Lulin for begyndere

Fora ASTRO-FORUM ASTROFOTOS OG -TEGNINGER Lulin for begyndere

• Dette emne har 26 svar og 13 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 11 måneder siden af ac. This post has been viewed 505 times
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 27 i alt)
  • Forfatter

tommyf
    Deltager
      • Neutron star

Kan sig ikke lige det der med planeter og kometer som set her på forum, men man skal jo lære..

Så her er en fra i aftes da jeg ville aligne på Regulus og så Lulin på skærmen, så tog jeg lidt af den i stedet for galakser.
      RGB af 12 sek stykket. og Lidt Lum

wieben
      Deltager
        • Nova

Cool Tommy,.

Jeg håber også jeg når Lundin. Hvor længe havde du klart?

tommyf
        Deltager
          • Neutron star

Stort set hele natten, gik i seng kl =0300 og det var stadigt klart,
          med skyer dækkende mod vest sydvest, ellers klart, men GOTO drillede,
          lidt iretrende man ikke kan lave en 3 star med valgfri stjerner, den
          sidste stjerne er altid for langt bag til altanen, så jeg kan kun lave
          2 star vest, og det er ikke præcist nok til at ramme en lille galakse
          øst på.

3 Star i marken 360 grader fri, så ramme alle objekter i ccd’en ved 1000mm BV.

mogens
          Deltager
            • Super Nova

Hej Tommy

Flotte farver på flot foto

wieben
            Deltager
              • Nova

Tommy, mht. valgfri stjerner ved alignment af EQ6. Du kan bruge piletasterne når den giver alignment stjerner, så kan man vælge andre stjerner. Hvis du bruger dit stjerneprogram/kort og finder nogle stjerner du ved du kan se, burde du kunne lave en 3-star alignment fra altanen. Jeg har selv brugt finten et par gange ved Maglesø, hvis bilen eller et træ står i vejen. Det var fungeret fint.

Mvh

Heine

tommyf
              Deltager
                • Neutron star

Rigtigt Heine, den bruger jeg også jævnligt, men alle dem den viser som 3. Stjerne mulighed er alle bag øst>nord<vest, ikke en er modsat.
                Har rullet gennem stjernerne en del gange og det er de samme der kommer frem, kunne være godt at manuelt vælge en stjerne i Syd og så miste lidt pinpoint grundet den manglende afstand.
                Takker Mogens, Skudt fra altanen er det ok, måske det havde været smartere med min WO istedet, ved 1000mm er det noget smalt.

Finn
                Deltager
                  • Neutron star

Tommy prøv lige at tømme din indbakke eller giv mig lige din mail.Thumbs%20Up

tommyf
                  Deltager
                    • Neutron star

Sorry, det havde jeg helt glemt, den er tømt nu 🙂
                    Måske en ide til programmøren, besked til bruger hvis kassen er fyldt op.

k_holst
                    Deltager
                      • Nova

Fint billede Tommy!

Var du ellers ikke kommet igang med EQMod? Der har du 100% valgfri alignstjerner!

Lars Malmgren
                      Deltager
                        • Super Nova

Rigtig god komet, Tommy !!

Helt enig, at WO’eren nok giver et bedre felt på komenten, den er jo kæmpe stor.
                        Men det er ikke bare ok fra altanen, det er et super close-up !
                        Job well done Thumbs%20Up

tommyf
                        Deltager
                          • Neutron star

Kim: Jo, men er ikke lige kommet videre i det, tror jeg har misforstået dens aligment system, så jeg dropper den og aligner manuelt, noget lettere.

Tak Lars, den er fin, og utroligt det blev til noget den test, man har jo lov at være heldig ind imellem.

mr.mox
                            • Nova

Det er et rigtig flot komet-billede. Er det virkelig kun 12 sekunder? Jeg har skudt en serie på 2 minutter med mit DSLR, og det er i underkanten. Et enkelt på 5 minutter er blevet ret godt.
                            Farven er iøvrigt rigtig god. Den har jeg svært ved at få frem på mine 120sek skud…

tommyf
                            Deltager
                              • Neutron star

Der er 3x300sek lum, men alle rgb er 12 sek. Husk det er en 285 chip..

thomas
                                • Giant

Hej Tommy,

Hvis det gælder begynder-fotos så kan jeg også være med:

Fem jpeg’er stakket manuelt i GIMP..

billedet er tage igennem et åbent vindue, midt på Nørrebro. med et EOS400D og en 50mm linse. Ingen guidning, tracking eller andet pjat.

Men kometen er der da Big%20smile

mstauning
                                Deltager
                                  • Black Hole

Sådan skal det bare gøres Clap

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 27 i alt)
                                • Emnet 'Lulin for begyndere' er lukket for nye svar.