› Fora › ASTRO-FORUM › TEKNIK – TELESKOPER OG MONTERINGER › Dug på Hovedspejl ??(Afslutning))
- Dette emne har 42 svar og 10 stemmer, og blev senest opdateret for 9 år, 1 måned siden af thommy. This post has been viewed 556 times
-
ForfatterIndlæg
-
13. januar 2015 kl. 08:58 #127160
outlookDeltager- Super Nova
Det kunne tyde på “outgassing”. Der er nok brugt andre substanser til smøring som ikke er testet. I øvrigt hjælper flocking ikke en tøddel på strølys i almindelighed på en SCT. Jo, hvis man parkerer den umiddelbart i nærheden af en lygtepæl. Der hvor det evt vil kunne gøre en forskel er i selve hætten foran sekundæren og i røret som hovedspejlet rider på.
Hilsen Leif,
“When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting13. januar 2015 kl. 14:21 #127169
Lars MalmgrenDeltager- Super Nova
outlook wrote: I øvrigt hjælper flocking ikke en tøddel på strølys i almindelighed på en SCT.
Det er der så rigtig rigtig mange andre, der er uenige med dig i.
Det kommer selvfølgelig meget an på hvilket materiale man bruger til at fore tubus med.13. januar 2015 kl. 15:29 #127172
Hej LarsLad venligst være med at citere dele af det skrevne, når sætningen er ud af en sammenhæng. Medtag så også resten, tak. Det er ikke noget jeg griber ud af luften. Det har jeg selv prøvet af. Ikke en tøddel forskel kunne jeg se ved at fore tubus.
Derimod skulle det hjælpe at fore spejlrør og hætte har jeg læst et eller andet sted. Det har jeg ikke prøvet på min 8″, der har en ret lille fokusåbning. Om det så er på en 11″ kan jeg ikke huske, men jeg tror det, da sådan en har en ret stor fokusåbning.
Hilsen Leif,
“When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting13. januar 2015 kl. 16:42 #127174
Torben TaustrupAdmin- Neutron star
Hej Bjarne
Det kan muligvis hænge sammen med, at vi var syv mand i observatoriet i december måned. Der
har været en masse fugt i observatoriet, og endvidere, at der har været perioder med ret fugtigt
vejr.
Så vidt jeg husker, så er dit observatorium ret tæt, så måske er problemet for lille luftudskiftning?mvh
TorbenTOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
13. januar 2015 kl. 17:24 #127175
Lars MalmgrenDeltager- Super Nova
Hej Leif,
Med al respekt, mener du virkelig, at det ændrer væsentligt på din påstand, hvis jeg citerer således:
outlook wrote: I øvrigt hjælper flocking ikke en tøddel på strølys i almindelighed på en SCT. Jo, hvis man parkerer den umiddelbart i nærheden af en lygtepæl.
Jeg må sige, at jeg stadig mener, at der er rigtig mange, der er uenige i ovenstående.
Det kan vi jo så skændes om herfra og til det bliver stjerneklart igenMen som jeg også skrev, så kommer det jo rigtig meget an på hvilket materiale, der anvendes.
Prøv at se her: http://www.cloudynights.com/page/articles/cat/articles/observing-skills/flocking-materials-test-stray-light-reduction-r82I den forbindelse kunne det være interessant at høre hvilket materiale du forsøgte dig med på din C8’er ?!
outlook wrote: Der hvor det evt vil kunne gøre en forskel er i selve hætten foran sekundæren og i røret som hovedspejlet rider på.
I øvrigt er jeg helt enig i ovenstående vil hjælpe yderligere.
13. januar 2015 kl. 18:10 #127176
bwinklerDeltager- Nova
hej Torben
Du var jo selv derude, så må du også have set at hjulene var skruet helt ned, hvilket betyder at kuplen er hævet max.ca. 10cm som normalt i alle årene har givet ventilation nok.
13. januar 2015 kl. 21:10 #127190
Hej Lars
@LarsJeg må sige, at jeg stadig mener, at der er rigtig mange, der er uenige i ovenstående.
Det kan vi jo så skændes om herfra og til det bliver stjerneklart igenTja, så kan jo oplyse dig lidt ved at henvise til denne nyhedsgruppe:Når du er færdig med at læse denne, så er det vel ikke besværet værd?? Læg især mærke til Roland Christen’s bemærkninger.
Hilsen Leif,
“When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting14. januar 2015 kl. 00:04 #127206
jens.jacobsenDeltager- Neutron star
Hmmmm…
Jeg kan ikke lade være med at huske på at f.eks Intes Maksutov-cassegrain’s som jo må have nogenlunde den samme mængde spredt lys som en SCT, jo er svært omhyggeligt bafflet på tubus’en.
Se f.eks billederne af en M603 her:
http://www.bygrave.com/M603.htmDet næstbedste må vel være flocking??
