› Fora › ASTRO-FORUM › TEKNIK – TILBEHØR › EQmod og EQDirect problemer!
- Dette emne har 40 svar og 12 stemmer, og blev senest opdateret for 9 år, 10 måneder siden af habo. This post has been viewed 407 times
-
ForfatterIndlæg
-
6. april 2014 kl. 20:04 #116366
Anonym- Super Nova
Hej – Stargazers Lounge kan berette om hundredvis af folk, som har dette problem, så om jeg kobler mig på som nr. 101 har vel ikke den store virkning. Jeg har prøvet samtlige USB porte på begge mine computere, og lige lidt hjælper det. Jeg har førsteklasses kabler og kikkerten står tørt og godt i mit lille obs. I det hele taget virker alt andet af mit USB grej perfekt og går aldrig ned!
Egentlig kan de da kun tillade sig at narre penge fra folk, hvis de leverer noget som vitterligt kan bruges under de betingelser, astrofolk må arbejde under. Og England har mig bekendt mindst lige så fugtige forhold som vi har! Jeg ærgrer mig da gul og grøn, fordi jeg nåede at anbefale denne dims til så mange, før den holdt op med at virke!
Mvh.
6. april 2014 kl. 20:07 #116367
Anonym- Super Nova
Hej John. Det var faktisk dejligt at høre – så er alt håb måske ikke ude. Jeg kan dog se at din ser lidt anderledes og noget større ud, ligesom den har den almindelige serielkobling til EQ6. Ser også ud til at dit runde kabel virker mere robust. Mit er blot et meget tyndt fladkabel og selve usb-delen er ikke meget større end et alm. usb stik. Der kan i hvert fald ikke være plads til ret meget elektronik i min. Men vil det sige at du satte den i, og så har du ellers ikke haft problemer siden?
Mvh.
johannes 2014-04-06 20:10:48 6. april 2014 kl. 20:32 #116368
JohnDeltager- Nova
Hej Johannes
Den jeg har er vist modellen før din, jeg købte den hos ModernAstronomy,men jeg synes ikke at jeg kan finde den længere. Jeg kan ikke huske hvordan den blev installeret, men der er aldrig problemer. Jeg har iøvrigt også Focuscontrolleren fra Hitec og den virker også fint. I stedeet for håndkontrollen har jeg en trådløs gamepad. Jeg forstår godt din frustration, når tingene ikke fungerer.
6. april 2014 kl. 21:47 #116372
jskalsDeltager- Main Sequence
Hej Johs
Jeg har en magen til din og den kører uden problemer på min eq6
jeg har en i samme model som John, bare til min Heq5, heller ingen problemer der
jeg har haft en magen til johns til min eq6, men den “døde” efter ca 1 år, der fik jeg fejlen “ukendt hardware” en af mine edb kyndige venner fortalte mig at så var den nok brændt af.
når du ikke får den fejl er jeg rimelig overbevist om at fejlen ligger i noget usb-comport halløj, mine brokker sig helt vildt såfremt jeg bruger en anden usbport end den jeg startede med at bruge
håber det giver mening, ellers slå på tråden 🙂
mvh Johnny
6. april 2014 kl. 23:45 #116378
xplodeDeltager- Nova
Adapteren John har listet har vanlig serielplugg pga EQ6 bruker forskjellig plugg i forhold til HEQ5, NEQ6 etc.
Det er kun selve pluggen som er forskjellig på NEQ6 og HEQ5.
Ettersom den kun fungerer i noen minutter høres det ut som ett problem med elektronikken.
Når du mister kontakt med monteringa forsvinner adapteren fra windows?
Sjekk forresten om pluggen har god kontakt, RJ45 er dessverre ikke akkurat det som er best egnet til vårt bruk 🙁
7. april 2014 kl. 08:20 #116382
erik.nielsenDeltager- Super Giant
Johannes, har du tilfældigvis en QCAM5-II kamera i samtidigt??
Jeg har haft samme fejl, men kun, når jeg havde et qhy5-II eller IIL-kamera i forbindelse med computeren. Det havde ingen relation til adaptoren.
Hvordan vises den serielle port på din computer?, hvad jeg lurer på er, om der benyttes en FTDI-kreds eller en Prolific-kreds i din adaptor.?Prøv evt. at frakoble andet udstyr, for at isolere fejlen.
mvh Erik Nielsen.
Erik Nielsen 2014-04-07 08:21:50 7. april 2014 kl. 08:53 #116383
JohnDeltager- Nova
Erik Nielsen wrote:
Prøv evt. at frakoble andet udstyr, for at isolere fejlen.
Og træk forbindelsen direkte mellem mount og pc og ikke gennem en hub. Hvornår mister den forbindelsen – er det når du sender en kommando eller hopper den bare af?
