› Fora › ASTRO-FORUM › ASTROFOTOS OG -TEGNINGER › Måske ny variabel stjerne – BEKRÆFTET
- Dette emne har 75 svar og 22 stemmer, og blev senest opdateret for 8 år, 2 måneder siden af Rudi. This post has been viewed 5510 times
-
ForfatterIndlæg
-
23. oktober 2015 kl. 19:00 #138589
RudiDeltager- Neutron star
Og så lige MESSAGE OF THE MONTH i Sky at Night, November 2015 #126 p.25, så kan der vist heller ikke brygges mere suppe på den historie.
PS: Teksten er redigeret temmelig meget, jeg havde f.eks refereret til astro-forum.dk samt de der har hjulpet.
/Rudi B. Rasmussen
23. oktober 2015 kl. 19:18 #138591
juelDeltager- Moon
Så den netop for et par timer siden 🙂 Flot.
23. oktober 2015 kl. 19:35 #138592
jespergDeltager- Super Nova
Erkend det bare Rudi – det er sgu okay bemærkelsesværdigt, det du har gjort
Selv om at der selvfølgelig skal lidt held til også, så har du jo netop opsøgt heldet og det har båret frugt.
Hvor tit er der lige en dansker, der opdager nye objekter derude …
Jesper G.
23. oktober 2015 kl. 21:23 #138600
mikael_joeDeltager- Super Nova
4. november 2015 kl. 22:12 #138953
Mogens ZachariasenDeltager- Super Giant
Hej Rudi,
Et forsinket tillykke med artiklen i Sky at Night.
Synes stadig det var godt gået, og hvor ofte sker det at man står som opdager af noget som egentlig altid har været der, i et af de mest fotograferede områder på himlen.
Har bestemt mig for at følge stjernen for at få en kurve over forløbet. I meddelelsen fra AAVSO står kun at perioden er på 311 dage.
Har fået 5 målinger – den sidste nu i aften.
Billedet herunder viser målinger baseret på Rudis to optagelser og mine fem.
Har med vilje ikke sat mag på.
Redigering: Dette diagram var kun et ”groft” og foreløbigt diagram som skulle vise ændringer i lysstyrken.
Det er afløst af nyt længere nede i tråden.Datoerne er:
3.9.2014 – Rudi
20.8.2015 – Rudi25.8.2015 – MZ
9.9.2015 – MZ
3.10.2015 – MZ – Avnøtræf
19.10.2015 – MZ
4.11.2015 – MZVil følge den så langt tid som muligt her i år, og så starte op igen næste år når den igen kan fanges.
Mine optagelser er med Starlight Xpress SXV-M7C Colour kamera.
Eneste filter er UV/IR Blocking filter.Målinger på mine billeder er baseret på average stack af 20 optagelser og 6 dark frames.
Om målingerne er ok eller helt ved siden af ved jeg ikke.Måske nogen ved noget mere.
Mvh
MogensMogens Zachariasen 2015-12-01 16:33:03 Mvh
Mogens4. november 2015 kl. 23:23 #138959
viggo.tDeltager- Super Giant
Fin artikel Rudi. Tillykke nok en gang med opdagelsen. Jeg ville være pavestolt hvis jeg var dig. Man siger,at der ikke er noget der gror ind i himlen-det passer bare ikke her
mvh Viggo.
5. november 2015 kl. 08:28 #138964
Godt gået Mogens, nu ved jeg jo ikke hvordan din y-akse er skaleret, er det apparant magnitude eller brightness. Men man ser da en tydelig trend. Har du mulighed for at overlejre en kurve fra AAVSO data oven i? Det kunne være rigtig interessant. En sinuskurve med periode på 311 dage, epoch 25/2-15 og 2/1-16. Min/max magnitude 17.3 / 13.6.
Jeg er imponeret over at du har kunne nå så mange målinger, selv har jeg ikke nået nogen som helst målinger…
Findes der en guide et sted til hvordan man laver billeder fotometriske målinger? Jeg går ud fra at der er vigtigt at target stjerne og reference stjerner ikke er gået i mætning.
/Rudi B. Rasmussen
5. november 2015 kl. 09:21 #138965
leorasDeltager- Super Giant
Tillykke med opdagelsen
5. november 2015 kl. 17:52 #138973
Hej Rudi,
Det er apparant mag. Altså lystyrken som set herfra og ikke omregnet til faktisk mag.M.h.t. kurver, så kan jeg ikke finde nogen AAVSO kurver. Det er derfor jeg tager disse optagelser, så jeg kan finde ud af hvornår stjernen er ”oppe” i lysstyrke.Men ellers er det simple målinger uden nogen kalibrering, særligt filter eller baseret på særlige sammenligningsstjerner.
