› Fora › ASTRO-FORUM › TEKNIK – TELESKOPER OG MONTERINGER › Dug på Hovedspejl ??(Afslutning))
- Dette emne har 42 svar og 10 stemmer, og blev senest opdateret for 9 år, 1 måned siden af thommy. This post has been viewed 555 times
-
ForfatterIndlæg
-
11. januar 2015 kl. 12:56 #127082
bwinklerDeltager- Nova
Efter en lang pause er jeg “startet” igen, men det har nu vist sig at hovedspejlet på min nye 8″ Celestron cassegrain, er dugget til i svær grad.
Jeg har udluftet kraftigt bla. med en gammel hårtører, uden at “duggen” forsvinder??
Tilsyneladende er det ligesom det er “dampe” fra selve tubus, opstået ved de store temperatur-ændringer der har været i observatoriet i perioden december 2014 til januar 2015.
Jeg har spurgt “LYRA”(sælger) og fået denne mail retur:
“”
Jeg har spurgt Celestron og sendt dem dit billede.
De har svaret:
This is an issue that does occur with SCT’s generally when stored in cold or moist areas (outdoor humidity), this is because they are not sealed OTA’s and air (and of course moisture) can pass through the tubes.
If the dew has dried onto the mirror, then it will indeed remain and may need cleaning if interfering with the use.
We do not offer this service under the warranty since it a naturally occuring event.
Our reccomendation would always be to store telescopes in warm, dry conditions, if not possible then moisture can be mitigated by uising dehumidifiers and portable heaters.
De anbefaler altså at tage den ind (om ikke andet så i de længere våde perioder hvor du ikke bruger den), og mener at du vil burde kunne fjerne det ved at bruge en affugter (“dehumidifiers” se http://en.wikipedia.org/wiki/Dehumidifier)
Men akut kunne det vel også være silicagel, som jeg også var inde på
Ellers er der rensningen af hovedspejlet.
Skal lige sende dig nogle billeder af hvordan jeg har gjort senere i dag (ligger på en anden PC)
“”
Altså ikke megen hjælp indtil videre her??
Jeg sørger derfor forum, om der er nogen der kender dette problem?
Skille tubus ad?
Rense spejl for belægning?
og da tubus er adskilt hvilken SORT overflade kan påføres indvendigt, for at hindre/formindske “genskin”-maling? eller selvklæbende folie?
Altså ikke megen hjælp indtil videre her??
Jeg sørger derfor forum, om der er nogen der kender dette problem?
Skille tubus ad?
Rense spejl for belægning?
og da tubus er adskilt hvilken SORT overflade kan påføres indvendigt, for at hindre/formindske “genskin”-maling? eller selvklæbende folie?
bwinkler 2015-01-22 23:30:20 11. januar 2015 kl. 13:59 #127083
proshotDeltager- Giant
Hvis spejlet ikke er beskidt, og der måske lægger en usynlig belægning på det, så kan det godt dugge lidt.
Eller må du skille det ad, og lad det få frisk luft inden i.
Hjælper det ikke, så kan du sætte spejlet i blød, i noget sæbevand. Tag spejlet op og skyl efter med masser destilleret vand. Så skal du bare lade spejlet tørre af sig selv.
Måske det hjælper. Håber jeg da.
11. januar 2015 kl. 14:11 #127084
viggo.tDeltager- Super Giant
Hej Bjarne.
Hvis det kun er dug på hovespejlet er problemet nok til at overse.Tag og få tubus med ind i stuen. Så er der mere pladstil fordampning inde i tubus. Det drejer sig om at få dugdråberne hurtigt af hovedspejlet, da vand jo kan opløse mange luftarter, som evt. kan skade belægningen. Og så må du se hvordan du får luften inde i tubus tørret. Du kan evt. lægge et rør med silikagel ind i blænderøret når du ikke bruger kikkerten.
Jeg mener Astro forhandler rør med tørremiddel til Schmidt Cassegrainer.Jeg har evt. en slant silkagel du kan få.mvh Viggo11. januar 2015 kl. 17:40 #127089
Lars MalmgrenDeltager- Super Nova
Hej Bjarne,
Jeg kender til problemet med min egen C11’er.
Du kan købe en speciel blæser med et langt rør, som stikkes ind i okularudtrækket.
Diagonal osv skal fjernes først, så røret kan nå helt den baffel, der sidder midt på hovedspejlet.
Denne blæser er egentligt ment som en køler, men da den cirkulerer luften indeni tubus kunne den sikkert benyttes til at trække fugten ud.
Evt kunne der sættes noget silica-gel ved indsugningen, så luften der blæses ind er ekstra tør.Selv har jeg været i byggemarkedet og købt et af de grå plast rør man bruger under køkkenhåndvasken osv. Den passer lige i et 2″ okularudtræk.
Så har jeg hældt noget silica-gel i en lang tynd strømpe, som så er presset ind i røret, så den lige stikker ud af den anden ende.
Så ind i okularudtrækket med det hele, og så sidder strømpen med silica-gel lige der hvor bafflen slutter, så den kan trække fugt ud af luften.
