Jeg har tidligere opfordret ZWO til at ændre programmet ASI Studio, så brugeren selv har mulighed for at bestemme filnavne.
Årsagen til ønsket er, at filnavnet indeholder alt for mange oplysninger, som man lige så godt kan smide ind i fitsheaderen. Derudover mangler der så oplysninger om det, som vi efterlyser, primært information om, hvilket objekt der fotograferes og hvilket filter der anvendes. Om filen er i 1×1 binning eller 2×2 binning fremgår af filstørrelsen.
Det er simpelthen et helved at holde styr på alle de optagelser man har taget, når de skal stackes, især når det er et objekt, der er taget over flere sessions.
Derudover kan man heller kke selv bestemme navnet på den mappe, som filerne lægges i, men kun den overliggende mappe.
Jeg ved godt, at man kan ændre i fitsnavnet i Windows, men jeg synes, at det er for bøvlet.
For nogle dage siden, sendte jeg derfor endnu en forsepørgsel til ZWO, og til min store glæde, kom man med en positiv respons 🙂
TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.