IC 2574 – kosmisk støj

Fora ASTRO-FORUM ASTROFOTOS OG -TEGNINGER IC 2574 – kosmisk støj

• Dette emne har 13 svar og 7 stemmer, og blev senest opdateret for 7 år siden af astrojensen. This post has been viewed 120 times
Viser 14 indlæg - 1 til 14 (af 14 i alt)
  • Forfatter

Torben Taustrup
    Admin
      • Neutron star

Vi er i gang med at samle lys på denne galakse. Vi bemærkede, at der i

aften er ekstra meget kosmisk støj.

Her er en sum af ti 5 minutters optagelser i HA. Der er brugt en forkert

flat, da vi endnu ikke har taget nogen.

Og her er en film af støjen.

IC 2574, kosmisk støj

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

jakob1234
      Deltager
        • Nova

Sjovt, det tænkte jeg også i går at selv om der var god seeing, virkede mine lineup frames mere “støjede” en normalt.

Jeg vidste dog ikke det var kosmisk støj – og hvad er det egentlig?

Torben Taustrup
        Admin
          • Neutron star

Kosmisk støj kommer fra baggrundsstrålingen i form af partikler.

Kosmiske begivenheder kan vise sig som beskrevet. De er dog langt fra

så generende som satellitter

Her er et korrekt flattet billede:

IC 2547 Ha

mvh

Torben Torben Taustrup2017-02-26 18:41:28

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

astrojensen
          Deltager
            • Neutron star

Kan de kosmiske partikler virkelig opfanges af teleskopets optik og sendes ind og ramme CCD’en, eller er der tale om svage lysglimt i atmosfæren, eller hvordan hænger det sammen?

Thomas, Bornholm

jens.jacobsen
            Deltager
              • Neutron star

Sjovt du siger det, Torben. Jeg havde også usædvanligt mange cosmics fredag aften da jeg optog 3983 Sakiko….

Her er en frame med et spor i venstre hjørne. Der er nok en 50 stykker på de fire timer..

xplode
              Deltager
                • Nova

Hvilket kamera har du brukt?

KAF sensorer er kjent for å fange opp mye kosmiske partikler.

Jeg har også fått med noen når jeg brukte Canon 6D, men langt ifra så mange som med CCD.

Det må være konstruksjonsmåten på sensoren som utgjør forskjellen.

Komsike partikler som treffer optikken blir ikke registrert på sensoren.

Partiklene som kan ses i bilder kan være fra hvilken som helst retning da dem kan gå tvers gjennom jordkloden for så å kollidere med ett atom i sensoren som da kan ses i bildet.

Henrik Persson
                Deltager
                  • Planet

Kosmisk stråling er partikler – typisk protoner.

De fleste afbøjes af jordens magnetfelt, nogle bremses i atmosfæren og ingen af dem passerer igennem jorden.

Måske forveksler du kosmisk stråling med neutrinoer, som sagtens kan passere igennem jorden. Til gengæld passerer de også igennem din sensor. Heldigvis – ellers ville alle dine billeder være kedeligt hvide.

Henrik Persson2017-02-26 19:15:54

xplode
                  Deltager
                    • Nova

En enkel måte å oppdage kosmiske partikler på er ved å se på darks.

Her er 20x600s darks tatt med mitt CCD kamera, bildene er stacket for å ikke eliminere outliers så kosmiske partikler beholdes.

Bildet er croppet.

xplode
                    Deltager
                      • Nova

Henrik Persson wrote:

Kosmisk stråling er partikler – typisk protoner.De fleste afbøjes af jordens magnetfelt, nogle bremses i atmosfæren og ingen af dem passerer igennem jorden.Måske forveksler du kosmisk stråling med neutrinoer, som sagtens kan passere igennem jorden. Til gengæld passerer de også igennem din sensor. Heldigvis – ellers ville alle dine billeder være kedeligt hvide.

Mulig dem ikke passerer gjennom jorden, men dem passerer ihvertfall gjennom taket på observatoriet mitt og huset på kameraet før noen av dem stopper i sensoren

astrojensen
                      Deltager
                        • Neutron star

Partiklene som kan ses i bilder kan være fra hvilken som helst retning da dem kan gå tvers gjennom jordkloden for så å kollidere med ett atom i sensoren som da kan ses i bildet.

Det gælder kun neutrinoer. Og siden de kan gå tværs gennem jorden, uden den mindste reaktion, så går de nok også gennem kameraet, uden at der sker noget… Kunne man opfange 50 neutrinoflashes på fire timer med en almindelig CCD, så var det vist en verdenssensation.

EDIT: Der var vist et par stykker, der var hurtigere på tastaturet, end jeg…

Noget om kosmiske partikler: https://en.wikipedia.org/wiki/Cosmic_ray

Men jeg blev ikke klogere på, om det er partikler, som teleskopets optik opfanger, eller om det er nogle, som finder vej ind i kameraet ad andre veje.

Thomas, Bornholm Astrojensen2017-02-26 19:25:53

Torben Taustrup
                        Admin
                          • Neutron star

Hej Jens

Tak for rapport. Så kan man begynder at spekulere på, hvorfor der er

observeret så mange kosmiske begivenheder.

Ole Alexander

Interessant måde at detektere kosmiske på, da man så opnår en bedre

kontrast – men må så undvære lyset fra et objekt – til gengæld kan

man også udføre det om dagen.

mvh

Torben

astrojensen
                          Deltager
                            • Neutron star

Mulig dem ikke passerer gjennom jorden, men dem passerer ihvertfall gjennom taket på observatoriet mitt og huset på kameraet før noen av dem stopper i sensoren

Det kan være sekundær stråling, altså stråling eller partikler som løsrives, når de rammes af den kosmiske partikel. Jeg mener at have læst, at kosmisk stråling på den måde kan trænge flere centimeter ind i en klippe, hvis der ikke er atmosfære til at beskytte den.

Men sig mig engang, nu jeg kommer til at tænke over det: Kan den registrerede stråling være radioaktiv stråling i jordens atmosfære, altså svævende, radioaktive partikler…?

Thomas, Bornholm

Frank Larsen
                            Moderator
                              • Super Nova

Astrojensen wrote:
                              Men jeg blev ikke klogere på, om det er partikler, som teleskopets optik opfanger, eller om det er nogle, som finder vej ind i kameraet ad andre veje.

Thomas, Bornholm

De finder vej gennem (den åbne) optik (eller direkte gennem mindre tætte) materialer.

Stregerne vi så ser er elektroner der løsrives når partiklen bremses ned / interagere med silicium på sensoren.

længden på stregerne er udtryk for dels vinklen med sensor overfladen og den energi som afsættes under interaktionen. En lang tyk vægget – all metal refraktor med tykke glas – vil udvise fære kosmiske events på sensoren end et åbent trusstype teleskop med kameraet i et plastik hus.

Det er ikke lysglimt i atmosfæren.

Lysglimt i atmosfæren kan komme fra gammastråler som udløser en byge af subatomere partikler i en højde af ca. 10km – i processen udsendes et meget spredt blåt lys – dettee kan opfattes med Cherenkov Telescoper
                              https://www.cta-observatory.org/about/how-cta-works/

astrojensen
                              Deltager
                                • Neutron star

Tak Frank, jeg tænkte, det nok var noget i den retning, men var ikke 100% sikker.

Thomas, Bornholm

Viser 14 indlæg - 1 til 14 (af 14 i alt)
                              • Emnet 'IC 2574 – kosmisk støj' er lukket for nye svar.