H-alpha Okular ra Daystar

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TILBEHØR H-alpha Okular ra Daystar

• Dette emne har 24 svar og 5 stemmer, og blev senest opdateret for 9 Ă„r, 9 mĂ„neder siden af astrojensen. This post has been viewed 229 times
Viser 15 indlĂŠg - 1 til 15 (af 25 i alt)
  • Forfatter
    IndlĂŠg

henrik
    Deltager
      • Nova

En interessant nyhed:

eg har lige fĂ„et en pressemeddelelse fra Daystar om deres nye sol-dims; Et “H-alpha okular”.

Det er et H-alpha solfilter med indbygget 4,2x barlow (altsÄ ikke et okular til godt 1.000USD = ca. 8.000 DKK.

Det et optimeret til f/4-f/9 linseteleskoper og fĂ„s i 2 udgaver; “Prominens” og “kromosfĂŠre”

Se mere hos Daystar

Mvh Henrik

astrojensen
      Deltager
        • Neutron star

Interessant! MĂ„ indrĂžmme, jeg fĂžrst troede, det var en aprilsnar…

Thomas, Bornholm

Anonym
          • Nova

Sindssyge specs:

QUARK is available in either a “prominence” configuration that will typically net a 0.6 to 0.70Å wide bandpass, or a “chromosphere” configuration that will typically net a 0.3 to 0.40Å wide bandpass; we state a range of bandpass since the final result will depend to some extent on the focal ratio of the telescope with which the filter is employed.

http://www.company7.com/daystar/products.html

astrojensen
          Deltager
            • Neutron star

NĂ„, det er det, de forstĂ„r ved forskellen pĂ„ en “prominence” eller en “chromosphere” version.

Vil dog vente med en investering, til der foreligger nogle reviews.

Thomas, Bornholm

astrojensen
            Deltager
              • Neutron star

Problemet bliver sĂ„ at finde en lille linsekikkert, der ikke har for meget sfĂŠrisk aberration i rĂždt lys…

Thomas, Bornholm

outlook
              Deltager
                • Super Nova

Ja, det ser jo innovativt ud. Men… Der nĂŠvnes ikke noget om et ERF filter pĂ„ objektivsiden. Ved siden af pĂ„ websiden stĂ„r der med smĂ„t, at pĂ„ alle deres H-alpha filtre skal der bruges ERF filter. Det er lig med en ekstra udgift afhĂŠngig af refraktorens stĂžrrelse.

Og sĂ„ er der valget mellem et filter til protuberanser eller overflade… Skal man nu af med 16.000 kr for at kunne se begge dele? Ikke sĂŠrlig opmuntrende. SĂ„ gĂ„r jeg hellere et andet sted hen.
                Endelig skal man stadig bruge elektricitet for at kunne se noget overhovedet. AltsÄ skal man ogsÄ slÊbe rundt pÄ batteri og ledning.
                @Thomas
                Du kan altid overkorrigere en akromat ved at Êndre pÄ linseafstanden, sÄ den fÄr sit optimum i rÞdt lys i stedet for grÞn. Og tjekke efter ved en Ronchi eller stjernetest.

Hilsen Leif,
                “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else
” Ed Ting

Anonym
                  • Nova

PÄ daystars facebook side stÄr der at den kan bruges uden erf pÄ op til 80mm teleskoper.

outlook
                  Deltager
                    • Super Nova

Okay, sĂ„ op til 80mm. Men derover begynder ERF filterne ogsĂ„ at koste kassen. “Chromosphere” udgaven kunne vĂŠre interessant til prisen, da bĂ„ndbredden skal vĂŠre nede pĂ„ omkring 0.4Å iflg Daystar. Det er faktisk mere end hvad en dobbeltstakket 0.7Å etalon yder til pengene.

SĂ„ hvis diverse reviews viser, at det faktisk er tilfĂŠldet, sĂ„ er “Chromosphere” udgaven faktisk et fund til prisen, hvis man er til overfladedetaljer.