Det tørrer ikke tubus sådan lige på en time, men hvis man monterer den når man lukker observatoriet ned, og skifter silica’en ofte, så fungerer det faktisk rimeligt.11. januar 2015 kl. 23:07 #127114
jens.jacobsenDeltager- Neutron star
Hej Bjarne.
Nu har jeg haft adskillige Celestroner liggende i observatoriet, og min ældste er min C11, som er 22 år gammel. Den har jeg endnu ikke set dugge på hovedspejlet, men derimod ofte på korrektoren. Jeg har dog læst på cloudynights om problemer med outgassing (kender ikke et bedre dansk ord) af et eller andet indvendigt i tubus. Det er så ikke dug i den forstand.
Den kemiske dug, som tilsyneladende er et ret nyt fænomen (helt for egen regning og observation, man ser det vist ikke på gamle SCT’er) må stamme fra noget andet, og teorierne går på fedtet på bafflen, den sorte maling indvendigt på røret mm.For at modvirke duggen på korrektoren har jeg nu i flere år brugt et stykke kloakrør (præcis som Lars M skriver), med en masse huller i de sidste 5-6 cm rør, og en tot filterdug i bunden, ud for hullerne. Den slags man bruger f.eks i støvfiltre i computere. Det holder silicagel’en inde, men tillader flytning af luften. Ovenpå filterdugen er der så nogle spiseskefulde silicagel, som holder fugten nede, inde i teleskopets tubus.
Hvis du ikke kan tørre duggen væk, er det nok et kemisk “overtræk” der er kommet.
Kan vi få lov til at se nogle billeder?mvh
Jens11. januar 2015 kl. 23:09 #127115
Her er et link til en tråd på cloudynights:
http://www.cloudynights.com/topic/486607-foggy-mirror-on-edgehd/#entry6371858
Det er så en egdeHD, men det er nok det samme fænomen.
mvh
Jens11. januar 2015 kl. 23:45 #127116
alanDeltager- Super Giant
I øjeblikket, hvor det er “varmt” og fugtigt indeholder den luft man blæser ind i tubus en masse fugtighed selv, dvs tørringen er ganske lille. Sidste år havde jeg samme problem, da lavede jeg en Storm P anordning, hvor jeg tog luft fra en dykkerflaske, varmede det op i varmeveksler (snoet kobberrør) og blæste det ind i Tubus gennem et rør. – Tør, varm luft fjerner fugtighed, og det tog ca 15 min. at fjerne det der var i min kikkert.
Jeg ved godt det ikke er alle der har en dykkerflaske stående, men så har naboen det måske.
Mvh Alan
PS. En dykker kompressor er forsynet med flere fugtudskiller, gerne en pr. trin. At der ikke må være fugt i den luft man fylder på trykflasker skyldes selvfølgelig risikoen for tæring, men også for at forhindre at førstetrinnet i en lungeautomat fryser til.
12. januar 2015 kl. 14:52 #127136
Desuden filtrerer kompressoren effektivt for diverse urenheder og oliedampe.
De er ikke rare at få i lungerne under tryk.Dykker du Alan ?
12. januar 2015 kl. 15:06 #127137
bwinklerDeltager- Nova
Hej Alle
Jeg takker allesammen for gode svar og forklaringer.
Jeg har har cassegrain teleskoper siden 1997 og også før den tid, men de seneste mange år har alle været i et tæt og tørt observatorie.
Jeg har aldrig før set dette fænomen eller har haft problemer med fugt i det hele taget.
Så Jens jacobsens observationer med “outgassing” er vel det som det synes at være igang.
Jeg er nu tilbudt en ombygnings-tubus til lav pris med løfte om endnu mindre pris hvis det viser sig at være “outgassing”(firmaets afgørelse).
Meget fint men lige for tiden er der altså ikke flere penge i kassen.
Jeg efterlyser derfor oplysninger på, hvordan jeg lettest skiller tubus ad, for selv at fore en rensning????
Samtidig efterlyser jeg en nem metode til at dæmpe det kraftige genskin der er fra indersiden af tubus?
Når jeg optager billeder fra månen(min interesse) er dette et stort problem med så skinnende overflade som denne (og mange andre) tubus har???
12. januar 2015 kl. 16:40 #127140
Frank LarsenModerator- Super Nova
Jeg hælder lidt til Jens’s teori.
MEn har dog selv været ude for tildugning om efteråret efter en varm fugtig sensommer.
Min løsning er at bruge min SCT cooler (en lidt mere avanceret udgave af det rør som Lars og JEns nævner.) Normalt blæser den luft ind i tubus gennem et lang smalt rør og trykker luften retur gennem 2″ udtrækket udvendig på røret.
Jeg gør det at jeg tætner med pose/kasse uden på udtrækket så blæseren CIRKULERER luften istedet for at puste frisk luft.
Hvis kassen så indeholder tørremiddel (silicagel eller andet) vil systemet relativt hurtigt sænke den relative luftfugtighed og man undgår i nogen grad at puste støv fra silicaen ind i tubus. JEg kan normalt tørre min tubus ud over en nat. Bruger indikator papir til at se hvornår jeg når ned på 20% RH.FrankLarsen 2015-01-12 15:41:25 12. januar 2015 kl. 16:46 #127141
Hej Bjarne,
Det er meget interessant, det Jens nævner om outgassing.
