› Fora › ASTRO-FORUM › TEKNIK – TELESKOPER OG MONTERINGER › Forslag til fokuser
- Dette emne har 14 svar og 8 stemmer, og blev senest opdateret for 8 år, 5 måneder siden af Torben Taustrup. This post has been viewed 114 times
-
ForfatterIndlæg
-
27. september 2015 kl. 13:33 #137408
NicolajDeltager- Giant
Er der nogen der har forslag til en foksuer som er velegnet til min. 3-4kg og som er til at betale. Brugt udstyr er lige så godt.
Skal bruge til en Newton.
Har selv set på en Clement fokuser men de koster jo lige så meget som et teleskop 🙁
Alternativt et forslag til en konstruktion som er til at lave selv.
Jeg må se i øjnene at den Baader fokuser der er på min BS har svært ved at holde på kameraet.
Motorisering kan jeg evt. selv stå for.
På forhånd tak
Nicolaj
Fordi lyset bevæger sig hurtigere end lyden så fremtræder mange mennesker kloge når du ser dem indtil du hører dem tale.
27. september 2015 kl. 14:33 #137412
nightskyDeltager- Neutron star
Hej Nicolaj
Jeg vil kigge på Optec.
http://www.optecinc.comEr det fleks der er problemet med Baader? De påstår jo ellers at deres Diamond Steeltrack kan klare 6 kilo.
27. september 2015 kl. 15:52 #137418
NicolajDeltager- Giant
Hej Lars
Jeg ved ikke hvad modellen fra Baader hedder men her er den:
Ja, der er flex i udtrækket. Hvis jeg spænder skruerne der giver tryk på rullerne så flex bliver acceptabelt så glider den trækkende aksel på udtrækket og flytter ikke fokus.
Optec ser ud til at være et godt bud og selvom det er mange penge så virker det ikke urimeligt.
Nicolaj
Fordi lyset bevæger sig hurtigere end lyden så fremtræder mange mennesker kloge når du ser dem indtil du hører dem tale.
27. september 2015 kl. 16:13 #137422
NicolajDeltager- Giant
Arrgh, Optec kræver min. 84mm backfokus og jeg har kun ca. 80mm.
27. september 2015 kl. 17:35 #137425
xplodeDeltager- Nova
Du har en eldre Baader Steeltrack, jeg har selv hatt en av dem og det er en fin fokuser, men jeg hadde problemer med å justere den selv.
Den nye diamond versjonen ser veldig god ut til prisen, du finner review av den her:
http://stargazerslounge.com/topic/252723-baader-diamond-steeltrack-rt-focuser-first-impressions/
27. september 2015 kl. 18:15 #137428
johnny.b.aDeltager- Super Giant
Hej Nicolaj
Hvad med at bygge selv? vi ved jo at du i allerhøjeste grad besidder evnerne
Mvh
Johnny27. september 2015 kl. 21:25 #137457
NicolajDeltager- Giant
Johnny, tak for din store tiltro til mine evner 🙂 Nu er det altså ikke helt trivielt at lave en super fokuser og desuden må jeg nok til lommerne hvis jeg skal få glæde af den i denne sæson for det kniber også med tiden.
Ole, den der nye Steeltrack ser jo faktisk ganske fornufig ud og er til at betale også.
Samtidig er jeg faldet lidt for den Clement fokuser som jo er indlysende genial. Men prisen ….
27. september 2015 kl. 21:40 #137458
astrojensenDeltager- Neutron star
Hvad med den her?
http://www.omegon.eu/focusers/omegon-steeltrail-2-helical/p,45074
Thomas, Bornholm
27. september 2015 kl. 22:25 #137465
NicolajDeltager- Giant
Thomas, for hulen da – den er jo til visuel brug?!!!
Bliver lidt besværlig at montere motor på.
27. september 2015 kl. 22:47 #137466
jens.jacobsenDeltager- Neutron star
Hej Nicolaj.
Jeg ville vælge en sådan:
Den koster lidt mere, men kan bære et tungt kamera.
mvh
Jens27. september 2015 kl. 23:42 #137468
astrojensenDeltager- Neutron star
nicolaj wrote: Thomas, for hulen da – den er jo til visuel brug?!!!
