FITS filer – hvordan?

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TILBEHØR FITS filer – hvordan?

• Dette emne har 12 svar og 5 stemmer, og blev senest opdateret for 9 år, 4 måneder siden af Rudi. This post has been viewed 38 times
Viser 13 indlæg - 1 til 13 (af 13 i alt)
  • Forfatter

Rudi
    Deltager
      • Neutron star

Jeg er så småt begyndt at lege med Aladin Sky Atlas, og er nået til at jeg gerne vil “blinke” nogle af mine egne fotos for at identificere objekter. Aladin kan så vidt jeg lige kan se ikke plate solve men kræver en FITS fil med ra/dec, skala, rotation osv -info. Hvordan laver jeg en FITS fil ud fra et billede? Jeg har forsøgt med astrometry’s online plate solver (http://nova.astrometry.net), men den kan tilsyneladende ikke eksportere FITS data.

/Rudi B. Rasmussen

Frank Larsen
      Moderator
        • Super Nova

Aladin sagten indlæse en jpg eller png.
        Den kan også registrere dit billede, men du skal selv udpege stjernerne på dit billede og de korresponderende fra databasen der skal indgå i beregning af WCS.
        Det er lidt bøvlet – først skal man ca. centrere Aladin viewet. Dernæst loade en database (Simbad eller lign.). Så åbnes billedet – det vil vises centreret.
        Så bruges menuen “Image” og der vælges “Astrometrical Calibration” og endelig vølges “by Matching stars”.
        Metoden er nu at sætte cursoren i xy feltet, dernæst klikke på en stjerne på billedet – så overføres billedkoordinater. Dernæst skiftes til DSS eller SDSS billedet med Simbad overlayeret. Der klikkes der på SAMME stjerne – eller rettere på den simbadboks der ligger over stjernen. Har dårlig erfaring med bare at klikke i DSS billedet.
        Proceduren gentages for i hvertfald 6 stjerner i feltet og til sidst clickes CREATE.
        Nu beregnes en wcs til billedet og simbad objekterne skulle gerne vises overlayeret på dit billede.
        Du kan nu eksportere dit billede til fits format via FILE->export planes.
        Det er iøvrigt også en genvej til at konvertere jpg og bmp og png til fits ….

Det er vigtigt at nord er op og øst er til venstre på billedet samt at der ikke er for meget forvrængning – så ekstreme widefield giver typisk problemer.

Derudover er det ikke rigtigt at nova.astrometry.net ikke kan eksportere fits filer – det er ellers netop kernen i projektet.
        Når dit billede er blevet uploaded og der er lavet en succesfuld platesolve, bliver det lagt i databasen og der kan hentes en ren wcs fil, en fits udgave af billedet med wcs indbygget og andre filer.
        eksempel: http://nova.astrometry.net/user_images/431230#annotated

Men velkommen til Aladins verden – det er ganske givende at gå på jagt både i egne billeder men også i de mange databaser med billeder og data der er adgang til.

viggo.t
        Deltager
          • Super Giant

Hej Rudi.

Kan http://astrometry.net være til nogen nytte?

mvh Viggo

Rudi
          Deltager
            • Neutron star

Mange tak for en udførlig forklaring Frank, det skal prøves.

Og overraskende at nova astrometry kan det fra web interfacet, syntes sgi ellers at jeg havde kikket rimelig godt efter.

PS Frank: se lige hvad der lige er dumpet ind af døren (gulvet overlevede)

/Rudi B. Rasmussen

Rudi
            Deltager
              • Neutron star

Jo jo Viggo, jeg kikkede skam i dokumentationen (lidt ), FAQ og Googlede endda – men fandt ikke rigtigt noget brugbart. Mit indlæg var også mere for at høre om der fandtes andre alternativer.

/Rudi B. Rasmussen

edbbob
              Deltager
                • Super Nova

@Rudi

Jeg roder også med Aladin pt. Det er på samme tid et fantastisk værktøj og mega besværligt at bruge. Fair nok. Man skal ikke brokke sig over gratis software Og ja! Det er fascinerende at gå på opdagelse i ens billeder via Aladin.

Det med at “brute force” sig igang med ny software, uden at læse manualen, kender jeg godt, men jeg må sige til vores forsvar, at går man først igang med at læse “manualerne” til f.eks. Aladin på nettet får man jo aldrig tid til andet…

Fits er bare en måde at save pixels, men i atsronomi sammenhæng er Fits ret smart, specielt fordi der kan gemmes så meget information i hearderen. Hvilke filer bruger du nu?

vh

Morten

Rudi
                Deltager
                  • Neutron star

Jeg strandede på at Aladin skulle bruge FITS fil med information om billed centrum ra/dec, skala osv. Men jeg prøver lige Franks fremgangs methode og ser om det går. Jeg har en serie med 224 billeder af M27 og omegn hvor jeg gerne vil “blinke” i Aladin for at se hvor mange og hvor svage objekter jeg har fået med, lidt inspireret af din tråd fra forleden Morten.

/Rudi B. Rasmussen

edbbob
                  Deltager
                    • Super Nova

Spændende!

Jeg arbejder selv videre med projektet, men når mit hoved er ved at flække af information og matematik, laver jeg et “glansbillede” i stedet. Matthew på Astrobin, har lige uploadet et ret vildt billede af M57, hvor man kan se to bånd i nebulaen ala dem i JNER1. Det tror jeg også jeg bliver distraheret af

Rudi
                    Deltager
                      • Neutron star

Så prøvede jeg din fremgangsmåde Frank. Det virkede fint.

Tak for assistancen.

/Rudi B. Rasmussen

lindhard
                      Deltager
                        • Super Nova

rudibr wrote: PS Frank: se lige hvad der lige er dumpet ind af døren (gulvet overlevede)

Gulvet overlever bedre, hvis du henter kataloget on-line:

hent kataloget her

mvh
                        Lars

Rudi
                        Deltager
                          • Neutron star

Jo jo Lars, det er godt hvis man ved hvad man leder efter. Mem tit når man blader på må og få i et katalog, så finder man en masse ting man slet ikke vidste at man manglede

/Rudi B. Rasmussen

lindhard
                          Deltager
                            • Super Nova

rudibr wrote: Jo jo Lars, det er godt hvis man ved hvad man leder efter. Mem tit når man blader på må og få i et katalog, så finder man en masse ting man slet ikke vidste at man manglede

du kan da bare blade på må og få i pdf-filen

mvh
                            Lars

Rudi
                            Deltager
                              • Neutron star

Det har du ret i, men jeg foretrækker nu stadig en rigtig bog.

/Rudi B. Rasmussen

Viser 13 indlæg - 1 til 13 (af 13 i alt)
                            • Emnet 'FITS filer – hvordan?' er lukket for nye svar.