› Fora › ASTRO-FORUM › TEKNIK – TELESKOPER OG MONTERINGER › Mindre teleskop men glad mand
- Dette emne har 33 svar og 13 stemmer, og blev senest opdateret for 8 år, 10 måneder siden af Torben Taustrup. This post has been viewed 311 times
-
ForfatterIndlæg
-
20. april 2015 kl. 00:30 #132330
NicolajDeltager- Giant
Min NAP16 var for stor til mit observatorium og det ligger ikke lige i kortene at der bliver tid til at bygge et større observatorium. Beslutningen har taget sin tid men jeg har nu sat NAP16 på lager (mens Jens Jacobsen giver 16″ spejlet en overhaling) og sat en 10″ Newton på min Paramount ME montering. Det lyder skørt men jeg er glad fordi jeg nu for første gang kan få fuld glæde af denne fantastiske montering.
Har tænkt lidt over om jeg skulle skrive dette indlæg for jeg ville gerne beskrive hvorfor denne montering er så fed men uden at det skal lyde for fedt! Men det er bare svært for jeg er ret begejstret
Nu hvor monteringen kan køre rundt med teleskopet uden fare for at den banker ind i siden på observatoriet så åbnes der op for at teste nogle af de mange funktioner der er indbygget i kombinationen Paramount + TheSkyX. Det er min opfattelse at mange her på forum bruger StarryNight eller Cart de Ciel så for dem der ikke ved det så er TheSkyX et planetarieprogram lavet af de samme som laver Paramount. Det betyder at tingene spiller super godt sammen. Monteringen har out-of-the-box en PE på under 5″ hviket i sig selv er ganske ok. jeg kan ikke lige huske pointing accuracy men den er typisk så god at objektet altid er i FOV. Alligevel er der en funktion kaldet Tpoint som udmåler montering + teleskop i forhold til stjernehimlen og genererer en hel bunke korrektionsværdier der så ender med en fantastisk nøjagtighed – både til pointing og til tracking. Jeg har her til aften besluttet ikke længere at bruge guiding …
TheSkyX kan “tale” sammen med bl.a. MaximDL. Det er ret smart for når man starter Tpoint funktionen og har udvalgt en stribe stjerner (automatisk) så begynder show’et ved at Paramount’en kører fra stjerne til stjerne (her 51 styk), tager et billede og resolver billedet. Med en eksponeringstid på 10 sekunder tager det ikke meget mere end 15 minutter før den har løbet listen igennem:
Korrektionen udregnes i baggrunden og overføres automatisk til monterigen, der nu har fået en pointing accuracy på lige under 6″ !!
Samtidig udregner TheSkyX min alignment:
Her får jeg så at vide at Azimut er ok og at jeg skal hæve min polakse 150″ svarende til 1,2 “tænder” på justerhjulet. Det er nemt!
Hvad jeg så lige opdagede her i aften er at tracking også kan forbedres så den korrigerer løbende ud fra de målinger den lige har lavet. Funktionen kaldes ProTrack og sker i realtid:
Nu skulle resultatet prøves. Jeg lavede en GoTo til NGC4676 og gav den 15 minutter – uden guiding:
Billedet er lidt stort her til siden men det var for at vise resultatet. Bemærk at den lille galaxe er midt i billedet! Bemærk også at stjernerne er helt runde og at billedet er forstørret til 400%!
Den ene frame ses her i sin fulde udstrækning:
At monteringen også har PARK og en absolut HOME gør det hele til en leg. Er vejret til det så kan jeg komme i gang nu på under 5 minutter. Det tager 10 sekunder at rulle taget væk, det tager 10 sekunder at lave en HOME og det tager 5 minutter at starte PC’en.
Jeg ved godt at mindre kan gøre det og jeg har stor respekt for dem som fremtryller fantastiske resultater med mindre og/eller hjemmelavet udstyr. For mig begyndte ønsket om en supermontering efter min oplevelse med Meade RCX400 som er et fantastisk teleskop på en l….e montering. Dengang brugte jeg halvdelen af de klare nætter på at justere og fejlsøge.
Nu er jeg bare en glad mand med et mindre teleskop
nicolaj 2015-04-20 12:43:02
Fordi lyset bevæger sig hurtigere end lyden så fremtræder mange mennesker kloge når du ser dem indtil du hører dem tale.
20. april 2015 kl. 01:48 #132336
Torben TaustrupAdmin- Neutron star
Hej Nikolaj
Vi venter spændt på billederne
mvhTOrbenTOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
20. april 2015 kl. 06:00 #132339
RudiDeltager- Neutron star
nicolaj wrote: …
Jeg har her til aften besluttet ikke længere at bruge guiding ……
Hvordan håndterer denne montering så atmosfærens refraktion?/Rudi B. Rasmussen
20. april 2015 kl. 08:19 #132340
NicolajDeltager- Giant
Rudi,
TheSkyX ved hvor på himlen monteringen peger og kan ud fra dette beregne lysets brydning igennem atmosfæren og så korrigere og så korrigere for det.