Det havde jeg aldrig overvejet. Jeg har primært observeret dug på indersiden af korrektorpladen, men da jeg ofte har tubus siddende på mountet udendørs under tæppe og dækken, så mente jeg det var årsag nok til dug indei tubus.
Min C11’er er relativ ny, den er fra overgangsperioden efter salget af Celestron til kineserne. Den har bla. både skruer med metrisk og US gevind.Nå, men dæmpning af genskin kan klares ved en fore tubus, eller som amerikanerne kalder det, “flocking”.
Her er et af de mest roste materialer fra et firma, der hedder Protostar http://www.protostar.biz/flock.htm
Materialet er en slags velour og er meget meget sort. Det dæmper virkelig godt.
Det fås med selvklæbende bagside i ark eller ruller.Jeg lavede et fælles-køb med Finn sidste år, men har endnu ikke fået det monteret.
Det skulle være besværligt at montere, da det klister utrolig kraftigt. Det er nok godt med en hjælper, så der der er 4 hænder til rådighed.Angående adskillelse, så kik på disse sider:
http://astroshed.com/observatory/c11saga/c11saga.htm
http://www.darkatmospheres.com/music/C11_Project/Især den sidste er detaljeret.
Lars Malmgren 2015-01-12 15:47:16 12. januar 2015 kl. 19:01 #127143
Hej Bjarne.
Jeg ved ikke hvad du har aftalt med din leverandør, men ryger garantien ikke, når du skiller din C8 så voldsomt ad??
mvh
Jens12. januar 2015 kl. 20:46 #127148
viggo.tDeltager- Super Giant
Hej Bjarne.
Efter at have set dit billede og beskrivelse af dit observatoriums opbevaringsforhold hælder jeg også til Jens’ outgassing.Jeg har selv oplevet dug på C14 spejlet, men kun under ekstreme forhold. Så den tror jeg ikke på længere.Du skal kun have korrektoren af, både til rensning og beklædning af tubus indvendig, så det går jo nok. Hvis du er lidt usikker på hænderne er det måske en god ide at tage hovedspejlet ud også.Der er et stof med påklæbet papir som er velegnet til beklædning af tubus. Det hedder Fablon og består af sort velour. Det klæber meget stærkt og det er nok en god ide med en hjælper som Lars nævner.Jeg mener at kunne huske en tidligere tråd, hvor der blev skrevet om dæmpning af spredt lys . Marts 2014?mvh Viggo.12. januar 2015 kl. 23:19 #127157
Hej Bjarne.
Min C8, som er købt brugt her på forummet, er flocked. Jeg tog lige et billede, så du kan se hvordan røret ser ud indvendigt:
Iøvrigt kan du også se de dejlige “bob’s knobs” der sidder i sekundæren. Det er guld værd, når man skal kollimere den, og det gør man jo hver gang man skal lave højopløste fotos på månen og planeterne!
Iøvrigt syntes jeg flockingen fnugger lidt, jeg syntes jeg kan se fniller rundt omkring i tubus, og på inderside af korrektoren, på spejlet ect. Ikke at det betyder noget, men mere sarte sjæle kunne være fristet til at fjerne fnuggen.
Flocking fra protostar fås her:
http://www.fpi-protostar.com/flock.htmProtostar har dog haft “tendenser” til et dårligt ry på Cloudynights, men om det er gået over, ved jeg ikke.
mvh
Jens13. januar 2015 kl. 00:35 #127159
bwinklerDeltager- Nova
Hej Jens
Jo, det gør den nok, men jeg har så dårlige erfaringer med at sende ting retur mm., det kan du blandt andet se på at trods det at jeg købte delene den 1 september 2014, er jeg ikke engang kommet rigtig igang endnu. Det har taget en krig med at få delene frem som ikke passede sammen og fik aldrig leveret alle de dele jeg havde bestilt , så det hele var først klar til samling og afprøvning sidst i november, hvor så vejret har stoppet mange af de første forsøg. Jeg ventede meget lang tid på at få en adapter til min søjle, for montering af opstillingen, den kom aldrig(jo en som ikke passede) så jeg måtte tage delen fra stativet og få lavet en plade der så kunne få det hele samlet. Jeg bestilte også en adapter til min søgekikkert, den kom ret hurtigt men passede ikke, så jeg selv måtte bore i tubus for at få den monteret, så der røg nok garantien allerede??
.
Derfor har jeg ikke lyst eller “ORK” til at aflevere det hele igen, men foretrækker at skille det hele ad, selv bare jeg kan få besked om hvordan jeg griber det an??
Så kommet igang siden du var her og købte den gamle opstilling er jeg faktisk ikke kommet længere, ja det har virkelig slidt på mig.
Jeg har jo også bestilt et SBig kamera ved Baader(1sep.2014) det har jeg heller ikke hørt fra endnu??
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Dug på Hovedspejl ??(Afslutning))' er lukket for nye svar.