› Fora › ASTRO-FORUM › TEKNIK – TILBEHØR › EQmod og EQDirect problemer!
- Dette emne har 40 svar og 12 stemmer, og blev senest opdateret for 9 år, 10 måneder siden af habo. This post has been viewed 408 times
-
ForfatterIndlæg
-
7. april 2014 kl. 21:52 #116420
Søren HansenDeltager- Giant
Ok lovede at vise hvad jeg gør i min EQ5, forrlænger kan jeg dog ikke vise da konen har været venlig at rydde op i mit grej, og alt kabelværk ligger i en flyttekasse nederst i stakken
Her er den fysiske opsætning:
Lidt skærmdump om hvordan jeg sætter den op, måske unødvendig, men alligevel.
Checker comport
Søger på comport
Fundet comport
Så kører den
Jeg glemte den en weekend, tændt, godt nok under et halvtag, men alligevel, og den reagerede på alle kommandoer.
7. april 2014 kl. 23:01 #116426
Lars MalmgrenDeltager- Super Nova
Jens, nye bærebare pc’ere har ikke seriel-porte mere.
Der blev nævnt noget om hvilke kredse, og jeg bemærker Prolific.
Jeg har tidligere kasseret en håndfuld usb-RS232 adaptere, da de var lavet med en Kina-kopi af Prolific kredsen!
Den amerikanske Prolific producent lavede simpelhen en opdateret chip med en eller anden form for kopi-beskyttelse.
Driveren nægter at virke med ældre Prolific chips inkl. de kinesiske!Resultatet var at jeg måtte smide 4-5 adaptere ud, for selvom jeg købte nogle nye via dansk firma og til 150,- pr stk, så viste det sig også at være kina-kopier.
Derefter måtte jeg søge med lys og lygte efter nogle andre med en anden kreds. Jeg mener faktisk de nye er med FTDI-kredse (ikke 100% sikker).Så Johannes’s problemer kan måske skyldes en Profilic-kreds.
Men det lyder besynderligt, at den virker i 4 sek. Mine adaptere nægtede at “connecte” til windows, så de kunne bruges.I kan se om i har en Prolific-kreds ved at kikke i enhedshåndteringen, se Søren/Sidewinders billede nr. 2.
7. april 2014 kl. 23:07 #116428
Anonym- Super Nova
Hej og tak for jeres svar. Jens – grunden til at det godt må gå længere end f.eks. 5 meter, er jo fordi kontrolrummet ofte er inde i huset. Samtidig vil folk også gerne undgå det store kabelrod. I Torsdags havde vi emnet på programmet, og vi kom hele vejen rundt med Cat5 extendere, trådløst og meget mere. Ønsket var et enkelt kabel ud til obs.et, hvor alt blev samlet via en hub! Paradoksalt blev det en ren USB løsning som vandt – både hvad hastighed og stabilitet angår – og selvfølgelig også prisen! Jeg er godt klar at nogle vil opponere imod denne løsning, idet man mener at en Cat5 løsning er bedre. Jeg vil medgive at den kan være i hvertfald ligeså god med en usbsender og reciever og så netkabel op til 100 meter imellem – men vel og mærke hvis man betaler flere tusind kr.
Både Jens Dolmer og jeg kører med et speciel USBkabel med integreret 4 ports hub fra AV Conexxion. De findes i 10, 20 og 30 meter. Jeg har så blot de 10 meter – det høvler bare afsted med fuld USB2 hastighed og trækker montering, kamera, guidekamera og focus. Det kører klippefast og har aldrig svigtet, om jeg så hælder en spand vand over det. Koster kun 199,- for 10 meter! Det med EQdirect har ikke noget med kablet at gøre, idet det ikke ændrer sig om jeg så sidder klods op ad computeren. Og Søren, mine skærmbilleder ser nøjagtig ud som dine – fejlen ligger i forbindelsen over til monteringen, hvilket firmaet også er sikker på!
Mvh.
3. maj 2014 kl. 14:01 #117746
JohnDeltager- Nova
Hej Johannes
Jeg er nysgerrig om du har fået løst problemet med EQdir adapteren – virker den nye som den skal?
mvh John
3. maj 2014 kl. 15:14 #117748
Anonym- Super Nova
Hej John.
Ja det må jeg sige at det gør nu. De har for nylig sendt mig en ny, uden at jeg behøvede at returnere den gamle. Den blev sat i uden at jeg spekulerede på drivere eller noget. Den fungerer upåklageligt, og har ikke været til at rive ud af kurs.
Så nu tør jeg godt give grønt lys for den!
Mvh.
11. maj 2014 kl. 13:53 #117975
JohnDeltager- Nova
johannes wrote:
Både Jens Dolmer og jeg kører med et speciel USBkabel med integreret 4 ports hub fra AV Conexxion.
Mvh.
Hej Johannes
Jeg har købt samme Hub med 10 meter kabel da jeg fik futtet den gamle af. Jeg har haft grejet kørende fejlfrit i et par timer, uden at sætte 5V til. Hvilke erfaringer har du, har du ekstra strøm på?
mvh John
11. maj 2014 kl. 14:28 #117977
Anonym- Super Nova
Hej John.
Ja mit kabel kører upåklageligt, men jeg har nu altid 5 volt på – hvilket anbefales hvis flere porte er i brug.
Mvh.
11. maj 2014 kl. 14:47 #117978
JohnDeltager- Nova
johannes wrote: Det kører klippefast og har aldrig svigtet, om jeg så hælder en spand vand over det.Mvh.
Jeg plejer også at have strøm på, nu mangler så kun vandprøven! – tak for svaret Johannes
mvh John
11. maj 2014 kl. 15:56 #117980
haboDeltager- Super Giant
Jeg har fulgt lidt med i denne tråd, og fandt interesse i at forsøge at lave dette interface selv.
Det er der kommet dette ud af, desværre har jeg endnu ikke afprøvet det i praksis, så jeg ved faktisk ikke om det virker. Jeg har brugt diagrammet vist længere oppe i tråden.
Men man skal ikke lave det for at spare penge, det løber faktisk op fordi det altid er nødvendigt at købe mere end man skal bruge.
Fordelen er, at det er meget nemt at reparere hvis den skulle brænde af, ulempen er at den faktisk bliver dyrere end en færdiglavet, besparelsen kommer først hvis man laver mange!!
Hilsen
Hans
habo 2014-05-11 15:57:03 12. maj 2014 kl. 08:31 #117996
Anonym- Super Nova
Hej Hans.
Ser bragende godt ud. Hvilken driver skal du bruge hertil?
Mvh.
12. maj 2014 kl. 10:32 #118001
haboDeltager- Super Giant
Hej Johannes
Jeg mener ikke der skal bruges nogen driver, men der skal sættes en RS232 -> USB converter mellem enheden og PC’en og den skal naturligvis have en driver. Jeg bruger en fra Logilink.
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'EQmod og EQDirect problemer!' er lukket for nye svar.