Hilsen Leif,
                    “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else
” Ed Ting

Anonym
                      • Nova

Ups, det var company7-siden som skrev det med erf:

Looking inside the QUARK (don’t ask how Company Seven found out) reveals there are optical blocking components, that are separated from the rest of the assembly, which take the heat. Hence there is no problem using QUARK without an Energy Rejection Filter (ERF) with telescopes of 80mm aperture and smaller. We do recommend an optional UV-IR Cutoff Filter (available from Company Seven) for use with telescopes of greater than 80mm aperture, especially if you will be observing over several hours a day. This filter should be installed in line and ahead of any mirror or prism Diagonal.madsen2014-04-07 21:25:58

astrojensen
                      Deltager
                        • Neutron star

Ja lad os nu se. Jeg kĂžber i hvert fald ikke noget, uden at have lĂŠst nogle uafhĂŠngige, positive reviews fĂžrst.

Thomas, Bornholm

spatzek
                        Deltager
                          • Super Giant

Det eneste jeg ikke helt forstĂ„r er, at der ikke er prisforskel pĂ„ de to udgaver. Et omkring 0.4Å filter skal bygges med tĂŠttere tolerancer end udgaven pĂ„ 0,7Å, sĂ„ i mit hoved burde er vĂŠre en prisforskel pĂ„ en faktor 2.

UV-IR filtret bruges af flere som et billigt alternativ til et dyrt ERF filter. Jeg bruger det pÄ min 127mm refraktor foran Powermaten, som fÞrste stykke glas efter objektivet.

Anonym
                            • Nova

Mon ikke der kommer nogle reviews pĂ„ CN snart? Daystar har vist allerede udsolgt…

Anonym
                              • Nova

Lars: hvilket hAlpha filter har du pÄ din 127er og bruger du setupet visuelt?

spatzek
                              Deltager
                                • Super Giant

Hej Madsen

Et godt gammeldags ATM filter 0.6Å, hvilket er glimrende til bĂ„de “overfladen” og sĂ„ protuberanser. Det svarer til det nuvĂŠrende SE filter. Fordelen med et sĂ„dant filter i forhold til bĂ„de Ion og sĂ„ de nye Quark er primĂŠrt, at du selv med 4 meters brĂŠndvidde stadig har hele Solen med lav forstĂžrrelse. ATM modellen har en 32mm effektiv Ă„bning.

Kvalitativt har noget af det mest spÊndende vÊret, at lege med forskellige Äbninger. Fra 40mm over 60mm til 90mm og sÄ det nuvÊrende setup med 127mm. Der er et dramatisk spring alene fra de 90mm til 127mm pÄ de gode dage.

Evnen til at vÊre uafhÊngig af kikkertens Äbning er langt den stÞrste fordel ved Daystar og Solarspectrum filtre.

Jeg observerer rent visuelt, men jeg er sikker pĂ„, at mit udstyr kunne vĂŠre rigtigt sjovt at tage fotos med. NĂŠste opgradering inde i mit hoved har i lang tid vĂŠret et 0.3Å filter eller lign., men jeg spekulerer meget i den franske lĂžsning med en 8″ Edge SCT med coatning pĂ„ korrektoren.

spatzek
                                Deltager
                                  • Super Giant

Glemte at sige, at jeg ogsĂ„ har en 0.7Å SolaREDi 60mm teleskop. Vidunderlig byggekvalitet. Og efter nogle (mĂ„ man nok sige) vanskeligheder hos Daystar i starten med at fĂ„ dem til at virke, sĂ„ fungerer mit eksemplar helt efter hensigten. De 0.7Å passer meget godt til, hvad du ser.

Viser 15 indlĂŠg - 1 til 15 (af 25 i alt)
                                • Emnet 'H-alpha Okular ra Daystar' er lukket for nye svar.