7. april 2014 kl. 09:07 #116384
Anonym- Super Nova
Hej Erik og John. Jeg har prøvet det i her nævner – både direkte forbindelse og uden QcamII. Den starter og virker i 4 sekunder hvorefter den hopper af! Bortset fra det, hvis ikke den virker gennem et forlængerkabel ind til mit kontrolrum – hvad skal jeg så med den? Hvis man skal sidde klods op ad monteringen, kan jeg da ligeså godt bruge min håndkontrol. Alt andet virker gennem det kabel jeg har lagt ud, og hvis denne adapter er så svag, hører den da ikke hjemme i vores hobby! Det er en prolific den indeholder! Retfærdigvis skal nævnes at FLO svarede mig på mail 10 min. efter jeg skrev til dem kl. 11 i går aftes. Han foreslog det samme som i gør, og hvis ikke det virkede, ville han sende mig en ny!
Mvh.
7. april 2014 kl. 10:09 #116386
Helt OK Johannes,
Jeg håber du følger op på fejlen med et praj, når det ændres.
Adaptorerne er så enkle, at selv jeg har kunet lave dem selv, og fordi de er så enkle, ville jeg ikke mene, at der kom fejl i dem. Men komponentfejl kan man jo ikke gardere sig mod. Værre er det når drivere kolliderer, det giver en næsten umulig fejlsøgningsopgave.
mvh.7. april 2014 kl. 13:57 #116396
haboDeltager- Super Giant
Hej Johannes, ved du noget om at EQDIrect indeholder nogle aktive komponenter eller det blot er en ledning med forskellige stik i hver ende??
Eller det blot er et kabel med en USB seriel converter, hvis det er tilfældet må det være neget nemt at lave den selv, ved blot at bruge en konverter som de fleste har liggende, jeg har flere, og så lodde de rigtige stik i enden. Sådan en converter kan mange gange drille med com porten, det har jeg tit oplevet. Hvis det er så let at lave den så er der jo ikke nogen grund til at bøvle med en engelsk leverandør med ventetider og porto og problemer.
7. april 2014 kl. 14:10 #116397
Anonym- Super Nova
Hej Hans.
Der er aktive componenter i ala det du kan se her på skemaet:
Og Hans det var da netop for at slippe for bøvl med selv at lave det – du må huske på at jeg 10 tommelfingre! Men nu sender han da mig en ny – så får vi se, og de vil også godt refundere pengene – så foreløbig må jeg ikke klage over servicen!
Mvh.
johannes 2014-04-07 14:14:11 7. april 2014 kl. 15:47 #116402
Det med 10 tommelfingre passe vist ikke sammen med dine Canon-modifikationer!!!!
mvh Erik7. april 2014 kl. 19:18 #116407
Søren HansenDeltager- Giant
Jeg sidder og kommer til at tænke på, hvor langt kabel trækker du ?
Jeg kan ikke komme meget over 7 meter incl aktiv usbhub.
Jeg tager lige billede af hvad jeg mener efter jeg har sat tænder i konens kogekunst.
7. april 2014 kl. 20:33 #116411
jens.jacobsenDeltager- Neutron star
Hejsa.
Diagrammet var lige det der triggede min hukommelse. Sådan en lavede jeg da for noget tid siden. En direkte forbindelse til opstillingen udenom håndkontrollen. Jeg har blot brugt den med en RS232 forbindelse, som snildt kan trækkes 20-30 meter med et godt kabel og de baud-rates som skal til. Hvorfor folk absolut vil have en USB forbindelse til at række meget mere end de fem meter den maksimalt er dimensioneret til, forstår jeg ikke.
Jeg ville have sat en USB-Seriel konverter af god kvalitet direkte i PC’en, eller et PCI kort og så anvendt et almindeligt 9-polet serielt forlængerkabel, som f.eks kan findes her:
http://www.avxperten.dk/pc-kabler/rs232-kabel/rs232-kabel.asp?gclid=CI_itY2Bz70CFcHDcgodSbsAmg
Det vil helt sikkert give færre problemer.
mvh
JensP.S de komponenter der skal til, en Max232 og en 7805 koster vel en femmer tilsammen…
Jens.Jacobsen 2014-04-07 20:34:29 7. april 2014 kl. 21:32 #116417
Søren HansenDeltager- Giant
Jens.Jacobsen wrote: Hvorfor folk absolut vil have en USB forbindelse til at række meget mere end de fem meter den maksimalt er dimensioneret til, forstår jeg ikke.
Det kan være fordi ikke alle har seriel port op en bærbar.
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'EQmod og EQDirect problemer!' er lukket for nye svar.