Blinkende objekt i Plejaderne i går

Fora ASTRO-FORUM ASTROFOTOS OG -TEGNINGER Blinkende objekt i Plejaderne i går

• Dette emne har 21 svar og 6 stemmer, og blev senest opdateret for 7 år, 1 måned siden af henrik. This post has been viewed 378 timesschneider. This post has been viewed 378 times
Viser 7 indlæg - 16 til 22 (af 22 i alt)
  • Forfatter

Torben Taustrup
    Admin
      • Neutron star

Hej Rudi

Tak for input. Jeg har svært ved at gennemskue, hvordan man udleder

objektets præcise position og hastighed, når der skal tages hensyn til

Jordens rotation.

Jeg tror godt, at vi kan blive enige om, at objektet ligger langt væk,

så måske er den udregnede afstand ikke helt ved siden af.

Det er muligt, at man kan finde objektet i en liste over satellitter og

andet, der kredser om Jorden.

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

Rudi
      Deltager
        • Neutron star

Så lidt Torben, det er da sk… sjovt og spændende.

Og jeg håber på at en eller anden her på forum med et eksamensbevis fra et astronomi studie (Kim?) kan validere eller korrigere mine købmandsberegninger

/Rudi B. Rasmussen

nvc
        Deltager
          • Super Giant

Jeg prøvede med programmet TheSkyX pro. og her er en liste af hvad det program kan vise af objekter,

Jeg kunne ikke helt få det til at passe sammen med de data der er opgivet i denne tråd.

Da TLE’erne ændre sig over tid kan det jo være grunden.

Her er et view frem i tiden hvor m45 krydses af et object den 22/1-2017 kl. 22.53,

Hvis ellers TLE’en for det objekt ikke ændre sig, går jeg ud fra.

Mvh. Nielsnvc2017-01-11 12:12:25

Rudi
          Deltager
            • Neutron star

Hej Niels, jeg har svært ved at se hvilket objekt der passerer gennem M45. Kan vi få et navn?

/Rudi B. Rasmussen

nvc
            Deltager
              • Super Giant

Hej Rudi, h’mm, desværre, jeg kan ikke få programmet til at vise denne info.

Det siger bare at det er en ‘satellite’ når jeg peger på linien der vises.

Mvh. Niels

Rudi
              Deltager
                • Neutron star

henrik.schneider wrote:

Så objektets højde over Jordens overflade er 48.779.879 [m], 48.780 [km], altså ude over geosynkron banen.

Men igen, alt ovenfor er under forudsætningen at banen er cirkulær eller tæt på cirkulær.

Et realitets check siger at hvis objektet er uden for den geostationære bane (~35950Km) så vil, det fra jorden, se ud til at objektet bevæger sig mod vest. Så hvis højre er øst og venstre er vest, så passer det meget godt.Forudsat at objektets bane ikke er en polar bane.

Det bliver du nød til at uddybe Henrik, uanset højden, så vil en satellit sat i østlig-kredsløb bevæge sig mod øst i forhold til stjernerne? Er det ikke kun ganske få satelitter der er sat i vestlig kredsløb?

/Rudi B. Rasmussen

henrik.schneider
                Deltager
                  • Nova

Måske jeg tager fejl – men min opfattelse er at –

En satellit bevæger sig med den hastighed den må for ikke at falde ned på jorden, eller flyve væk. Hastigheden som satellitten må havde for at holde samme højde kan bestemmes med Keplers 3.lov.
                  En satellit som er placeret i et cirkulært kredsløb netop i den geostationære bane (ca. 35786km), lige netop over ækvator, vil skulle bevæge sig med en omløbshastighed på ~24timer for at vedholde sin højde over jorden. Det er netop det TV satellitter gør.
                  Man kunne selvsagt godt havde sendt satellitten til at bevæge sig modsat jorden, eller i en nord/syd retning men det vil i praksis ikke kunne bruges til meget andet ind at lave kaos.
                  dvs. i praksis vil geostationære satellitter stå samme sted på himmelen ser fra jorden, gør de ikke det vil de med tiden falde ned eller flyve væk (ca.)

Hvis en satellit er placeret i lavere bane en de 35786km så vil den skulle bevæge sig med en omløbstid på under 1døgn for ellers vil den falde ned på jorden.
                  Denne satellit vil selvsagt kunne havde alle mulige retninger set fra jorden.

Hvis en satellit placeres længere ude en 35786km, kan også den selvsagt havde alle retninger, MEN efter som den bliver nød til at havde en større omløbstid end et døgn, (ellers vil den flyve væk) så vil vi aldrig kunne observere denne bevæge sig mod øst (set fra jorden), for det har den simpelthen ikke fart nok på til.
                  Den kan godt bevæge sig nord/syd og mere eller mindre mod vest men den vil aldrig kunne bevæge sig mod øst.

Viser 7 indlæg - 16 til 22 (af 22 i alt)
                • Emnet 'Blinkende objekt i Plejaderne i går' er lukket for nye svar.