› Fora › ASTRO-FORUM › ASTROFOTOS OG -TEGNINGER › Måske ny variabel stjerne – BEKRÆFTET
- Dette emne har 75 svar og 22 stemmer, og blev senest opdateret for 8 år, 2 måneder siden af Rudi. This post has been viewed 5509 times
-
ForfatterIndlæg
-
27. august 2015 kl. 09:41 #136236
nightskyDeltager- Neutron star
Flot Rudi. Tillykke
27. august 2015 kl. 09:58 #136237
lindhardDeltager- Super Nova
Tillykke!
Godt gået.
mvh
Lars27. august 2015 kl. 11:26 #136240
Mogens ZachariasenDeltager- Super Giant
Hej Rudi,
Stort tillykke med bekræftelsen
I første omgang heldig at du så forskelle på de to optagelser, og ikke bare ignorerede det.
Og godt du gik videre med det her på forum og til AAVSO.
Det giver et ekstra boost til denne hobby når sådan noget sker.
Så tjek de gamle optagelser mod de nye. Man kan aldrig vide om der er noget.
Kigger nok forbi din stjerne en gang imellem.
Mvh
MogensMvh
Mogens27. august 2015 kl. 12:07 #136243
tom.aDeltager- Super Giant
Vildt! Tillykke!!
Avnø Naturcenter, stedet hvor AFFS og nattemørket mødes.
Min blog http://grib-stjernerne.dk/27. august 2015 kl. 12:21 #136244
Lars MalmgrenDeltager- Super Nova
BRAVO
27. august 2015 kl. 13:18 #136247
NicolajDeltager- Giant
Det er en spændende oplevelse og stort tillykke med det herfra !
Fordi lyset bevæger sig hurtigere end lyden så fremtræder mange mennesker kloge når du ser dem indtil du hører dem tale.
27. august 2015 kl. 17:09 #136251
viggo.tDeltager- Super Giant
Tillykke Rudi.
Det var super flot. Jeg var med garanti selv hoppet forbi med alle de andre blinkende stjerner i feltet. Godt set.
mvh Viggo.
27. august 2015 kl. 17:44 #136257
jens.jacobsenDeltager- Neutron star
Flot klaret, Rudi.
Var det ikke noget at holde et foredrag i sektionen for variable stjerner om hvordan du gjorde?
mvh
Jens27. august 2015 kl. 18:17 #136258
johnny.b.aDeltager- Super Giant
Hej Rudi
Stort tillykke med opdagelsen
Mvh
Johnny27. august 2015 kl. 20:20 #136267
RudiDeltager- Neutron star
Tak tak tak allesammen. Roooolig nu, det er jo bare en ny variabel. Iflg AAVSO findes der allerede ca 16 000 katalogiserede variable stjerner af M typen.
Og endnu engang tak for hjælpen herinde fra, især til Hans Bengtsson som guidede mig til American Association of Variable Star Observers og formulerede en e-mail til dem med informationer om observationen.
Jeg gjorde såmænd bare det samme som man gjorde tidligere med glas pladerne, nemlig at aligne og blinke to billeder af det samme område. Nu er det jo kun ca et år siden jeg købte mit lille teleskop, og som noget af det første tog ca 235 billeder a 45s af M27. Så da jeg her forleden, ca et år senere igen tog et billede af M27, tænkte jeg at det kunne være sjovt at “blinke” billederne som i gamle dage med glas plader.
Billederne blev åbnet i PhotoShop, roteret og alignet til de overlapper hinanden. Dernæst justeres det lyseste af billederne med Levels indtil nogle udvalgte svage stjerner på øjemål har samme lysstyrke, og til sidst “blinker” jeg ved at tænde/slukke et layer. Der fås helt sikkert software der kan alt ovenstående, overvejer at lave et lille program til det selv.
Og straks bemærkede jeg objektet der havde en tydeligtilsyneladende magnitude ændring.
Så ikke noget hokus pokus, men bare heldig vil jeg tro
/Rudi B. Rasmussen
28. august 2015 kl. 11:50 #136283
hans.bengtsson- Main Sequence
Jag vill förstås också gratulera till upptäckten!
Lite kuriosa:
För nästan exakt 10 år sedan, 18 augusti 2005, tog den
svenske amatörastronomen Hans-Göran Lindberg också bilder av M27. Han blinkade
dessa, och kunde konstatera att det fanns en ”ny” stjärna strax intill
nebulosan. Den upptäcktes nästan samtidigt av Jörg Hanisch i Tyskland, och båda
är därför oberoende upptäckare av dvärgnovan V498 Vulpeculae (eller ”Var Vul 05”
som den populärt kallades).Här finns ett AAVSO-meddelande om saken:
http://www.aavso.org/vsx/index.php?view=docs.open&fid=16
Själva hemligheten med att upptäcka intressanta saker
fotografiskt på himlavalvet ligger i att bilden jämförs med andra bilder av
samma område, lämpligen genom traditionell blinkning. Samma metod som användes
av Tombaugh när han upptäckte Pluto 1930, men i dagens digitala värld går det
oändligt mycket enklare än vad det gjorde då.Många astrofotografer har missat upptäckter därför att de inte blinkat bilderna, det gällde faktiskt även V498 Vul där en annan svensk fotograf fångat stjärnan före upptäckten men inte brytt sig om att blinka bilden.
MvhHans Bengtsson
28. august 2015 kl. 18:15 #136293
Tak Hans – og endnu engang tusind tak for din store hjælp. Jeg var meget usikker på hvordan jeg skulle rapportere til AAVSO, jeg troede at det skulle være meget mere formelt og på deres standariserede indrapporterings format.
Og jeg er fuldstændig enig med dig, at blinke billeder når man vender tilbage til det samme motiv er en helt naturlig process, og helt sikkert ikke sidste gang jeg har prøvet det.
/Rudi B. Rasmussen
28. august 2015 kl. 18:24 #136294
jens.jacobsenDeltager- Neutron star
Igen, Rudi, flot klaret.
Det kunne som sagt være interessant om du ville komme og fortælle om opdagelsesprocessen og indmeldingen til AAVSO i sektionen for variable stjerner….
mvh
Jens28. august 2015 kl. 18:38 #136297
Det vil jeg gerne Jens. Men det er nok begrænset hvor meget suppe der kan koges på oplevelsen.
Jeg vil prøve på at få skruet noget sammen til Kompedal, men jeg er meget presset for tiden, så jeg når det måske ikke.
/Rudi B. Rasmussen
5. september 2015 kl. 19:00 #136529
mortenDeltager- Super Nova
respekt for at have fundet en ny variabel
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Måske ny variabel stjerne – BEKRÆFTET' er lukket for nye svar.