Okkultation / graze af Aldebaran d 21. april

Fora ASTRO-FORUM OBSERVATIONER OG VISUEL ASTRONOMI Okkultation / graze af Aldebaran d 21. april

• Dette emne har 55 svar og 10 stemmer, og blev senest opdateret for 8 år, 10 måneder siden af tom. This post has been viewed 696 timesa. This post has been viewed 696 times
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 56 i alt)
  • Forfatter

tom.a
    Deltager
      • Super Giant

Den 21. april omkring kl 1745 UT, sker den næste okkultation af Aldebaran, som er synlig i Danmark. Danmark ligger på sydgrænsen af okkultationsområdet, så vi har også mulighed for at se en grazeevent i et smalt område.

Grazeområdet er vist med den gule linje på GoogleEarth kortet. Nordfor linjen får I en okkultation og sydfor linjen får vi kun en tæt passage.

Og til NHaagh Smile (og andre på Sjælland). Her på øen skal vi til Gilleleje havn for at se grazeområdet.

En video eller to af graze kunne være sjov at se Smile

Linjen for grazeevent er beregnet med programmet Occult 4.1.1 og eksporteret til GoogleEarth herfra.

Her er et diagram som viser månens profil i grazeområdet ved Gilleleje. Den fuld optrukne streg er månens gennemsnitsprofil baseret på Kaguya data, mens de små fire-, trekanter og cirkler er observationer fra tidligere grazeevents.

Gilleleje havn er ved 0 km, herfra vil Aldebaran kunne ses forsvinde og komme igen flere gange efterhånden som bjerge og dale bevæger sig ind foran stjernen. Hvis man observere fra et punkt ca. 5 km syd for havnen, så er det kun det højeste bjergtop som dækker Aldebaran i et splitsekund.

Hmmm…. det kun sgu’ være at jeg skulle pakke bilen med et teleskop den dag og tage en tur til Gilleleje Smile

Tom A2015-02-28 08:41:09

Avnø Naturcenter, stedet hvor AFFS og nattemørket mødes.
      Min blog http://grib-stjernerne.dk/

Mogens.Bildsøe
      Deltager
        • Nova

Jamen den linje passerer jo stort set lige over mit obs ; men på det angivne tidspunkt (17:45 UT) er der jo stadig godtogvel 0.5 timer til solen går ned- og vel for lyst til at man overhovedet kan se Aldebaran???Mogens B2015-02-28 09:54:09

Hilsen Mogens B.

michaelr
        Deltager
          • Super Giant

Det skal prøves, jeg er med på en tur til Gilleleje. Det er 19.45 dansk tid og solen er netop gået ned, så der skulle ikke være problemer.

Vh

Michael

astrojensen
          Deltager
            • Neutron star

og vel for lyst til at man overhovedet kan se Aldebaran?

Overhovedet ikke! Jeg har set flere klare stjerner på daghimlen med min 63mm Zeiss. Man kan endda opløse Castor ved fuldt dagslys! Og ved den forestående okkultation har du endda Månen til hjælp til at lokalisere Aldebaran.

Skal man finde stjerner på daghimlen, hvilket kan være en sjov udfordring, så er det bedst – med påsat objektivfilter! – at først fokusere på solen eller Månen, hvis den er oppe. Jeg brugte kredsene på monteringen til at finde stjernerne, men det er nærmest en glemt kunst i dag, så de fleste bruger nok bare en GOTO montering.

Thomas, BornholmAstrojensen2015-02-28 09:56:24

Rudi
            Deltager
              • Neutron star

Min GOTO bruger man ikke bare om dagen, den skal jo lige alignes

/Rudi B. Rasmussen

Mogens.Bildsøe
              Deltager
                • Nova

Nå ja, læste lige ca. 1 time forkert- men stadig ca. 30 min til solnedgang- og eventet sker vist kun 30 grader fra solen? Men det skal absolut prøves- har aldrig forsøgt at observere stjerner i dagslys før!

Astrojensen wrote: …men det er nærmest en glemt kunst i dag, så de fleste bruger nok bare en GOTO montering …

Yeps- det gør absolut livet nemmere- i hvert fald for undertegenede

Hilsen Mogens B.

michaelr
                Deltager
                  • Super Giant

Hej Mogens

Jeg kørte begivenheden i Sky Safari og der var solen gået ned, jeg ved ikke om den bliver forvirret af sommertid, men jeg tror det ikke.

Bh

Michael

astrojensen
                  Deltager
                    • Neutron star

Min GOTO bruger man ikke bare om dagen, den skal jo lige alignes

Kan den alignes aftenen inden og så “parkeres” så den husker sin position?