Jeg tror nu nok at andre programmer kan gøre det samme.
Nicolaj
Fordi lyset bevæger sig hurtigere end lyden så fremtræder mange mennesker kloge når du ser dem indtil du hører dem tale.
20. april 2015 kl. 08:53 #132342
Den er jeg med på Nicolaj, det gør alle monteringer med gito jo
Jeg tænkte mere på lufttryk og temperatur, jeg kan huske fra astronomisk navigation at disse to størrelser havde stor indflydelse.
/Rudi B. Rasmussen
20. april 2015 kl. 09:02 #132343
Øhhh, er det kun mig, som ikke kan se de billeder, som Nicolaj har lagt
ind i sin interessante beskrivelse?
mvh
Torben
TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
20. april 2015 kl. 09:10 #132344
JuliusDeltager- Nova
Ser bildene her.
20. april 2015 kl. 09:14 #132345
thommyDeltager- Giant
Næ, jeg kan heller ikke se dem.
/Thommy
20. april 2015 kl. 09:15 #132347
FinnDeltager- Neutron star
Næææ Torben jeg venter også spændt.
Nicolej når du skriver at din Azimut skal justeres 1,2 tænder eller 150″ det er jo kun på din montering, ved du at hvis man brugte en anden montering kan man da justere Liwe på en stjerne ??? det er jo svært at juster 150″ sådan lige uden at havde noget reference af en slags.
Kunne godt tænke mig at prøve den Tpoint, normalt bruger jeg MaxPoint og Maxim og der justere man Liwe på en stjerne der ligger tæt på Meridianen.
Dejligt at høre det køre for dig nu, men lidt synd med din Nap16 det var jo et stort arbejde du lagde i det, men du får vel på et tidspungt tid til at lave et større obs.
mvh Finn
Finn 2015-04-20 09:17:07 20. april 2015 kl. 09:20 #132348
Mogens.BildsøeDeltager- Nova
ser fint billederne på Ipad, Firefox Ubuntu/Windows og Chrome, men ikke i Explorer!
Mogens B 2015-04-20 09:56:54
Hilsen Mogens B.
20. april 2015 kl. 09:23 #132349
Ser bilderne i Safari på Mac, Chrome i Windows men ikke i Explorer i Windows.
rudibr 2015-04-20 09:23:41 /Rudi B. Rasmussen
20. april 2015 kl. 10:01 #132350
Tak for tilbagemeldingerne. Jeg kan heller ikke se billederne på min Iphone, men når jeg kommer hjem, så vil jeg prøve Chrome.
mvh
TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
20. april 2015 kl. 10:50 #132355
mikael_joeDeltager- Super Nova
Imponerende uden guiding. Der er vel intet der står i vejen for 60 minutter subs så?
20. april 2015 kl. 12:55 #132376
NicolajDeltager- Giant
Arrggghh!! Jeg var kommet til at skirve linket med /// i stedet for //. Er rettet nu – sorry.
Rudi – jeg mener at kunne huske at jeg et eller andet sted kan angive temperatur og lufttryk men det har jeg ikke prøvet endnu.
Finn, når TheSkyX angiver at man skal justere x “tænder” så er det fordi de henviser til fingerhjulet på Paramount hvor hver knop er en tand.
TPoint har også en funktion til præcis live justering hvor man justere på alt-az mens man følger med på skærmen. Man vælger en stjerne lavt i nord eller syd og placerer den i centrum af billedet. Så justerer man efterfølgende alt og azimut live til stjernen ikke længere flytter sig. Det ender op med den mest præcise polaralignment.
Michael, jeg prøvede som det sidste i aftes med 20 min. subs men her blev stjernerne en anelse aflange. Med så lange subs begynder selv de mindste fejlkilder at få betydning og det er jo alt fra fejl i monteringen til temperaturændringer i atmosfæren. Desuden er der også lige pludselig mange flere fly og sateliter der ødelægger billedet. Natten føles pludselig meget kort hvis en sub på 30 eller 60 minutter kikser… Har ikke opgivet at prøve med mere end 15 minutter men foreløbig er det grænsen.
Tak for at I kikkede ind her
Nicolaj
20. april 2015 kl. 13:08 #132377
Tak for billederne Nicolaj – kan man sige, at det var en streg i
regningen?
Meget overbevisende med den trackingfunktion
det kører jo HELT
fantastisk godt. Variationen på R.A. er svær at erkende.
Hvilket kamera har du brugt?
mvh
Torben
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Mindre teleskop men glad mand' er lukket for nye svar.