› Fora › ASTRO-FORUM › TEKNIK – TELESKOPER OG MONTERINGER › Mindre teleskop men glad mand
- Dette emne har 33 svar og 13 stemmer, og blev senest opdateret for 8 år, 10 måneder siden af Torben Taustrup. This post has been viewed 312 times
-
ForfatterIndlæg
-
20. april 2015 kl. 13:31 #132378
NicolajDeltager- Giant
Ha ha – ja, en streg i regningen
Jeg har brugt mit gamle Qcam8 – det er hvad jeg har.
Teleskopet er en 10″ Boren-Simon med enelleranden 2″ motorfokuser som jeg ikke er blevet helt gode venner med endnu. Den er i hvertfald ikke på højde med min Moonlite fokuser fra NAP16.
FITS filerne stiller jeg gerne til rådighed, hvis det skulle have interesse.
Måske jeg skulle prøve at samle de 3-4 subs af varierende længde jeg fik lavet i aftes?
mvh
Nicolaj
Fordi lyset bevæger sig hurtigere end lyden så fremtræder mange mennesker kloge når du ser dem indtil du hører dem tale.
20. april 2015 kl. 14:10 #132380
FinnDeltager- Neutron star
Sådan Nicolej
Det var lige det jeg ønskede at høre 🙂 det skal prøves.
Takker for svaret.
mvh Finn
20. april 2015 kl. 23:00 #132423
Torben TaustrupAdmin- Neutron star
Er det Johannes’ 10″ Boren-Simon?
Det kunne være sjovt at se billederne stacket.mvh
TorbenTOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
20. april 2015 kl. 23:07 #132425
nightskyDeltager- Neutron star
Fy Torben
20. april 2015 kl. 23:23 #132428
NicolajDeltager- Giant
Ja, det er.
Jeg er jo en ren novice i billedbehandling så der går jo nok lidt tid før der (måske) engang kommer et pænt billede. I mangle af bedre evner er jeg mere til data og interessante detaljer.
Jeg ved ikke engang hvordan man laver en korrekt farveballance. Mine billeder bliver altid med farvestik af en eller anden art
Det kunne være jeg skulle prvøe at lave en mindre serie af et objekt og lægge FITS filerne op så vi kan lave en gennemgang til offentlig beskuelse…
Nicolaj
nicolaj 2015-04-20 23:24:27
Fordi lyset bevæger sig hurtigere end lyden så fremtræder mange mennesker kloge når du ser dem indtil du hører dem tale.
21. april 2015 kl. 01:38 #132441
mhansenDeltager- Nova
Hvis du godt kan lide data (og har et SH CCD Astrocam), kan du jo altid erhverve dig en spaltespektrograf. Den er selvfølgelig lidt pebret (men billig ift. til PME) og kan bruges til rigtig meget sjov. Her kan jeg i øvrigt sagtens hjælpe med data reduktion.
21. april 2015 kl. 06:59 #132452
Torben TaustrupAdmin- Neutron star
Det med at opnå en god farvebalance baserer sig på den intuitive for-
nemmelse – og fordrer selvfølgelig, at man ikke er farveblind.
Selvfølgelig kan man opnå en neutral baggrund blot ved at måle sig frem
i Photoshop, men så er der stadig udfordringen med at få en god farve-
balance i objekterne, men når du selv er i stand til at se, at der er
farvestik i dine billeder, så står det nok ikke helt galt til.
Men bortset fra det, så tegner den 10″ ganske fremragende
–
undskyld Lars
mvh
Torben
TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
21. april 2015 kl. 10:57 #132465
Anonym- Nova
nicolaj wrote:
Teleskopet er en 10″ Boren-Simon med enelleranden 2″ motorfokuser som jeg ikke er blevet helt gode venner med endnu. Den er i hvertfald ikke på højde med min Moonlite fokuser fra NAP16.Imponerende montering! Er den Boren-Simon ikke med ASAs reducer? Er billederne tager med eller uden reducer? Overvejer lidt at investere i reduceren engang i fremtiden, men den er godt nok pebret så et par erfaringer vil gøre godt
Jeg skiftede forresten observatorie i stedet for kikkert da jeg kom til at købe en for stor kanon til det gamle skur, det har resulteret i en nedetid på snart 1.5 år og nu hvor det meste fungere igen er DSO season’en slut
madsen 2015-04-21 11:00:45 21. april 2015 kl. 14:07 #132476
NicolajDeltager- Giant
Madsen,
Så vidt jeg har hørt blev teleskopet oprindeligt leveret med en ASA reducer som den tidligere ejer fik ombyttet til en alm. MPCC. Efter sigende var ASA reduceren for svær at arbejde med. Jeg er nok ikke den bedste til at vurdere værdien af dette skift men umiddelbart synes jeg feltet er rimeligt homogent.