Bliver lidt besværlig at montere motor på.
Skal det nu også være nemt? Det sagde du ikke noget om… Folk er så krævende i vore dage.
Thomas, Bornholm
28. september 2015 kl. 07:42 #137490
xplodeDeltager- Nova
Jens.Jacobsen wrote: Hej Nicolaj.Jeg ville vælge en sådan:http://www.teleskop-express.de/shop/product_info.php/language/en/info/p5995_TS-3-Inch-Rack-and-Pinion-Focuser—holds-up-to-6kg—45mm-travel.htmlDen koster lidt mere, men kan bære et tungt kamera.mvhJens
Jeg har den fokuseren på min 100Q og må si den er veldig god til å ikke koste altfor mye.
Minuset med den er att det ikke finnes en versjon tilpassen newtonian og att det ikke finnes gode ferdige løsninger for motorfokus med stepper motor.
Løsningen fra USB_Focus som er satt opp som tilbehør er absolutt ikke å anbefale.
Jeg kjøpte ett slikt kit og det manglet skruer for å feste brakketen til fokuseren og koblingene mellom fokuser og motor var for stor.
Jeg klaget til både TS og til produsent. Produsenten lovet å sende meg delene jeg trengte, men det skjedde aldri.
Jeg endte opp med å skaffe skruer og koblingen selv. TS ga meg god rabbat på min neste ordre så derifra var servicen god.
Problemene stopper dessverre ikke der, driveren rapportere ofte helt feil posisjon som resulterer i fokus runaway eller en error i SGP ved autofokus.
Jeg kunne tenkt meg å bruke motoren med en annen kontroller, men produsenten har selvsagt valgt en annen pinout enn robofocus standarden som dem fleste bruker
28. september 2015 kl. 09:40 #137491
Torben TaustrupAdmin- Neutron star
Det er jo interessant med disse fokuseringsenheder. En Crayford har
sine begrænsninger, da den er lagt an på, at slør fjernes ved at til-
føre et tryk, hvor selve fokuseringstrækket sidder. En tandstangs-
mekanik er langt at foretrække, da risikoen for at noget skrider er
minimal. Hvis man skal have en Crayford der virkelig skal kunne bære
noget, så fordrer det større godstykkelser end på de modeller der er
refereret til. Både inder- og yderrør skal kunne modstå det tryk der
påtrykkes tandstangen. Det er klart, at en low profile focuser er
sværere at få til at køre præcist end en længere af slagsen.
Ved en Rack and Pinion Focuser er der til gengæld mulighed for at
indbygge en større mekanisk stabilitet, fordi den har en større
anlægsflade – men sædvanligvis også en større mekanisk friktion.
mvh
Torben
TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
28. september 2015 kl. 12:33 #137498
erikguDeltager- Nova
Jeg har en BS 8″ med samme fokuser som fra starten var dårlig justert. Det gikk forholdsvis greit å få justert den slik at uttrekket blei både “fast” og alignet. Jeg har nå satt på USB_Focus. Den ser ut til å virke bra, men som Ole også beskriver så måtte jeg inn med egene “adaptere” for å få festet den. Litt underlig når en bestiller til en spesifikk fokuser. Koblingen mellom motor og fokuser derimot var riktig i leveransen. Jeg har ikke fått annet enn raskt testet autofokus vha. APT men det ser ut til å virke rimelig bra. Vekten på mitt kamera SX-H9 med filterhjul er ca 3kg, jeg kjøpte den største motoren for å ha noe å gå på.
Løsningen er prisgunstig og forhåpentligvis god nok.
Erik G
erikgu 2015-09-28 13:11:11 Erik G
29. september 2015 kl. 08:41 #137558
Torben TaustrupAdmin- Neutron star
Hej Dennis
De fleste fokuseringsenheder kan fint klare et tryk aksialt, det er når
aksen ikke længere står lodret at problemerne begynder.
mvh
Torben
TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Forslag til fokuser' er lukket for nye svar.