billeder af solen

Fora ASTRO-FORUM ASTROFOTOS OG -TEGNINGER billeder af solen

Viser 7 indlĂŠg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Forfatter
    IndlĂŠg

leoras
    Deltager
      • Super Giant

Jeg har for noget tid anskaffet mig et solteleskop

http://www.kikkert-teleskophuset.dk/product/coronado-solarmax-ii-60mm-2071/

jeg bruger canon 60da

hvad gÞr jeg forkert, nÄr jeg tager billeder bliver de enten lilla, eller helt hvide

rÄd modtages gerne???Leoras2016-12-11 12:07:44

outlook
      Deltager
        • Super Nova

FÞrst og fremmest skal du visuelt se protuberanser og overflade strukturer som filamenter og det kromosfÊriske netvÊrk som det kaldes. NÄr du kan se det i teleskopet ved at tune ind er det tid til optagelser. Du bruger et farvekamera, hvilket ikke er optimalt. H-alpha er en dybrÞd linje i spektret. Jeg kender ikke til indstillingerne her, altsÄ lukkertid osv. pÄ et DSLR kamera, da jeg ikke bruger det til sÄdanne optagelser. Her mÄ andre springe til.

Jeg bruger fx et TIS monokamera som er det optimale til soloptagelser som man sÄ kan vÊlge at farvelÊgge. Her bruger du sÄ alle pixler og ikke kun de rÞde i farve kameraet som et DSLR jo er. PÄ det hvide foto nederst kan man dog se protuberanser.

outlook2016-12-11 13:54:52

Hilsen Leif,
        “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else
” Ed Ting

nightsky
        Deltager
          • Neutron star

Vil mene at farven er god nok. Du skal betragte det som en s/h optagelse og bagefter
          farvelĂŠgge billedet i den farve som du finder rigtig.

leoras
          Deltager
            • Super Giant

tak for svar

jeg optager jo video og kan vÊlge at gÞre det i s/h vil det vÊre bedre, er det sÄdan jeg skal forstÄ det?

nightsky
            Deltager
              • Neutron star

Det vil jeg tro, men du kan ogsÄ efterfÞlgende vÊlge at lave din farveoptagelse om til S/H, sidste er mÄske mere smart.

outlook
              Deltager
                • Super Nova

Det er lidt ligegyldigt om du optager det i s/h da du uanset hvad du gÞr kun udnytter 1/4 af dine pixels. Men det er grundlÊggende ikke bare det det handler om. Du skal finde nogle indstillinger pÄ kameraet som gÞr at du kan se strukturerne pÄ soloverfladen ligesom du gÞr, nÄr du ser i teleskopet. Her mÄ du eksperimentere og derudover kan du jo lige lÊse denne side inden du gÄr i gang:

http://www.photosbykev.com/wordpress/photography/pst-solar-imaging/

Hilsen Leif,
                “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else
” Ed Ting

leoras
                Deltager
                  • Super Giant

Tak det er meget hjĂŠlpsomt

Viser 7 indlĂŠg - 1 til 7 (af 7 i alt)
                • Emnet 'billeder af solen' er lukket for nye svar.