Hvad er der galt her?

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TELESKOPER OG MONTERINGER Hvad er der galt her?

• Dette emne har 11 svar og 6 stemmer, og blev senest opdateret for 8 år, 10 måneder siden af Finn. This post has been viewed 53 times
Viser 12 indlæg - 1 til 12 (af 12 i alt)
  • Forfatter

Nicolaj
    Deltager
      • Giant

I aftes fik jeg forfinet min TPoint og sluttede af med et par prøveframes.

Der er imidlertid noget der ikke er som det skal være – nogle af stjernerne er aflange. Først troede jeg at monteringen ikke trackede tilstrækkelig godt men eftersom at stjernerne er fint runde i det ene hjørne kunne monteringen fjernes som mistænkt. Se billedet her:

Data for billedet:

10″ Newton

QCam8 color

MPCC corrector

1 frame på 1200s (uden guiding)

Billedet er ikke behandlet ud over alm. kalibrering med Darks, Flats og Bias (7 af hver).

Jeg har har taget single frames af andre dele af himlen men resultatet er altid det samme – fint runde stjerner i nederste højre hjørne og så aflange i resten af feltet.

Man ser at retningen for de aflange stjerner er forskellig for de 3 hjørner.

Her er hvad CCDinspector finder fem til:

Jeg ser det som om der er flere fejl og i stedet for blot at prøve mig frem med nogle tilfældige forsøg så vil jeg spørge forumets tilsammen alt vidende skare om hjælp på rigtige forklaringer. Er det muligt ud fra de givne oplysninger at resonere sig til hvad der skal ændres og hvordan?

Her er FITS (kalibreret) af samme frame

FITS

Tak fordi i kikke med

Nicolaj

Fordi lyset bevæger sig hurtigere end lyden så fremtræder mange mennesker kloge når du ser dem indtil du hører dem tale.

morten.brix
      Deltager
        • Super Giant

Hej Nicolaj

Det ligner den samme fejl som jeg havde.

Jeg fandt frem til at problemet var mine kollimerings skruer til hoved spejlet var for stramme. Der skal åbenbart ikke meget til, da jeg havde det samme problem i går…. Men tror det er det.

kila
        Deltager
          • Super Giant

Hej Nicolaj.

Jeg har selv prøvet en anden variant; min Baader MPCC “sad skævt” og ved at skrue den af, dreje lidt den forkerte vej og så den rigtige vej …skrue den i igen så forsvandt fænomenet.

Kan ikke rigtig få mig selv til at skrive “skruet skævt i” for det kan vel egentligt ikke lade sig gøre uden at ødelægge gevindet?

Just my 5c

Kim

Torben Taustrup
          Admin
            • Neutron star

CCDInspector siger jo god for kollimeringen, så det kan næsten kun være et problem med
            spredningslys du har der.

mvh
            Torben

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

mhansen
            Deltager
              • Nova

Ja, enten det eller også skal du kigge på om din fokuser sidder korrekt. For CCDInspector siger jo trods alt også at stjernernes FWHM falder tværs indover feltet i stedet for at være helt flat eller fordele sig i et cirkulært mønster.
              Jeg ville nok kigge på om skruerne på din fokuser sidder for stramt. Noget jeg så på en Youtube video, men jeg kan ikke huske om det var AstronomShed.

Torben Taustrup
              Admin
                • Neutron star

Er billedet ikke taget, mens Månen var fremme?

mvh

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

Nicolaj
                Deltager
                  • Giant

Tak for jeres forslag.

Korrektoren sidder som den skal i afstandsstykket. Om afstanden så passer helt ved jeg ikke. Kan det afgøres ud fra billedet?

Spredningslys?? Den er jeg ikke med på – hvordan kan den lave aflange stjerner? Men ja, der var jo masser af måne i forgårs.

Den med kolimering tilspænding var bestemt en mulighed. Den tjekker jeg lige.

Af øvrige ting jeg kunne forstille mig var at sekundærspejlet ikke sidder som det skal – kan det tænkes at det skal roteres om OTA-aksen? Eller er det ligemeget? Hvordan tjekkes det ellers?

Fordi lyset bevæger sig hurtigere end lyden så fremtræder mange mennesker kloge når du ser dem indtil du hører dem tale.

