Super Giant

Ok det er svagere end jeg troede muligt. Det må være et sommerprojekt at observere nogle dobbeltstjerner fra solterassen

astrojensen
            Deltager
              • Neutron star

Med din TEC 140 burde du i hvert fald kunne gå til 4. størrelsesklasse, hvis man bruger min observation af Castor som udgangspunkt. Kvaliteten af transparensen og seeingen er dog ekstremt afgørende. Den mindste tilstedeværelse af slørskyer og observationerne bliver langt sværere.

Thomas, Bornholm

michaelr
              Deltager
                • Super Giant

Hvis vejret holder kommer jeg også, tager en 9.25 og laver måske noget video.

Bh

Michael

fohbr
                Deltager
                  • Moon

Det kunne da være en herlig aftentur.

Jeg/vi er med på en kigger.

nhaagh
                  Deltager
                    • Super Giant

Har lige været ude og afprøve forholdene forud for okkultationen i morgen aften.

Stillede op ved syvtiden og fandt Aldebaran. Den var let at se på trods af en del tynde skyer og flystriber.

Videoklip med Aldebaran

Bemærk 55MB

Stjernen citrer en del med er hele tiden tydelig. Eventuelle dyk i lyset bør være lette at fange.

Jeg regner med at være vest for Gilleleje havn ved 7-tiden. Så vidt jeg kan se på google maps er der en parkeringsplads helt med ved vandet.

Håber at møde andre der (Michael Rask kommer også)

tom.a
                    Deltager
                      • Super Giant

Jeg har lige løbet beregningerne igennem med friske ephemerider. Strejfokkultation finder sted kl. 17:44:11 UT, d.v.s. kl. 19:44:11 CEST i Gilleleje.

Et frisk kort.

Jeg dukker også op. Vil være der omkring kl. 19, måske lidt før, min EQ er ikke så hurtig at sætte op som din TTS-160.

Lad os mødes ved den runde P-plads, som er tæt på badestranden.

Mogens.Bildsøe
                      Deltager
                        • Nova

Hejsa,

der er to mulige parkeringspladser: Den cirkelformede umiddelbart vest for/bag havnen og en meget fin parkeringsplads ca. 150 m. vest herfor, helt ned til strandkanten. Kigger nok selv forbi og hilser på.

Hilsen Mogens B.

michaelr
                        Deltager
                          • Super Giant

Hej

Tom, hvor vi står vi bedst, på linien eller så langt mod vandsiden som muligt? Jeg har fundet et sted med strøm i Tisvilde vi kan tage til bagefter for dem der vil noget astrofoto eller visuel deep sky.

Vi ses.

Bh

Michael

nhaagh
                          Deltager
                            • Super Giant

Hej

Tror I ikke det er muligt at køre ud til den plads der ligger helt tæt ved havnen lige nord for linien ? På google maps holder der biler på den plads?

clauskaf
                            Deltager
                              • Nova

I skal selvfølgelig fordele jer nord til syd på linien

Jeg kan desværre ikke deltage da der er møde på Rundetårn

Hilsen Claus

tom.a
                              Deltager
                                • Super Giant

Pladsen på havnen tættest på strejflinjen kunne være interessant.

Hvis vi kan observere fra det røde område vil det på papiret være optimalt. Jeg tror dog det er minimalt, hvad det har af betydning for oplevelsen, hvor vi præcis står i havneområdet. Der er jo usikkerheder forbundet ved både Månens bane og især Månens profil. Det er jo derfor at IOTA stadig ønsker præcise tidsmålinger af okkultationer og strejfokkultationer.

Sydfor linjen passere Aldebaran bagved bjergene højere oppe på bjergsiden. Nordfor linjen passere Aldebaran bag bjergene tættere på dalenes bund.

michaelr
                                Deltager
                                  • Super Giant

Man kan køre forbi den grønne line og næsten ned til vandet, hvis man “følger” havnebassinets venstre kant. Skal vi ikke mødes på den vestlige side, der hvor stranden/fastlandet går over i den den bueformede bølgebryder. Der holder biler på Google Earth, så der er fast grund under fødderne og vi behøver ikke at slæbe grej særlig langtog vi er på den rigtige side af linien (hvis vi ellers formoder, at vi gerne vil være en lille smule inde på formørkelses siden af linien?).

Måske er det ikke nogen dårlig idé, at vi stiller os vinkelret på linien med nogle meters mellemrum (eller mere hvis der er plads) for at se om vi observerer forskelle. Det kunne være sjovt at have f.eks. 5 videoer taget med forskellig afstand fra linien (har ikke regnet på, hvad der skal til for at vi kan se forskelle, men formentlig mere end et par meter, afstanden kan betragtes som en slags opløsning, så hvis afstanden er lille, er forskellen i tid i det observerede også lille).

Vh

Michael

Viser 15 indlæg - 16 til 30 (af 56 i alt)
                                • Emnet 'Okkultation / graze af Aldebaran d 21. april' er lukket for nye svar.