Har bare bedt Astroart om at finde 100 stjerner, og lavet en hurtig Photometri.Kan gøres bedre af dem som er vandt til det.MvhMogensMvh
Mogens6. november 2015 kl. 16:50 #138997
hans.bengtsson- Main Sequence
Ett bra sätt att komma vidare tror jag är att be AAVSO:s sekvens-team att upprätta en magnitudsekvens för stjärnan. Sedan kan stjärnan mätas regelbundet i standardvåglängder BVR, antingen via egen utrustning eller med fjärrteleskop.
Den erfarenhet vi har bland svenska variabelobservatörer är att AAVSO:s sekvens-team oftast är mycket snabba med att upprätta sekvenser när man ber dem, det är rutinärenden. För följande 50 miror, som tidigare var nästan helt bortglömda, startade vi i februari 2012 ett projekt som hittills lett till många spännande resultat, och där AAVSO agerade snabbt med nya sekvenser:http://var.astronet.se/50miror.php
(klicka på diagrammen för att skapa längre kurvor och mera info)Med en AAVSO-sekvens för Rudis variabel så lägger man grunden till vidare studier av stjärnan.mvhHans Bengtsson12. november 2015 kl. 21:23 #139179
Hej Hans,
Har set lidt på AAVSO Sequence Team, og det kunne være en god ide.Måske skal det være Rudi, da det er hans stjerne.Havde også frisk måling fra i aften, som blev lagt op tidligere i aften.Har slettet den igen, da jeg i farten brugte GSC kataloget i stedet for USNO B 1 R kataloget som er brugt til de andre målinger. Der er ret stor forskel.Målingen baseret USNO B 1 R giver et andet resultat, så jeg skal have nye målinger før jeg lægger noget nyt op.
MvhMogensMogens Zachariasen 2015-11-13 00:45:33 Mvh
Mogens12. november 2015 kl. 21:45 #139180
Du får dæleme nogle målinger i kassen trods vejret – godt gået Mogens
Jeg sad i toget sent i eftermiddag i totalt klart vejr, på vej hjem fra København, og glædede mig til at få lavet en måling i aften. Stjernen står ikke så gunstigt fra mit observationssted, jeg bor på en syd-øst vendt skråning, så det skal snart være hvis jeg skal nå at fotografere den. Men da datteren var puttet var skyerne desværre trukket ind over Svendborg!!!
Jeg skal nok prøve at skrive til AAVSO her i weekenden, jeg giver lige besked her når jeg har gjort det.
Og hold nu op, det er jo ikke min stjerne
/Rudi B. Rasmussen
14. november 2015 kl. 07:51 #139216
Update:
Jeg har skrevet lidt med AAVSO (Sebastian Otero), og han pegede mig hen på denne udførlige guide:
Request Comparison Stars for Variable Star Charts
Jeg er jo nået til GET YOUR STAR LISTED IN VSX, så jeg går igang med SUBMIT YOUR REQUEST
/Rudi B. Rasmussen
16. november 2015 kl. 16:31 #139270
hans.bengtsson- Main Sequence
Stjärnan har nu fått en magnitudsekvens (B och V) hos AAVSO, vilket betyder att grunden är lagd för regelbundna fotometriska studier. Här har jag lagt in två kartor:http://astronet.se/phpBB3/viewtopic.php?f=26&t=10462&p=50694#p50694
mvhHans Bengtsson18. november 2015 kl. 16:31 #139312
Tak for linket Hans, spændende om du får sat nogen igang med målinger.
Og ja, Tim Crawford skrev til mig i mandags og informerede om sekvensen.
Jeg har skrevet lidt frem og tilbage med Tim om hvad “sequence” egentlig betyder og han er meget tålmodig selv for en novice som mig, og forklarede som du skriver overfor at det betyder at de “normale” nabostjerners magnituder bliver bestemt præcist. Hvilket så danner grundlag for målinger af den variable hvor fotometrien kan beregnes ved at sammenligne lysstyrke med disse naboer. Jeg troede fejlagtigt at det betød en måling af magnitude som en funktion af tiden, eventuel over en hel periode.
Jeg håber dæleme snart at vejret arter sig, for IRAS 19597+2258 står mindre og mindre gunstigt fra mit observations sted. Godt at Mogens Zachariasen har nået at få lavet målinger på stjernen.
/Rudi B. Rasmussen
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Måske ny variabel stjerne – BEKRÆFTET' er lukket for nye svar.