› Fora › ASTRO-FORUM › ASTROFOTOS OG -TEGNINGER › Endelig under stjernerne: M65+M66
- Dette emne har 10 svar og 7 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 11 måneder siden af mogens. This post has been viewed 138 times
-
ForfatterIndlæg
-
26. marts 2009 kl. 22:51 #13941
Lars MalmgrenDeltager- Super Nova
Hej alle,
Efter en masse overarbejde på det seneste, blev det endelig min tur til at komme under stjernerne.
Godt træt tvang jeg mig til at rigge teleskop og kamera til på Gemini mountet.
Jeg har på det seneste arbejdet på at montere en kraftig ADM saddel på mountet, så jeg ikke længere behøver at benytte en dual-saddel, som har vist sig at kunne vibrere lidt.
ADM er et amerikansk produkt, så derfor passer 8 mm Hex-maskinskruer ikke i de forborede/undersænkede huller. Hullerne er jo lavet til tomme-mål.
Heldigvis har jeg en drejebænk, så problemet blev løst ved at dreje en ½ mm af skruernes hovede.
Operationen lykkedesJeg har endnu ikke haft “stjerne-tid” nok til at få guiding til at køre på det nye (snart gamle) mount og da min pol-align kunne være bedre, så hold jeg mig til korte eksponeringer.
26. marts 2009 kl. 22:54 #13943
mstauningDeltager- Black Hole
Lars – Så det er unguided? I så fald kører det mount rigtigt godt.
27. marts 2009 kl. 01:00 #13951
MStauning wrote: Lars – Så det er unguided? I så fald kører det mount rigtigt godt.
Det er unguided og uden PEC !
Det kører rigtig godt, det mangler endnu at blive optimeret.
Synd du ikke kan komme til Lidemark træffet, så du ku se det “in action”M65-M66 billedet, jeg er blevet usikker på om MaxIm nu også fik trukket darks fra.
Jeg er ikke helt skrap til at bruge MaxIm endnu…Her er lige M51, som jeg sluttede af med nogle få frame af. Den stod højt og der kunne jeg trække 60 sek uden for meget drift.
27. marts 2009 kl. 07:28 #13968
michael.bertelsenDeltager- Nova
Rigtige gode billeder Lars. Du har fået mange detaljer med der.
imponerende.
MvhMichaelMichael Bertelsen 2009-03-27 06:29:45 27. marts 2009 kl. 08:18 #13970
tommyfDeltager- Neutron star
Især taget tiden i betragtning…
27. marts 2009 kl. 09:03 #13980
mstauningDeltager- Black Hole
Der er ikke stor mulighed for at jeg kan deltage, men vil da prøve og se om jeg ikke kunne kikke forbi.
Du kan se hvad du har lavet ved frames i maxim ved at trykke CTRL+F, også kikke nede i bunden – Der vil stå: Histrory – Darkframe xxx sek også videre.
27. marts 2009 kl. 10:59 #13988
Frank LarsenModerator- Super Nova
Hej Lars
Endelig et par billeder fra din hånd – ser godt ud!!
GLEM darks når du bruger SXV’en – nøjs med at tage et par hundrede biasframes istedet.
Du vil stortset ikke kunne se forskel på en biasframe og en 60sek dark.
Trackingen ser rigtig god ud og jeg kan altså ikke lade være med stadig at blive imponeret over den 5″ Mak-newton.
Er der ST4 interface på Geminien? – så skulle det ikke være svært lige
at få trænet PEC med et Qcam5. Jeg har et ST4 kabel hvis du ikke selv
har et.Vi ses næste weekend – jeg går ud fra at du IKKE har tid til at komme forbi i næste uge og gøre klar sammen med mig og Lars Ø.?
27. marts 2009 kl. 14:43 #14006
Tak for roserne
Der er ST4 interface på Pulsar controlleren, der driver motorene på mountet.
(man kan nemlig vælge mellem 3 forskellige controllere)
Jeg har bare ikke haft tid til at rode med det endnu.Ja, den lille russer er simpelthen top-dollar !
Jeg er selv vildt imponeret over hvor god den er.
Det eneste man kunne ønske sig, er at det var en 10″Frank, jeg tager fri om fredagen og vil køre til Lidemark om eftermiddagen.
Lad os lige aftale nærmere på mailen.27. marts 2009 kl. 17:31 #14019
Torben TaustrupAdmin- Neutron star
Hej Lars
Fine billeder. Så vidt jeg kan se trænger optikken til en kollimering – der er lidt asymmetri at spore på stjernerne.mvhTOrbenTOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
28. marts 2009 kl. 00:06 #14071
Torben Taustrup wrote: Hej Lars
Fine billeder. Så vidt jeg kan se trænger optikken til en kollimering – der er lidt asymmetri at spore på stjernerne.mvhTOrbenHej Torben,
Godt set, dit trænede øje misser ingenting
Morten B har på den konkurrerende “kanal” har også bemærket det og jeg lagde godt mærke til det, da jeg stackede billederne.
Teleskopet holder kollimineringen rigtig godt, men selvfølgelig kan jeg ikke afvise det før jeg har tjekket det.
Dog tror jeg, at der er tale om en reflektion på fokuseren, som desværre kører fokus-røret ind i lysgangen. Røret er sort men blankt.
Så vidt jeg kan se på rå-frames’ene er det kun de kraftigste stjerner, der har en enkelt spike. Måske er det en kombination. Det skal i hverfald tjekken.I får lige et ekstra billede fra februar taget med samme setup.
EDIT: Der er faktisk antydningen af samme deforme stjerner på M42 billedet…Lars Malmgren 2009-03-27 23:09:17 28. marts 2009 kl. 13:44 #14083
mogensDeltager- Super Nova
Hej Lars
Tillykke med “first run”, så skal der bare lige en autoguider på: Orion,Qcam5 eller Lodestar, som jeg lige har anskaffet– Lige for en ordens skyld MortenB er ikke den samme som MBK!
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Endelig under stjernerne: M65+M66' er lukket for nye svar.