EQmod og EQDirect problemer!

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TILBEHØR EQmod og EQDirect problemer!

• Dette emne har 40 svar og 12 stemmer, og blev senest opdateret for 9 år, 10 måneder siden af habo. This post has been viewed 406 times
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 41 i alt)
  • Forfatter

Anonym
      • Super Nova

Hej. Jeg har fornylig bemærket en anden tråd med PC styring af montering. Her nævnes der at det er lettere at bruge et EQDirect Modul.

Derfor har jeg købt et sådan fra HitecAstro, idet det er fikst at kunne undvære den fysiske håndkontrol på min Eq6AZ montering. Jeg monterede den i håndkontrolstikket og forbandt den via usb kablet ind til min win7 computer. Den fungerede pragtfuld fra starten af – ægte plug and play! Den kørte uden problemer i flere timer – men så pludselig kom dette billede frem:

Jeg er ærlig talt noget ked af sådan noget bras – især fordi vi i AAF havde fjernstyring på programmet i torsdags, og jeg nåede selvfølgelig lige at anbefale, at man anskaffede sig Hitecs EQdirect!

Jeg søgte lige på Google ang. dette problem, og minsandten om der ikke dukkede flere 100 lignende tilfælde op! I de fleste tilfælde var svarene: Har du checket ledningerne, er der strøm nok på monteringen, var der fugtigt og koldt, har du den rigtige driver? og en masse i den dur. Ikke noget svar som lød: Du skal bare gøre dette… og problemet er løst!

Når tingene kører, så snart jeg sætter håndkontrollen til, behøver vi ikke at tænke på kabler mm. og hvis driveren virker i 2 timer, kan jeg ikke se det kan være den.

Men hvad er det så, der kan være galt – skal vi bare holde fingrene fra AstroHitecs produkter – eller sidder der nogle her på forum, som har det til at køre stabilt, og kan give mig et tip, så det også lykkes for mig. Jeg er selvfølgelig berettiget til at returnere varen til First Light Optics – den koster 27 pund, men jeg skal selv betale fragten begge veje, som dermed andrager 32 pund. Smart hvad!

Jeg vil lige nævne at jeg stadig kan få den til at virke – men kun i 5 sekunder nu!

Lige før jeg vil give findeløn til den som kommer med de vises sten!

Mvh.

helgeras
      Deltager
        • Giant

Hej Johannes,

jeg bruger en bluetooth dims mellem min pc og eq6 (EQTooth), så kan desværre ikke direkte hjælpe dig da jeg ikke har den samme opsætning, men kan da sige at jeg aldrig har set en timeout som du ser.

Her er et par spørgsmål der måske kan hjælpe med fejlfindingen.

Jeg har det problem at jeg af og til får en ny com port addresse når jeg tænder pc’en, og det gør at eqmod skal omkonfigureres. Com porten må heller ikke have et for højt nummer af en eller anden grund. Normalt får jeg nummer 3.

Hvilken com port har du fået?

Det er interessant at den nu kun virker i 5 sekunder af gangen.

Skal du så genstarte windows før det virker igen, eller kan du bare prøve med det samme?

Dropper USB forbindelsen når du får timeouten (hører du f.eks ding/dong lyden når det sker)?

Er der ikke noget med at man kan sætte kablet i håndkontrollen (og sætte kontrollen i direct mode)? Hvis man kan det, var det måske værd at prøve?

Mvh Helge

kennethk
        Deltager
          • Nova

Johannes, den kabelen fra Hitecastro var jeg på vei til å bestille – i lys av min tråd om pc styring av monteringen – nå vil jeg lete etter andre alternativer, kanskje de noe dyrere Bluetooth alternativene er bedre ? Iallfall bør Hitecastro få vite om problemet og komme med forslag til løsning, for øvrig synd for deg med defekt kabel

Anonym
            • Super Nova

Hej med jer. I skal bare på Google skrive Hitec EQDirect Timeout Error. Så vil i se hundredvis af folk, som ikke ser dette for første gang. Ok jo – selvfølgelig virker det straks jeg kører via PC direkt i håndkontrollen. Men jeg ved da at der er flere her i landet, som også bruger denne løsning, og det kan da ikke passe, at der ikke findes en som siger: Hos mig virker det – fordi jeg har gjort sådan og sådan!

Men Kenneth – hvis First Light Optics sælger sådan noget bras, så skal det bremses, og nu har de så allerede mistet en handel til dig. Men hvis det er mig som gør noget galt, vil jeg meget gerne have det at vide, inden jeg uretfærdigt iværksætter et eller andet i den stil. Men vi kan i det mindste blive enige om, at en lille plasticpose helt uden vejledning vedlagt, er for ringe! De kan ikke forlange, at vi er computernørder alle sammen! Det er første gang, jeg har handlet hos F.L.O., så jeg kender dem ikke eller deres serviceniveau. Men det kan da være at de er ligeså servicemindet som AV Cables – der købte jeg noget til 780,- kr. som ikke virkede perfekt. En tlf.opringning til dem, og pengene incl. fragtudgifter røg omgående tilbage på min konto, og jeg kunne smide det væk jeg havde modtaget. For skal jeg returnere jævnfør deres returneringspolitik, koster fragten mig 32 pund for at få refunderet 27 pund!

Mvh.

fohbr
            Deltager
              • Moon

Hej Johannes.

