› Fora › ASTRO-FORUM › TEKNIK – TELESKOPER OG MONTERINGER › Dug på Hovedspejl ??(Afslutning))
- Dette emne har 42 svar og 10 stemmer, og blev senest opdateret for 9 år, 1 måned siden af thommy. This post has been viewed 557 times
-
ForfatterIndlæg
-
14. januar 2015 kl. 20:14 #127247
outlookDeltager- Super Nova
Hej Bjarne
Jeg forstår at du i din situation er uindtagelig for humor. Men du må altså læse teksten og finde frem til kilden!Og til alle andre som finder det nødvendigt at flocke tubus. Hvis i får det bedre sådan rent psykologisk ved at gøre det, så gør i det! Jeg er fuldstændig ligeglad! Jeg siger bare tingene som de er ud fra kompetente folks udtalelser jvf ovennævnte forum.Man kan enten rette sig efter disse kompetente mennesker eller skide på dem. Det er ikke min fritid det går ud over og jeg gider ærlig talt ikke kommentere mere på dette.
Hilsen Leif,
“When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting17. januar 2015 kl. 11:22 #127386
bwinklerDeltager- Nova
Hej leif
Jeg vil gerne hermed give dig en stor undskyldning for mine kommentarer mm. og håber at du forsat vil deltage i vore diskutionermm.
FORDI jeg nu har skildt tubus ad da jeg ikke længere vil vente på at der sker noget(det gør der jo ikke?) og her har jeg så taget et billede af spejlet, som det ses her på billedet er “outgassing” belægningen ret massiv, når man tænker på at telskopet kun har været opsat i 2 måneder. Jeg har forsøgt at tørre en lille stribe af spejlet, ren med isoprophylalkohol og en blød klud. Det renser belægningen helt væk, men føltes meget sejt og fedtet. Hele årsagen stammer uden tvivl fra fokuserings meskanismen og glide laget mellem de forskydelige afskærmningsrør, hvor alt er fedtet ind i stor stil, med noget sort/fedtet/klæbrigt stads.
Der er ikke andet “fedt” eller lignende der kan være årsagen i hele tubus.
Så vore diskutioner var helt forkerte og unødige og ja, jeg blev mere og mere frustreret, men tror nu at al den genskin mm. stammer fra denne belægning, som har spredt lyset lystigt overalt i teleskopet, tror du ikke det faktiskt er sådan ???
.
17. januar 2015 kl. 12:11 #127389
jens.jacobsenDeltager- Neutron star
Hej Bjarne
Voldsomt, man kan jo nærmest se de koncentriske “årringe” i belægningen.
Jeg ville have valgt at returnere teleskopet, da outgassingen sikkert fortsætter. Og en afvaskning hvert 2 måned holder kikkerten ikke til ret længe.
I øvrigt er det ikke trivielt at få placeret tubus og dermed korrektor og sekundær korrekt efter at have taget tubus af spejcellen.
Det er nok enklere at tage korrektor og sekundær ud. Derved kan man løsne en ring på bafflen, løsne fokusmekanismen, og trække spejlet ud via den centrale mekanisme.
Mvh jens
17. januar 2015 kl. 14:28 #127393
Torben TaustrupAdmin- Neutron star
Hold da op. Man forstår godt, hvorfor der har været problemer
med billedkvaliteten.
Er det virkelig fedtet der har afgivet dampe? Kunne det ikke også
stamme fra den belægning der er monteret indvendigt?
Mvh
Torben
TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
17. januar 2015 kl. 15:24 #127394
bwinklerDeltager- Nova
Hej Torben
Nej det tror jeg ikke, denne overflade ser meget tør og fast ud!
Der er heller ikke set noget andet i samlingerne mellem frontpladen og tubus, delene her ligger helt tørre her, hvor der tidligere sås lidt lim eller lignende.
Jeg har heller aldrig været ude for dette fænomen i alle de andre teleskoper jeg har haft og som også har været placeret i nuværende observatorie samt det gamle i Åbyhøj som faktiskt lignede det nuværende i opbygning.
Denne sorte fedt i nærværende fokusmekanisme er noget grimme stads at røre ved og sværter fingrene ligesom noget f.eks. grafitspray jeg har anvendt engang, der skal det grove vaskepulver til for at få fjernet igen!! I Meade og nogle af de andre teleskoper var der noget gulligt fedtstof, såvidt jeg husker.
17. januar 2015 kl. 15:28 #127395
bwinklerDeltager- Nova
Hej Jens
Jeg orker som sagt ikke at vente på evt. afgørelser og måneders levering, derfor gør jeg som jeg gør!! og en af samme fabrikat kan jo have nøjagtig samme problem indbygget, så hvad så??
17. januar 2015 kl. 16:35 #127396
Det lyder altså mystisk Bjarne. Jeg kan ikke forlige mig med tanken om, at det skulle være af-
dampning fra fedtet – det har jo slet ikke været varmt.
Det kunne også være afdampning fra den maling som tubus er malet med. Måske har de været lidt
for hurtige til at samle teleskopet?