Det var netop for at undgå den lange nedetid et nybyggeri vil afstedkomme at jeg overgav mig til løsningen med at geare ned i stedet for op.
Ikke nok med at nedentiden varer så lang tid det tager at bygge nyt observatorium men jeg skal lige have bygget et sommerhus først så min nedetid ville komme op på mindst 2 år
mvh
Nicolaj
21. april 2015 kl. 18:20 #132483
Anonym- Nova
Tak for svaret. Jeg troede boren-Simon kikkerterne havde reduceren ‘indbygget’ i fokuseren. Vi må håbe han ikke byttede lige over med mpcc’en
21. april 2015 kl. 21:33 #132499
xplodeDeltager- Nova
Boren-Simon er i utgangspunktet kun ett GSO teleskop med en 0.73x reducer.
Som regel blir dem levert med karbontube, men det er også blitt levert versjoner med ståltube.
TS leverer standard med en annen fokuser, men tidligere har dem blitt levert med GSO fokuser.
Jeg tror speilet er helt vanlig GSO, men den 10″ vi snakker om her er levert med ett bedre enn vanlig speil fra TS. Jeg mener også att speilcellen er byttet ut til TS sin speilcelle.
21. april 2015 kl. 23:27 #132521
NicolajDeltager- Giant
Xplode wrote: Boren-Simon er i utgangspunktet kun ett GSO teleskop med en 0.73x reducer.
Som regel blir dem levert med karbontube, men det er også blitt levert versjoner med ståltube.
TS leverer standard med en annen fokuser, men tidligere har dem blitt levert med GSO fokuser.
Jeg tror speilet er helt vanlig GSO, men den 10″ vi snakker om her er levert med ett bedre enn vanlig speil fra TS. Jeg mener også att speilcellen er byttet ut til TS sin speilcelle.
Jeg ved at spejlet er specielt udvalgt med 1/12 PV men uden certifikat. Serienummer står på spejlet:
Jeg ved ikke om spejlcellen er fra TS eller BS. Gør du?
Fokuseren er fra Baader. Den er sikkert ok men når man har været vandt til en Moonlite med absolut position så er det lidt skuffende. Måske jeg bare skal vænne mig til det.
Nicolaj
21. april 2015 kl. 23:39 #132523
mhansenDeltager- Nova
Hvilken fokusmotor sidder på?
21. april 2015 kl. 23:53 #132525
xplodeDeltager- Nova
Det er en GSO speilcelle, men kansje fjørene er byttet ut til en annen type som er strammere?
Jeg tror det er ett GSO speil som er utvalgt av TS, men vanskelig å si det sikkert.
Jeg har hatt en slik Baader fokuser og hadde store problemer med å få justert den riktig, den kunne fungere greit i +10C, men ble det -10C så fungerte den dårlig. For att den skulle fungere da måtte jeg justere den på nytt.
Motorfokuseren som sitter der er denne typen: http://www.teleskop-express.de/shop/product_info.php/info/p5218_TS-focus-motor-for-TS-ACUN2-Focuser-and-Baader-Steeltrack.html
Jeg hadde Baader sin med stepper motor, men store problemer med programvaren gjorde att det tok lang tid i bruk før den fungerte som den skulle.
Fokuseren er blitt redesignet nå og det er vel grunnet problemene som har vært med den.
På mitt nye teleskop blir det Moonlite 2.5″ med stepper motor
22. april 2015 kl. 08:17 #132539
PeterDeltager- Main Sequence
@ Nicolai og Rudi:
Man angiver både tryk og temp, når man laver sin pointing model i TPoint.
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Mindre teleskop men glad mand' er lukket for nye svar.