388 Charybdis kampagne

Fora ASTRO-FORUM OBSERVATIONER OG VISUEL ASTRONOMI 388 Charybdis kampagne

• Dette emne har 13 svar og 5 stemmer, og blev senest opdateret for 7 år, 4 måneder siden af Frank Larsen. This post has been viewed 197 times
Viser 14 indlæg - 1 til 14 (af 14 i alt)
  • Forfatter

kila
    Deltager
      • Super Giant

Hej Forum.

En ny sæson er startet og så skal der observeres asteroider igen.

“The usual suspects” konspirerede på dette års Starparty (med tak for de gode oplevelser og arrangørernes flid!) og vi skal prøve noget nyt denne sæson.

Vi skal prøve at bestemme fasekurven for asteroiden 388 Charybdis. En fasekurve viser asteroidens absolutte magnitude (typisk i Johnson V filter) som funktion af fasevinklen. En udfordring i denne type af projekter er at der kræves flere gode lyskurver ved en meget lav fasevinkel under opposition – at asteroiden kommer meget tæt på anti-sol punktet. Den 11. september var 388 i opposition med en mindste fasevinkel på kun 0,35 grader.

Jens Jacobsen skød sæsonen i gang den 10/9 og jeg observerede 11/9 med 86x120s i V2x2 i ca. 3 timer, samt 12/9 med 126x120s i V1x1 i næsten 5 timer.

Hvad fik du af data Jens?

Perioden er kendt med sikkerhed og er 9,516 h. Deklinationen er lav, -5 grader, og vi kan derfor ikke observere mere end ca. 5 timer per nat.

Jeg har lavet et lyskurvedækning-diagram med antagelse af at der observeres 5 timer per nat.

Figuren viser at lyskurvedækningen bliver ligesom hver-anden-dags-vejr; hver anden nat ser vi næsten det samme stykke igen. Kun forskudt ca. en halv time.

Må vi få masser af klart vejr!

jens.jacobsen
      Deltager
        • Neutron star

Hej Kim.

Jeg fik faktisk startet om aftenen den 9/9. Der kørte jeg en serie da Charybdis var kommet fri af disen. Jeg fik 107 stk 60 sek i V. Magnituden er glimrende, med V og 60 sek har jeg en S/N omkring de 240.

Og det ser endda ud til at der sker noget.

Den 11/9 var det nogenlunde klart (det er temmeligt diset når det er så varmt), og der fik jeg yderligere 60 stk efter samme opskrift.

Jeg prøver igen når det er til at komme til for lyskasteren.

mvh
        Jens

bjoerk.jensen.nova
        Deltager
          • Giant

Spændende at følge jer ☺

jens.jacobsen
          Deltager
            • Neutron star

Tja, selv om månen lyser klart, så prøver jeg alligevel om jeg kan få nogle brugbare data i kassen. Det værste er næsten at månen flytter sig, da det giver skiftende gradienter..

mvh
            Jens

bjoerk.jensen.nova
            Deltager
              • Giant

Den store lampe virker jo også nærmest som et kæmpe langsomt roterende fyrtårn 😕😕😕

kila
              Deltager
                • Super Giant

Hej Bjørk.

Velbekomme – vi er også spændte på hvad der kommer ud af det denne gang.

Jens: Er billederne til noget eller er den druknet?

Jeg har stået og grublet om det kan nytte. Der er 22 grader til Månen og jeg kan vel se størrelse 3 her.

leif.hugo
                Deltager
                  • Nova

Hej med jer

Det nytter ikke noget her fra Frh. – syd-østhimlen er grå af månelys og dis, så ikk’ i aften…

jens.jacobsen
                  Deltager
                    • Neutron star

Det er fint, klart. Lunt men godt.

Og asteroiden har et glimrende S/N, den lange dugkappe hjælper virkeligt. I morgen tror jeg ikke det går..

Så kom bare igang!

mvh
                    Jens

leif.hugo
                    Deltager
                      • Nova

Hmmpppfff….

Har lige forsøgt lidt alligevel… naboens pæretræ er i vejen indtil den er i stik syd… øv.

kila
                      Deltager
                        • Super Giant

Jens, jeg tror du bliver vores ene mand på broen i aften. Vi har for meget dis i luften heroppe til at få noget ud af det.

jens.jacobsen
                        Deltager
                          • Neutron star

Hej Kim og andre.

Kalibererede data er fremlagt. Jeg prøver med en session i Canopus så snart jeg kommer til det..

mvh
                          Jens

kila
                          Deltager
                            • Super Giant

Hej Jens.

Tak for data. 108 billeder fra 9/9, 61 fra 11/9 og 140 fra 14/9 er en fin fangst. Glæder mig til at få “vredet” nogle lyskurver ud … og frygter hvad Månen kan have gjort ved dem!

Her har der også været en produktiv weekend. Først 118 i V af 388 og da den stod for lavt skiftede jeg til 849 Ara. Med en diameter på 85 km og en periode på 4,1 h vil jeg lige checke om der er gensidige formørkelser. På den fik jeg så 52 i V inden skumring. Det er godt nok lækkert at have fået computeren til at styre kuplen også. Hvis vejret er godt – og jeg tør – kan jeg sove det meste af tiden. Kl. 03 stoppede jeg på 388 og lavede et slew til 849 og gik så ind og sov til ca. 5:30.

Den 12/9 fik jeg 126 og den 11/9 86 af 388 så der er ved at være en pukkel af kalibreringsarbejde.

Mvh. Kim

kila
                            Deltager
                              • Super Giant

En opdatering på 388 Charybdis kampagnen.

Jens Jacobsen, Leif Hugo og undertegnede har indtil nu samlet 14 tidsserier fra 12 forskellige datoer.

Diagrammet herunder bygger alene på tidsseriernes længde. Da perioden er kendt i forvejen kan lyskurvens dækning beregnes som vist.

Der er endnu ikke lavet lyskurver for alle tidsserier men foreløbig ser den samlede lyskurve som vist herunder.

Det ses at det dybe minimum ved fase 0,30 er “tværet” en smule ud. Dette hænger blandt andet sammen med at lyskurven ændrer sig en smule i både form og amplitude. Til et fasekurve projekt som dette skal observationerne fortsætte ud til fasevinkler over 20 grader og den 3/10 er den “kun” nået ud til 10 grader.

Når der forhåbentligt snart kommer en mørk og meget gerne en fotometrisk nat skal jeg tage billeder i V og R for alle de felter som vi til dato har observeret. Dette skyldes at katalog magnituder på alle de anvendte sammenligningsstjerner har en usikkerhed på typisk 0,05 magnituder. Det lyder ikke af meget, men vi skal helst under 0,01 magnitude og det kan kun lade sig gøre ved at måle i instrument magnituder. Herefter skal der så blot lægges en offset magnitude så det kommer tilbage på en absolut magnitude skala. Svært at forklare på en ikke-teknisk facon … men nyd så bare lyskurverne 🙂

Mvh. Kim

Frank Larsen
                              Moderator
                                • Super Nova

Hej Kim og i andre,

Det ser godt ud – Flot arbejde – jeg håber på at jeg snart får tid til at kunne levere data igen. Den seneste periode med klart vejr fladt desværre sammen med kurser, møder og andre pligter.

Viser 14 indlæg - 1 til 14 (af 14 i alt)
                              • Emnet '388 Charybdis kampagne' er lukket for nye svar.