Nyt okular til mig :-)

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TILBEHØR Nyt okular til mig :-)

• Dette emne har 9 svar og 4 stemmer, og blev senest opdateret for 10 år, 5 måneder siden af Anonym. This post has been viewed 63 times
Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
  • Forfatter

jacobb
      • Nova

Jeg købte et Explore Scientific 30mm 82gr af Natteravn!

Fin gnidningfri handel, tak!

Glæder mig til at smide det på c11’eren når det en eller anden gang bliver klart.

Det er mit første gode okular og Astrojensen skylder vist en kop kaffe næste gang jeg kommer til Bornholm, da det er hans skyld jeg har brugt penge pga hans ulideligt gode fortællinger om visuelle observationer

Jacobb2013-10-09 11:57:47

astrojensen
      Deltager
        • Neutron star

Thomas, Bornholm

Anonym
          • Super Nova

Ja og mig også mht. kaffen! Jeg har nemlig også fået lidt blod på tanden efter at have kigget i hans fine okularer! Personligt ville jeg meget gerne et 100 grader 9 mm. af slagsen, men jeg er da nysgerrig efter hvor gode 82 graders okularerne er i forhold til. For hvis afbildningen er lige så god, men bare med lidt mindre synsfelt, så var det måske der, man kunne starte op!

Thomas – hvad mener du?

Mvh.johannes2013-10-09 15:15:15

jacobb
            • Nova

Hæ Hæ, du skal vist til at holde øje med tilbud på kaffebønner Thomas

outlook
            Deltager
              • Super Nova

100 gr synes jeg personligt er for uoverskueligt. Det kan lige gå med et 82 gr. Og der er vist også noget om, at det menneskelige øje har svært ved at overskue mere end de 68 gr. i et okular. Men 100 gr med nogle objekter som fx Månen kunne da sagtens være et syn for guder, har jeg en ide om.

Hilsen Leif,
              “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting

Lars Malmgren
              Deltager
                • Super Nova

Det sjove med 100 gr og til dels 82 gr okularerne er, at du får fornemmelsen af at kikke ud igennem et koøje (i et rumskib).
                Og at du næsten kan kikke om hjørner. Lidt ligesom at kikke igennem et hul i plankeværket og ved at flytte lidt på hovedet/øjet, så kan man se en anden del af byggepladsen (eller naboens pige, afhængig af hvilket plankeværk, der er tale om LOL)

Så du kan måske ikke overskue alle 100 gr på en gang, men ved at flytte lidt på øjet får du det hele med.
                ES 9mm 100gr kan anbefales Thumbs%20Up Og jeg er lun på et par stykker mere i den serie, 14mm er nok næste…

ES 82gr har vist lidt bedre øjen afstand, så de er nok bedre for brille-brugere…
                Ikke fordi ES 100gr okularene er specielt dårlige på det punkt, for det er de ikke…

Anonym
                  • Super Nova

Hej Lars.

Ja og præcis det med brillebærere er meget relevant for mig. Jeg er lidt afhængig af den korrektion for bygningsfejl mine briller giver mig.

Men jeg skal dog indrømme, at det gik fint gennem Thomas,s 9 mm., men hvis det indebærer, at jeg alligevel ikke ser mere end gennem 82 grader okularet, kan man selvfølgelig ligeså godt spare nogle penge her. Så hvis den optiske ydelse mht. skarphed og farveægthed er den samme !!!

Mvh.

jacobb
                    • Nova

Jeg tænker lidt at hvis jeg bliver glad for det her, at et 14mm 100gr må på ønskesedlen til jul…

Så har jeg med c11’eren 93x med 30mm og 200x med 14mm så mangler jeg bare en god 2″ 2x barlow så burde jeg vist være dækket godt ind. Indtil videre nøjes jeg med 30mm’eren og min 8-24mm baader

Jeg har godt nok to televue barlows, en 2″ 4x og en 1,25″ 2,5x begge powermates, hvordan ville den 4x egentlig være med 30mm’eren?Jacobb2013-10-09 18:48:10

astrojensen
                    Deltager
                      • Neutron star

Det er min personlige erfaring, at mit 9mm ES100 er mere behageligt at se igennem end mit 8.8mm ES82. Desuden er det endnu bedre korrigeret for randfejl end 82° serien. Men 82° serien er da bestemt ikke dårlige og tegner skarpt og kontrastrigt, så er man på et lidt mindre budget, ja så kan de klart anbefales. Begge serier synes for mig at se, at være farveneutrale og uden det lette gulstik, som især plösslokularer sommetider kan lide af – hvad der i øvrigt kan gøre plössler til fremragende Jupiterokularer!! Men til især Saturn og Månen vil man gerne have et farveneutralt okular.

Mht. til briller, så bruger jeg ikke selv briller, når jeg observerer. Jeg har lidt astigmatisme (bygningsfejl) i mit observationsøje, men det er så lidt, at det er uden betydning. Og et 9mm okular vil i reglen give så tilpas høj forstørrelse, at astigmatismen ikke vil være synlig, fordi okularets udgangspupil er for lille. TeleVue sælger Dioptrix korrektorlinser, der korrigerer for astigmatisme, som man kan sætte på okularerne. De passer selvfølgelig til TeleVues okularer, men jeg skulle tro, de også kunne sættes på andre okularer. Nær- eller langsynethed kompenserer man for med fokuseringen. I øvrigt er der det morsomme forhold, at nærsynede observatører ser billedet med mere forstørrelse, end langsynede, når de begge observerer uden briller og fokuserer okularet til hver deres øjne!

Ang. Barlowlinser og PowerMates, så er det min erfaring, at ES82 og ES100 serien arbejder fortræffeligt med barlowlinser.

Vedrørende kaffe, så drikker jeg personlig helst te, men alle, der har lyst til at slå et smut forbi, skal være velkomne til en kop kaffe. Jeg byder gerne i den anledning.

Thomas, Bornholm

Anonym
                        • Super Nova

Selv tak Jacob

Jeg er vist blevet spoleret af vidvinkel okularene, kunne ikke forestille mig at vende tilbage til et ortho eller pløsl

Outlook,

jeg tvivlede også på om 100° var synlige! på mig virker det sådan at jeg ser randen af synsfeltet indirekte, dvs jeg kan ane det uden om objektet som jeg observerer og det giver faktisk “mere eller mindre” den berømte spacewalk effekt!!

Efter at ha kigget i et 21mm ethos følte jeg min 24mm panoptik gav tunnelsyn

Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
                      • Emnet 'Nyt okular til mig :-)' er lukket for nye svar.