Eller er der også gammeldags kredse på? Så kan de bruges til poljustering i dagslys. Metoden er ret enkel:

Sæt monteringen op, så stativet er i vater og polaksen peger mod nord så nøjagtigt som muligt. Brug eventuelt et lille vaterpas og et kompas. Kontroller monteringens polhældning, der gerne skulle være temmelig nøjagtig. Du kan justere den om aftenen inden, ved at nøje stille stativet i vater og derefter lave en omhyggelig polalignment. Ret teleskopet mod zenith og kontroller det med vaterpasset. DEC kredsen skal nu vise din geografiske breddegrad. Nu er teleskopet rettet mod stedets meridian, uanset om polaksen peger mod nord eller ej. Stil RA kredsen til at vise den aktuelle stjernetid, som er den RA-værdi, der for øjeblikket står direkte i meridianen. Den kan findes med et planetarieprogram, f.eks. Stellarium, som kan bringes ud til teleskopet med en bærbar PC. Slå solens position op og drej teleskopet, så dets kredse viser denne position. Nu skulle teleskopet gerne pege ret tæt på solen. Er solen lidt ude af synsfeltet drejes hele monteringen i azimut, indtil solen står i synsfeltet, hvorefter den låses fast. Monteringen er nu poljusteret.

Thomas, Bornholm

astrojensen
                    Deltager
                      • Neutron star

Nogle GOTO monteringer kan også alignes med kun ét objekt – f.eks solen – hvis man i forvejen poljusterer dem så godt som muligt.

Thomas, Bornholm

Mogens.Bildsøe
                      Deltager
                        • Nova

MichaelR wrote: … Jeg kørte begivenheden i Sky Safari og der var solen gået ned, jeg ved ikke om den bliver forvirret af sommertid, men jeg tror det ikke.Michael

Hej Michael,

ditto her, men med TheSky- kan ikke liige forklare forskellen?

Desværre kan begivenheden ikke ses fra mit obs, fordi huset spærrer for udsynet netop mod vest- så jeg må nok flytte udenfor- men mon ikke jeg kan finde månen også uden GoTo?

Hilsen Mogens B.

lindhard
                        Deltager
                          • Super Nova

Astrojensen wrote: Jeg brugte kredsene på monteringen til at finde stjernerne, men det er nærmest en glemt kunst i dag, så de fleste bruger nok bare en GOTO montering.

Thomas, Bornholm

Det er desværre de færreste, der mestrer den teknik nu om dage, Thomas, men hvis kikkerten er fast opstillet er det jo ganske nemt.

Jeg tvivler dog på, at ret mange overhovedet ved, hvad kredsene er til, hvis kikkerten da har dem.

Men Go-To kan jo også klare stort set alt i det daglige (natlige…) behov.

mvh
                          Lars

astrojensen
                          Deltager
                            • Neutron star

Jeg tvivler dog på, at ret mange overhovedet ved, hvad kredsene er til, hvis kikkerten da har dem.

De kan vel regne ud, hvad de er til, men de fleste kan ikke bruge dem. Desværre bliver dette forværret af, at mange monteringer har alt for små og nærmest ubrugelige kredse (*host*Vixen GP*host*EQ-5*host*).

Næh du, i rigtig gamle dage, hvor selv en 60mm havde 4″ eller 5″ kredse, da var de virkelig nyttige. De har mange fordele over GOTO, bl.a. at de ikke kræver strøm og kan sættes op i dagslys. Hvis monteringen er korrekt lavet og opstillet, så er deres nøjagtighed nærmest på højde med GOTO.

Thomas, Bornholm

tom.a
                            Deltager
                              • Super Giant

Jeg ved ikke om GOTO er nødvendig. Der er jo en måne til at hjælpe på vej. Smile
                              Thomas har ret i at det ikke er noget problem at se Aldebaran eller andre klare stjerner i dagslys, problemet er at finde stjernerne, men i dette tilfælde er månen der til at hjælpe en på vej.

Ifølge Occult så er solen 5 grader over horisont på okkultationstidspunktet.

Tom A2015-02-28 11:31:27

astrojensen
                              Deltager
                                • Neutron star

Det kommer an på, hvor i Danmark man befinder sig. På Bornholm er den gået ned eller står lige i horisonten, iflg. Stellarium. På Bornholm bliver det kun en tæt passage, ikke en okkultation.

Thomas, Bornholm

tom.a
                                Deltager
                                  • Super Giant

Astrojensen wrote:

Det kommer an på, hvor i Danmark man befinder sig. På Bornholm er den gået ned eller står lige i horisonten, iflg. Stellarium. På Bornholm bliver det kun en tæt passage, ikke en okkultation.

Thomas, Bornholm

Ja, tanketorsk fra min side. Det er i Helsingør at solen står 5 grader over horisonten på okkultationstidspunktet.

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 56 i alt)
                                • Emnet 'Okkultation / graze af Aldebaran d 21. april' er lukket for nye svar.