Torben Taustrup
                  Admin
                    • Neutron star

Hej Nicolai

Nu har jeg åbnet fitsbilledet, og det viser mere end det du har i dit indlæg. Spørgsmålet er, hvor
                    meget du kan stole på CCDInspector. Man anbefaler korte eksponeringer for at undgå, at
                    guidingfejl og billedrotation tages med i beregningen.
                    Stjernerne er pænest nede i højre hjørne, og i de andre hjørner er der noget, som ligner coma –
                    så vidt jeg kan se, så er det ikke billedrotation, så jeg tror nu, at det er kollimeringen den er gal
                    med. Det kan også forklare den ujævne lysfordeling.

mvh
                    Torben

Torben Taustrup2015-05-04 16:11:54

morten.brix
                    Deltager
                      • Super Giant

Jeg tror at den skæve fordeling af lyset skyldes månen. Jeg havde samme lys fordeling samme aften og aftenen før og jeg er blevet meget omhyggelig med min kollimering. Det har netop i samme region jeg tog billeder….

Torben Taustrup
                      Admin
                        • Neutron star

Mht. Månen, så stod den omkring 62 grader fra M-106, men til gengæld var den så fuld. Hvis
                        den skal forårsage ujævn lysfordeling, så skal den kunne lyse ned i tubus. Hvis den ikke kan det,
                        så vil den blot forringe den generelle kontrast.
                        Ja, jeg har været nødt til at undersøge forholdene mere indgående i stedet for bare at gætte Wink

mvh
                        TOrben

morten.brix
                        Deltager
                          • Super Giant

Det kan du jo have ret i Torben.

Finn
                          Deltager
                            • Neutron star

Hej Nicolej

Jeg skal ikke gøre mig klog på hvad det egentlig er for et problem du har, jeg kan ikke åbne dit bille, men jeg hælder til at det er din Sekundær der ikke sidder som den skal, vi ved jo heller ikke hvad værktøj du evt. bruger til at Kolimere med.

Så for ikke at der skal være misforståelser vil jeg bare lige skrive hvad jeg selv ville gøre i dit tilfælde.

Jeg ville starte med Sekundærspejlet ved at justere det nøjagtigt ind med sådan en her http://www.teleskop-express.de/shop/product_info.php/info/p5506_TS-Concenter-2–Justierokular-fuer-Newton-Teleskope.html eller evt. et andet fabrikat, læg et stykke papir mellem Primær og sekundærspejlene så du kun ser Sekundæren så er det ret nemt at se hvad der er galt men kan godt tage lidt tid at justere det præsist ind.

Jeg har haft flere typer Kollimatore men aldrig stolet helt på dem da de ikke viser den samme fejl hvis du skifter dem.

For nogle år siden købte jeg Howie Glatter systemet http://www.collimator.com/ og jeg kan stole 100% på det men sørg for at få Tublog med da den jo virker som en Barlov Laser til at justere dit Primærspejl ind med og det køre som en leg.

Det er et dyrt system men meget efektivt.

Jeg har så også en Cheshire ala denne http://www.teleskop-express.de/shop/product_info.php/info/p5668_Farpoint-2–Cheshire-Newton-Justierhilfe—AutoKollimator.html men egentlig bruger jeg den kun til at glæde mig over hvor nøjagtigt det hele står når jeg er færdig med Howie Glatter 🙂

Hvis det hele er som det skal være og du putter dit camera på og du oplever skæve stjerner i nogle af hjørnerne kan du bruge Real-Time Collimation i CCDInspektor for hvis det gør er det jo din focuser der ikke kan bære dit camera.

Tror nu heller ikke det er dine skruer der spændt for hårdt da det jo ville give Pinsede stjerner og ikke aflange.

Jeg ville heller ikke være tilfreds med din Collimation målt i CCDinspektor det skal være meget bedre 0.5-6 stykker også med din lange exponering og med tanke på din Montering.

Til sidst skal du prøve at smide din Kolimator på og sliwe fra Øst til Vest 180 grader for at se om dit Primærspejl drifter en lille smule.

Ved ikke om du kan bruge noget af det jeg har skrevet, men det er jo til at blive gråhåret af når det ikke spiller som det skal.

Håber du får has med det.

mvh Finn

Viser 12 indlæg - 1 til 12 (af 12 i alt)
                          • Emnet 'Hvad er der galt her?' er lukket for nye svar.