Og hvorfor gøre det, hvis det er så nyttesløst som Uncle Rollo siger?
mvh
Jens14. januar 2015 kl. 08:48 #127215
Som Roland er inde på, kan det være en god ide ved stærke lyskilder i nærheden. En god dughætte på SCTen vil have samme virkning og mindske strølyset og så er der jo ingen grund til klæbe den til med flocking og desuden risikere afgasning fra klæbemidlet.
Var strølys virkelig et problem ville man jo nok også have udrustet alle SCTere med baffler. Så vidt jeg husker er røret som spejlet sidder på bafflet. Det eneste virkelig kontrastfremmende jeg har oplevet ved SCTer er brug af filtre som Baaders Neodymium og ellers en dughætte ved stærke lyskilder i nærheden.outlook 2015-01-14 07:50:28
Hilsen Leif,
“When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting14. januar 2015 kl. 15:31 #127232
bwinklerDeltager- Nova
Hej Leif
Det er måske også kun ved bestemte opstillinger at fænomenet kommer til udtryk??
Men her på billedet ser du hvorledes midten af billedet lyser op forårsaget af kraftigt strølys i selve tubus.
brændvidden er forstørret ca. 4x med baaders FFC-converter og optaget med canon EOS 70D på liveview.
14. januar 2015 kl. 17:09 #127238
Hej Bjarne
Hehe, har du blitzet ned i tubus, mens du optog billedet? 🙂 Her er bla hvad Roland skriver:“Flocking won’t prevent that. The light from that star never went anywhere near the edge of the tube. That brightening is caused by many other things – dust on your diagonal, dust on the corrector plate and mirrors, light scatter from the mirrors, dust on the eyepieces optics, etc. Flocking will not give you a darker field.It will reduce stray light from very bright objects at considerable angle ~ around 10 to 15 degrees off axis. For instance, if a neighbor’s light is shining directly into your tube, or if the Moon is off to the side of the field and shining onto the walls of the scope.
A bright star that is almost on axis, but slightly out of the field of view of a particular eyepiece is still going down the tube directly and not bouncing off any walls. It would need to be way off axis by many degrees to bounce off the wall, and then it would not be visible in any eyepiece.In fact, the light from stars is so weak that it does not in any way contribute to brightening of the field. The major contributer is internal scatter as mentioned above, and overall light pollution in the sky, neither of which you can do much about.”
Så jeg aner virkelig ikke, hvad det er for en lyskilde, der i den grad kommer så meget til udtryk. Men det kan jo ikke være svært at finde den, hvis det er så voldsomt skulle man tro.
Hilsen Leif,
“When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting14. januar 2015 kl. 18:13 #127242
bwinkler wrote: hej Torben
Du var jo selv derude, så må du også have set at hjulene var skruet helt ned, hvilket betyder at kuplen er hævet max.ca. 10cm som normalt i alle årene har givet ventilation nok.
Hej Bjarne
Mener du ikke 10 mm?
mvh
TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
14. januar 2015 kl. 18:13 #127243
bwinklerDeltager- Nova
Det er vel ikke nødvendigt at spilde mere tid på dette emne. Jeg forstår at vedkommende ikke snakker om andet en stjernelys og min at “lyskilde” som du hentyder til, ikke skulle være svær at finde, nej det er månen som oplyser hele området samt ind i tubus, jeg har i det øjeblik billedet er optaget, ikke andre belysningskilder i nærheden, slet ikke blitz!!! Hvad skal der egentlig til for at du forstår det Leif ???
14. januar 2015 kl. 18:18 #127244
bwinklerDeltager- Nova
nej Torben hjulene løfter kuplen ja,100mm med stor (rigelig) luftudskiftning ved normale vejrforhold !!(jeg har ikke målt denne afstand med skydelære eller lignende altså cirka
14. januar 2015 kl. 18:27 #127245
Hej Bjarne
Her er et billede fra d. 8. december. Som det fremgår er der dug på korrektoren. Når man først
har fået dug på hovedspejlet i et SCT, så er det vanskeligt at få den væk.Man kan selvfølgelig opvarme tubus, men mængden af vand i tubus vil være uændret. Flocking
vil være medvirkende til, at duggen sætter sig på linsefladerne, fordi isolationen hæmmer afkø-
lingen, og fugten vil så ikke nødvendigvis kondensere indvendigt på cylinderen, men i højere grad
sætte sig på andre flader.
Jeg tror på, at flocking af den rigtige slags er bedre til at dæmpe spredningslys i en tubus end
matsorte flader. Blænderinge er nok lidt bedre, hvis de er mange og dybe nok. Den bedste løsning
er at have begge dele vil jeg påstå. Hvis flockingen er mindre reflekterende end den matsorte
maling, så skal man selvfølgelig bruge flocking – fucking flocking – havde jeg nær sagtmvh
TorbenTOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Dug på Hovedspejl ??(Afslutning))' er lukket for nye svar.