Lidt fra i går aftes

Fora ASTRO-FORUM ASTROFOTOS OG -TEGNINGER Lidt fra i går aftes

• Dette emne har 11 svar og 5 stemmer, og blev senest opdateret for 6 år, 11 måneder siden af viggo. This post has been viewed 104 timest. This post has been viewed 104 times
Viser 12 indlæg - 1 til 12 (af 12 i alt)
  • Forfatter

jens.jacobsen
    Deltager
      • Neutron star

Hejsa.

Her er lige en track& stack af aftenens resultater. På trods af fødselsdagsfest og æster, lykkedes det mig alligevel at få mere end 4 timer i kassen med C14’eren. Jeg optog to asteroider med Johnson R filter, Moravian G2-1600 Binnet 2×2 og så 14″eren. Alt kørte næsten automatisk, jeg skulle blot skubbe kuplen hver ½ time.

Først tog jeg 10 stk 180 sek på asteroiden 2410 Morrison..

Dernæst kørte jeg på 158 Koronis indtil der begyndte at komme skyer ind over vestfra.

Det gav alligevel 70 stk 180 sekunders, altså ialt 210 minutter.

Det eneste jeg glemte i farten, var at stramme de skruer som holder primærspejlet på C14’eren, så der kom lidt feltglidning. Men alligevel Ok.

mvh
      Jens

viggo.t
      Deltager
        • Super Giant

Dejlige billeder Jens. Jeg synes man kan se en tiltagen af lysstyrken af Koronis efterhånden som eksponeringerne skrider frem. Det mirror flip må vist være ganske lidt.

mvh Viggo.

Rudi
        Deltager
          • Neutron star

Er Morrison det “vandrette” spor ca midt i første billede?

Feltglidning, hvad er det? En translation af spejlet?

Guider du med en OAG, så korrigerer den vel egentlig for en ren translation?

/Rudi B. Rasmussen

jens.jacobsen
          Deltager
            • Neutron star

Hej Viggo.

Du har fuldstændig ret. Koronis tiltager ganske meget i lysstyrke over sessionen, vel 0,5 mag eller deromkring.

Feltglidningen er ganske lille, hvis jeg husker at skrue de to lange 1/4″ skruer der sidder i spejllåsehullerne i, så de støtter primærspejlet, så er der faktisk ikke noget tilbage..

Det må du også kunne på din?

mvh
            Jens

viggo.t
            Deltager
              • Super Giant

Meget flot kurve. Koronis er sikkert langt fra rund.

Rudi kan åbenbart se Morrison, men den ses overhovedet ikke på min skærm,selv om jeg har “strukket” billedet.

Jo, skruerne fra filmens dage er hevet op og pudset. Astro i Ålborg lavede dem for gud ved hvor mange år siden. Messing forstås.

mvh Viggo

Rudi
              Deltager
                • Neutron star

Viggo, det var denne artfifakt der fangede mit øje, men Jens må bekræfte om det er rigtigt?

/Rudi B. Rasmussen

jens.jacobsen
                Deltager
                  • Neutron star

Hejsa.

Det er korrekt, det må være Morrison. Og desværre trækker den lige hen over en klar stjerne, så serien er nok ubrugelig.

Jeg bruger en 66 mm Williams som guidescope. Ingen off-axis guider, det er mange år siden jeg har brugt en sådan. Og ja, det er primærspejlet der “hælder” lidt.

mvh
                  Jens

viggo.t
                  Deltager
                    • Super Giant

Ja, minsandten. Det er dog utroligt, at man kan fange en 20 km sten på 250.000.000 km’s afstand. Utroligt.

mvh Viggo

morten
                    Deltager
                      • Super Nova

meget underholdende, tak for at dele fint arbejde jens

jens.jacobsen
                      Deltager
                        • Neutron star

Takker.

Asteroiden, Morrison, er slet ikke 20 km i diameter. Ifølge JPL er den kun 6,3 km i diameter.

https://ssd.jpl.nasa.gov/sbdb.cgi?sstr=Morrison

Afstanden lørdag aften var 243,6 mio km. En pæn sjat. Og alligevel var den meget fint med på en enkeltoptagelse. Her er den første 180 sek optagelse, resized, da jeg kørte binnet 2×2. Optaget i Johnson R.

henrik.schneider
                        Deltager
                          • Nova

spændende læsning

viggo.t
                          Deltager
                            • Super Giant

Ok Jens. Så må det jo være en opdatering, for i Guide9 står den til 20,8 km. Men det er vist også noget siden jeg har opdateret den mht asteroiderEmbarrassed

mvh Viggo
                          Viser 12 indlæg - 1 til 12 (af 12 i alt)
                          • Emnet 'Lidt fra i går aftes' er lukket for nye svar.