FITS filer – hvordan?

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TILBEHØR FITS filer – hvordan?

• Dette emne har 12 svar og 5 stemmer, og blev senest opdateret for 9 år, 4 måneder siden af Rudi. This post has been viewed 38 times
Viser 13 indlæg - 1 til 13 (af 13 i alt)
  • Forfatter

Rudi
    Deltager
      • Neutron star

Jeg er så småt begyndt at lege med Aladin Sky Atlas, og er nået til at jeg gerne vil “blinke” nogle af mine egne fotos for at identificere objekter. Aladin kan så vidt jeg lige kan se ikke plate solve men kræver en FITS fil med ra/dec, skala, rotation osv -info. Hvordan laver jeg en FITS fil ud fra et billede? Jeg har forsøgt med astrometry’s online plate solver (http://nova.astrometry.net), men den kan tilsyneladende ikke eksportere FITS data.

/Rudi B. Rasmussen

Frank Larsen
      Moderator
        • Super Nova

Aladin sagten indlæse en jpg eller png.
        Den kan også registrere dit billede, men du skal selv udpege stjernerne på dit billede og de korresponderende fra databasen der skal indgå i beregning af WCS.
        Det er lidt bøvlet – først skal man ca. centrere Aladin viewet. Dernæst loade en database (Simbad eller lign.). Så åbnes billedet – det vil vises centreret.
        Så bruges menuen “Image” og der vælges “Astrometrical Calibration” og endelig vølges “by Matching stars”.
        Metoden er nu at sætte cursoren i xy feltet, dernæst klikke på en stjerne på billedet – så overføres billedkoordinater. Dernæst skiftes til DSS eller SDSS billedet med Simbad overlayeret. Der klikkes der på SAMME stjerne – eller rettere på den simbadboks der ligger over stjernen. Har dårlig erfaring med bare at klikke i DSS billedet.
        Proceduren gentages for i hvertfald 6 stjerner i feltet og til sidst clickes CREATE.
        Nu beregnes en wcs til billedet og simbad objekterne skulle gerne vises overlayeret på dit billede.
        Du kan nu eksportere dit billede til fits format via FILE->export planes.