Guide til Flats på DLSR

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TELESKOPER OG MONTERINGER Guide til Flats på DLSR

• Dette emne har 26 svar og 9 stemmer, og blev senest opdateret for 8 år, 10 måneder siden af tommyf. This post has been viewed 341 times
Viser 12 indlæg - 16 til 27 (af 27 i alt)
  • Forfatter

nhaagh
    Deltager
      • Super Giant

Jeg plejer at farvekonvertere/debayer før stacking. Jeg tror det kan være problemet. Har tidligere oplevede lignende mærkelige mønstre i Maxim hvis jeg glemte at afkrydse “colorconvert” i stacking rutinen og så gjorde det efterfølgende på det stackede billede.

xplode
      Deltager
        • Nova

Som Niels skriver så skal debayer gjøres før stacking

tommyf
        Deltager
          • Neutron star

Ja da, har nu være videoen igennem et par gange, nu bare vente på klart vejr så jeg kan få lidt foto at teste på.
          Er der nogen der kender (Debuyring forkert stavet) masken på et 1000D når der er et lysforurenings filter monteret, eller bare for et 1000D rå…

xplode
          Deltager
            • Nova

Debayer er debayer samme hva slags filter som brukes. Det vanlige er RGGB og brukes av alle vanlige kameraer.Xplode2015-01-08 17:55:45

tommyf
            Deltager
              • Neutron star

Nu er det tid til at komme viderer,,, her er et diagram, er dette ikke cirka den korrekte flatfield eksponering jeg har fundet her…

Om jeg optaget i M eller A eller T mode er diagrammet det samme, bare forskelligt ud af X akslen..

xplode
              Deltager
                • Nova

Midt i histogrammet er bra

En ting jeg synes er litt merkelig er att det er 6 sek eksponering ved ISO400, det må ha vært en veldig svak lyskilde? Jeg ligger vanligvis på 0.5-2 sek ved ISO100 og f/5-f/6

tommyf
                Deltager
                  • Neutron star

Hej Ole..

Nu har jeg tændt en pære mere Wink

2 ting jeg lægger mærke til,,,,

1. histogrammet går het i top, burde det ikke flade ud og have en rund top..
                  2. Jeg bruger et lysforurenings filter, derfor den rød farve er højre, kan den udlignes til grøn og blå under optagelse eller under overførsel fra kamera til PC.

Hvis ikke, hvornår i kalibrerings processen skal man udligne denne forskel??

xplode
                  Deltager
                    • Nova

Etter det jeg har forstått spiller det ingen rolle att kanalene ikke er likt belyst. Mine har den blå kanalen forskjøvet ganske mye og fungerer perfekt 🙂

Du skal ikke gjøre noen justeringer på bildene selv, alt går automatisk når lights blir kalibrert (ihvertfall i PI og DSS)

tommyf
                    Deltager
                      • Neutron star

Som jeg har akrevet syntes jeg MONO er så meget nemmere at arbejde med, men nu er det altså et 1000D jeg har, så jeg har læst mere på nettet og tror jeg begynder at kende billede behandling bedre med DSLR, så der er stadig et par ting jeg kan gøre for at få minimeret støjen og det vil jeg arbejde på i den kommende tid.

tommyf
                      Deltager
                        • Neutron star

Lige et tillægs?

Snuppede 50 flats ved Iso800, brugte diagrammet på kameraet og valgte ca samme som ovenstående billede,,, ? her er nu at når jeg i Maxim ser på diagrammet ligger det helt i højre side og helt i venster når jeg ser billedet i Nebulosity :-)))

Her har jeg altså 3 forskellige diagrammer fra samme billede,, hvad skal man stole på?

xplode
                        Deltager
                          • Nova

Stol på kameraet

tommyf
                          Deltager
                            • Neutron star

I orden Thumbs%20Up

Viser 12 indlæg - 16 til 27 (af 27 i alt)
                          • Emnet 'Guide til Flats på DLSR' er lukket for nye svar.