Jeg kører med en EQDIR-adapter fra Shoestring Astronomi Store, og en seriel adapter. Håndkontrollen er lagt i skuffen, og det virker perfekt. Det er nok ikke lige det samme setup, som du har, men det virker. I tilfælde af, at jeg en enkelt gang skulle få brug for at korrigere ved teleskopet, har jeg anskaffet en trådløs gamepad, som har forbindelse til EQMOD-programmet på pc i kontrolrummmet. Det fungerer fint.

Anonym
                • Super Nova

Hej Finn. Jamen det kan sagtens være, at det Hitec bare er noget fup og fidus, og at man skal gå langt uden om dem!

Mvh.

chris_h
                Deltager
                  • Super Nova

Jeg mistet stadig kontakten med monteringen når jeg brukte Hitec – utrolig irriterende!!! Kjøpte så en adapter fra Shoestring og denne fungerte kun en uke før den tok kvelden! Til slutt ble det en Poseidon adapter fra TS og den har fungert helt perfekt siden den ble kjøpt

Anonym
                    • Super Nova

Ok – det tyder altså mere og mere på, at så skal de slagtes – og på nuværende tidspunkt, er der jo heller ikke nogle her i Danmark, som har tilkendegivet, at de har valgt lige præcis denne løsning. Det må jo være fordi det ikke dur! Der er heller ingen, som har videregivet deres positive oplevelser med firmaet, men FLO får selvfølgelig en chance i morgen formiddag til at imødegå kritikken og afhjælpe problemet. Jeg har desværre ikke råd til at købe flere forskellige løsninger. Det skal bare virke første gang! Selve forsendelsesproceduren er så heller ikke, hvad jeg er vant til. Det kom efter en uge, hvilket er fint nok, men ikke noget med tracking numre her, hvorfor jeg har måttet sidde og glo i flere dage for at vente på posten! Det kan godt være jeg lyder en smule sur på dem – men 2 dages bøvl med at få det til at virke, får mig ikke til at vende tommelfingeren opad!

Mvh.

xplode
                    Deltager
                      • Nova

Jeg har prøvd flere Poseidon adaptere fra TS og alle har virket bra, har også en fra HitecAstro som brukes på min EQ8 og den har fungert fint hele tida.

Poseidon adapterne fås som RS232, USB og bluetooth.

Mitt tips er å prøve å oppdatere driveren til usb til serial adapteren, nyeste driver kan finnes her http://www.prolific.com.tw/US/ShowProduct.aspx?p_id=225&pcid=41

Fungerer det ikke med nyere driver så er det nok feil på adapteren du har mottat.

Min erfaring er att FLO ikke gir spesielt god service til kunder utenfor UK, handler jeg derfra så bruker jeg Modern Astronomy som alltid er behjelpelig.

HitecAstro er dårlige til å svare på mail, tok ca 1 uke før jeg fikk svar fra dem angående ett av produktene dems som ikke selges via forhandlere. Jeg fikk dårlige og sene svar så jeg kjøpte aldri produktet fra dem.

Det er dessverre veldig ofte att astroutstyr har mangelfulle instruksjoner eller ingen instruksjoner i det hele tatt 🙁

Har nettopp kjøpt motorfokuser til 100Q’en som har dårlige instruksjoner, mangler skruer og har en del som ikke passer

Både TS og produsent er kontaktet og det ser ut til å ordne seg.Xplode2014-04-06 16:38:08

Anonym
                        • Super Nova

Hej Ole.

Jeg har prøvet denne driver også. Der er flere af driverne, som melder at nu kører det. Hvilket det så bare ikke gør alligevel. Trist at denne forhandler har så ringe en service. Men hvis ikke de vil makke ret, må jeg jo skrive til selve producenten, og nævne at denne forhandler risikerer at kaste et dårligt lys over dem også! Det er muligt, at de er hamrende ligeglade med mig, når det ikke er en dyrere ting. Men for mig er 450 inkl. fragt alligevel noget, når det ikke virker. Dog ret skal være ret – de skal have en chance først, men vær vis på, at de ikke får en uge til at svare mig, hvis de vil undgå dårlig omtale på alle de fora jeg kan komme i tanke om.

Lige nu har jeg koblet tilbage til PC-direkt i håndkontrollen, og det fungerer uden problemer. Men det var for at undgå kabelrodet, og det at skulle indtaste dato mm. hver gang, at jeg faldt for den anden løsning!

Mvh.

xplode
                        Deltager
                          • Nova

FLO har veldig god kundeservice til kunder i UK, men personlig har jeg dessverre dårlig erfaring med dem så jeg har aldri kjøpt noe.

Jeg foreslår att du skriver innlegg på SGL om ikke FLO ordner opp.

Anonym
                            • Super Nova

Undskyld jeg lige spørger – hvad er SGL?

Mvh.

Johannes

Søren Hansen
                            Deltager
                              • Giant

johannes wrote: Undskyld jeg lige spørger – hvad er SGL?

Mvh.

Johannes

SGL = Stargazers Lounge.

Jeg har også en adapter fra HitecAstro, godt nok til en EQ5, men den spiller bare, hvis jeg lige går ind og checker hvilken port jeg har fået i Enhedsorienteringen.

helgeras
                              Deltager
                                • Giant

Det kan også være USB porten. Jeg har tidligere haft problemer med et USB filter hjul på en pc. Den virkede et stykke tid, men en gang imellem kunne den simpelthen ikke styre hjulet.

Når jeg brugte en anden PC, så virkede det hver gang.

Mvh. Helge

John
                                Deltager
                                  • Nova

Min håndkontrol er også røget i skuffen og erstattet af denne adapter,som virker perfekt.

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 41 i alt)
                                • Emnet 'EQmod og EQDirect problemer!' er lukket for nye svar.