Næste projekt: hinge tracker

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TELESKOPER OG MONTERINGER Næste projekt: hinge tracker

• Dette emne har 3 svar og 3 stemmer, og blev senest opdateret for 9 år, 1 måned siden af helge. This post has been viewed 41 times
Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Forfatter

Rudi
    Deltager
      • Neutron star

Jeg skal måske snart på en lille ferie i de varme lande. Og da jeg ikke gider slæbe EQ5 hovedet med. Og da jeg allerede har diskvalificeret den med latitude klods mod – turen går til ca 8° N bredde, så overvejer jeg følgende lille projekt for at holde de værste abstinenser væk i tilfælde af klart vejr:

http://www.garyseronik.com/?q=node/184

Nogen der har prøvet at lave en lignende? Nogen gode råd på vejen?

/Rudi B. Rasmussen

Frank Larsen
      Moderator
        • Super Nova

Det er det der i gamle dage hed en “Barndoor Tracker”.

Den tracker rigtig fint – men den manuelle skal bygges særdeles rigidt da du ellers kommer til at ryste/flytte monteringen hvergang du drejer på skiven.
        Bemærk også at den ikke tracker lineært over tid – kun for små åbninger kan du klare dig med ensartede bevægelser af skiven i ensartet tid.

HVis drivakselen er gjort krum, kan man opnå bedre sammenhæng.

Jeg har selv lavet en engang – byggede den avancerede double-arm barndoor som holder en lineær sammenhæng mellem vinkel på himmel og drejning af driv akselen. – Den var dog ikke just til kufferten og var drevet af en steppermotor.

Sørg for at mindske sløret i hængslet mest muligt.

God fornøjelse – det er et sjovt og nemt bygge projekt !Clap

Rudi
        Deltager
          • Neutron star

Ja Frank, men en traditionel barn-door tracker er jo som du siger temmelig fyldig. Jeg syntes ideen med denne minimalistiske hængsel var god.

Jeg regnede lidt i toget på vejen hjem og blev lidt overrasket over hvor lidt upræcis den vil være pga uliniariteten, se dette Excel ark.

Hvis jeg kan skaffe en lang bolt med 1mm stigning pr omgang og placerer den i 229 mm afstand fra hængslet, så vil 1 omgang / minut give en god tracking, der kun er 1.5 sekund forkert efter 10 minutter. Hmmm… gad vide om jeg har regnet rigtigt?

rudibr2015-02-05 22:23:58

/Rudi B. Rasmussen

helge
          Deltager
            • Giant

Jeg har tidligere lavet sådan en. Den blev lavet i en ferie i vores sommerhus med det, jeg lige havde ved hånden (blandt andet en ispind ). Den kunne fint “tracke” i flere minutter ved widefield fotos.

Tog disse billeder med den http://northern-stars.dk/milkyway_small.jpg

Tror eksponeringstiden var 3 minutter pr. frame med mit gamle DSLR og et Sigma objektiv.

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
          • Emnet 'Næste projekt: hinge tracker' er lukket for nye svar.