Under alle omstændigheder er det godt, at du får fjernet belægningen.
Hvad med korrektorlinsen og sekundærspejlet, er der også belægning på dem?mvh
TorbenTOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
17. januar 2015 kl. 17:43 #127398
bwinklerDeltager- Nova
Hej Torben
Jeg ser ikke umiddelbart at den indvendige maling skulle være årsagen, men måske har belægningen været der hele tiden og en evt. varm periode kunne være sket i forbindelse med transporten , hvornår den så måtte have været??
Sekundærspejlet har jeg ikke kunnet se nogen belægning, men korrektorlinsen var meget fedtet, så den klud jeg rensede med, faktiskt blev sort,hvilket jo også tyder på det fedtede sorte stads ved fokuseringsområdet.Det var svært at få væk og jeg skulle rense mange gange inden de “blålignende” striber og film var væk.Hovedspejlet blev renset med en fin linseklud og Baader rensevæske, her var jeg nødt til at gnide en hel del for at fjerne fedtet. Tilsyneladende har overfladebelægningen en stærk coatning, da der kun kom ganske få ridser(småt), ja pyhha.
17. januar 2015 kl. 21:02 #127401
Så skulle problemet jo være i alle SCT hvor det omtalte fedt er brugt. I så fald bør der rettes en
klage til leverandøren.mvh
TorbenTOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
23. januar 2015 kl. 00:40 #127606
bwinklerDeltager- Nova
Hej Alle
Nu har jeg fået renset alle flader og genmonteret alt igen, jeg sender et par billeder her.
Det var meget svært at få korrektorglasset renset, der blev ved og ved at komme “skygger” på under rensningen, ellers var hovedspejlet det nemmeste, og den coatning der ligger på, synes så hård som en alm. linseoverflade, det var godt da jeg var nødt til at “gnide” en del på overfladen for at få denne belægning af, og det er sket uden at jeg kan se synlige ridser o.lign.
Så fik jeg også monteret antireflex-folie i tubus og collimeret .
23. januar 2015 kl. 11:48 #127613
Frank LarsenModerator- Super Nova
Hej Bjarne
Sikke en historie
Fordampningen fra fedt kunne være forekommet i forbindelse med transport/oplagring ved høj temperatur eller lavt tryk. MEn jeg tror ikke på den da sekundærspejlet ikke er påvirket. Det må derfor være fra hændelse før montage.
Fugtighed har så senere aktiveret kemien og dannet den mælkede hinde.Men det er rent gætværk – Jeg håber dine træøngsler er overstået nu.
Det kan være svært at undgå striber med ren isopropyl. Dupning med ubehandlet kleenex istedet for aftørring plejer dog at hjælpe noget på det. En enkelt dråbe opvaskemiddel og 1/5-1/3 destilleret/demineraliseret vand i blandingen gør også det lidt nemmere at arbejde med.
Problemet er at væsken når at fordampe inden du får fjernet det mekanisk og dermed efterlader rester af det skidt du forsøger at fjerne.
Jeg plejer at skulle vaske op mod tre gange for at få en sommers pollen helt væk fra correctorpladen.Gnubning kan undgås ved at tilsætte minimale mængder acetone – det plejer at opløse selv de mest genstridige fedter – fedtet fra pollen er noget af det værste.
Bare sørg for at væsken ikke kommer på nogen plastik flader eller malede dele.
Jeg kan også anbefale brugen af bomuldsvat (makeupfjernerpuder) i rigelige mængder dyppet i rigelig rensevæske istedet for linsepudsekluden – det giver færrer ridser.23. januar 2015 kl. 14:00 #127619
En trykluftforstøver med isopropylalkohol kan måske klare opgaven?
Jeg har selv brugt trykluft til at blæse vand af spejlet, og den teknik efterlader
ikke spor på spejlet. Man skal selvfølgelig være sikker på, at der ikke blæses
partikler ud, som kan ridse spejlet.
Mvh
Torben
TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
23. januar 2015 kl. 14:32 #127622
thommyDeltager- Giant
Hej Bjarne,
Har lige set dine opdateringer efter du har fået spejlet ud. Jeg har oplevet noget lignende med min gamle Vixen Newton, men over meget længere tid og kun nær kanten på spejlet. Jeg har haft mit spejl ude en del gange i løbet af teleskopets levetid, og afrenset det med isopropylalkohol. Det lag der danner sig på spejlet er utrolig fedtet, og efter afrensning er der hver gang gået et halvt års tid – så var fedthinden tilbage. Mit indtryk var, at det trak ud af spejloverfladen, men jeg kender ikke mekanismen bag. Desværre har de mange afrensninger givet en del ridser med tiden, men ikke noget der påvirker ydeevnen væsentligt.
For at føje lidt mere til mystikken har jeg for kort tid siden oplevet samme fænomen med en DVD!! Om det er samme mekanisme skal jeg ikke kunne sige. Men der havde ihvertfald dannet sig et meget fedtet lag nær kanten på DVD’en. Mystisk
/Thommy
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Dug på Hovedspejl ??(Afslutning))' er lukket for nye svar.