ZWO ADC – First og second light

Fora ASTRO-FORUM GENEREL ASTRONOMI ZWO ADC – First og second light

• Dette emne har 95 svar og 15 stemmer, og blev senest opdateret for 8 år, 1 måned siden af Arnstein Dale. This post has been viewed 2367 times
Viser 15 indlæg - 76 til 90 (af 96 i alt)
  • Forfatter

Lars Malmgren
    Deltager
      • Super Nova

God funktionel vejledning Thumbs%20Up Tak for den!

Frank Larsen
      Moderator
        • Super Nova

Din brede tape vil vel give diffraktionsspikes i fokus – også på Jupiter hvis den overeksponeres. Den kan du så justere efter hvis du har justeret orientewringen af ADC’en så nulpunktet som udgangspunkt flugter med et af kameraets kanter.

Og ellers er der en helt stringent sammenhæng mellem alt-azimut for tubus, okularudtrækkets orientering og rotation samt horisontens plan i billedet. Dermed er der også en entydigt sammenhæng mellem ændringer i den ene og den anden.

Du må 3D printe en aktuator der kan lave løbene justeringer. De to justerskruer skal vel “bare” justeres til samme side for at kompensere for at nulpunktet flytter sig. Den “bagerste” en lille smule mere for at kompensere for mindre behov for justering eller den forreste mere for stigende behov for justering.

Men overbevisende resultater.

FrankLarsen2016-01-22 01:31:36

nightsky
        Deltager
          • Neutron star

Frank, tapen fjernes inden kameraet sættes på.

Lars Malmgren
          Deltager
            • Super Nova

Nightsky wrote: Frank, tapen fjernes inden kameraet sættes på.

Frank hentyder til, at du måske kan bruge tapen til at justere horisonten UDEN at skille hele det optiske sammensurium ad Wink

nightsky
            Deltager
              • Neutron star

FrankLarsen wrote:
              …Og ellers er der en helt stringent sammenhæng mellem alt-azimut for tubus, okularudtrækkets orientering og rotation samt horisontens plan i billedet. Dermed er der også en entydigt sammenhæng mellem ændringer i den ene og den anden.

Du må 3D printe en aktuator der kan lave løbene justeringer.

Der er som du skriver en sammenhæng, men jeg kan ikke gennemskue hvilke parametre der gælder.
              Ved et “straight through” system som en SCT uden diagonal i fokuseren, er det simpelt. Hvis
              libellen sættes i vater og nulpunktet er parallelt med denne, så er indstillingen for nulpunktet
              korrekt. Man kan nu foretage sin korrektion ved at dreje de to justeringsstænger (dreje
              prismerne) ens væk fra nulpunktet i hver sin retning. Når der så f.eks. er gået en time vil
              man se at libellen ikke længere er i vater og dermed er nulpunktet flyttet. Det kan man så
              nemt justere på plads. Libellen drejes i vater og man har nu den nye nulpunkts placering
              og kan justere de to justeringsstænger forfra.

Sådan er det bare ikke når der kommer en diagonal ind. Man kan starte med at have
              libellen i vater, men når der så er en time kan man ikke blot justere libellen i vater igen. Så
              hvad sker der lige i forhold til et “straight through” system?

En aktuator er i designfasen. Den kan dog kun justere selve korrektionen og ikke nulpunkts
              placeringen.

Frank Larsen
              Moderator
                • Super Nova

Men det er vel ikke nødvendigt at justere nulpunkt. Er det ikke bare to priser der roteres i forhold til hinanden.

I så fald burde det give det samme at fast holde den ene og dreje den anden den dobbelte vej som at dreje dem lige mget men hver sin vej.

Det kan testes ved at sætte de to juster arme paralelt og rotere dem sammen og se om korrektionen holde sig neutral.

Med hensyn til tapen ville jeg sætte tapen over åbningen hver gang skulle justere og så gøre det elektronisk. Feks. Ved at de fokusere. (Lille penalty hvis du alligevel vil adskille for at justere)

nightsky
                Deltager
                  • Neutron star

Hej Frank

Det er nødvendigt at justere nulpunktet. Da ZWO ADC’en er lavet således at de to prismer
                  kan forskydes mere end 180 grader er det under normale omstændigheder bare et reference
                  punkt der viser hvor horisonten er og dermed hvor de to prismer skal være når der ikke skal
                  laves korrektion. Hvis man kun vil flytte en prisme skal du vide hvilken alt efter om objektet
                  er er stigende eller faldende i højde.

Elektronisk, har tænkt på det. Men hvordan skal man justere nulpunktet i forhold til det
                  man ser med kameraet. Muligvis kan man se gennem barlowen og dermed nøjes kun at
                  tage kameraet af.

Der er dog en sammenhæng.
                  Hvis man starter man at justere nulpunktet på sin ADC i forhold til horisonten. Derefter sætter
                  man en libelle/vinkelmåler på tubus i nul. Hvis så tubus er roteret f.eks. 8 grader efter 60
                  minutter, skal man blot rotere ADC’en 8 grader.

mogens
                  Deltager
                    • Super Nova

Lars, jeg har brugt mit ADC, som er fra Astro System, Holland og skulle ligne ZWO-ADC, sammen med ASI120MM mono kamera og derfor brugt et Wratten 47(violet) til at fintune med visuelt. Efter jeg har fået 224 kan jeg se at det er meget lettere med et color kamera!-Jeg har altid orienteret mig efter horisonten og alignet efter om farveforskydningen mellem blå og rød stod nøjagtig lodret over hinanden!Drefter fintunet med stængerne. Og justeret efter ca. 20 min.

Frank, hvad er en aktuator?

mogens2016-01-23 17:29:13

nightsky
                    Deltager
                      • Neutron star

Hej Mogens

Jeg må have testet med det Wratten 47 filter. Håbede jeg kunne køre uden filterhjul nu, men
                      med skiften mellem Wratten 47, IR/UV cut og diverse metan filtre er det nok bedste at beholde
                      filterhjulet på.

Hvordan kan du vide om det at den røde og blå står oven på hinanden er det samme som
                      du er vinkelret på horisonten? Hvis du gør dette skal kameraet vel være vandret på horisonten?

Nightsky2016-01-23 19:19:02

mogens
                      Deltager
                        • Super Nova

Da kameraet sidder i ADC’en må det jo være med kameraet, men underligt at det ikke omtales i de vejledninger jeg har set!

mogens
                        Deltager
                          • Super Nova

Hej Lars,

Efter at have læst en lang tråd på CN af John Boudreau, hvor kameraplacering ikke bliver nævnt har jeg spurgt vores gamle ven Emil Kraaikamp, som skrev tilbage.

If you set up an ADC correctly, then you can rotate the camera in any way you like of course. As long as the distance from ADC to sensor doesn’t change. An ADC does not care about the orientation of the camera.

Og det er faktisk hvad jeg altid har gjort!

NB: Men man trænger til noget klart vejr til at få genopfrisket tingene.mogens2016-01-24 12:51:09

nightsky
                          Deltager
                            • Neutron star

Hej Mogens

Det tror jeg også er korrekt, det der skrives. Men du kan ikke sætte ADC’en i nulpunkts
                            position/faktisk horisontal position ved at dreje ADC’en så rød og blå står over hinanden. Det
                            afhænger af din kamera rotation. Selv om ADC visuelt er justeret til den faktiske horisont, kan
                            jeg sagtens få blå og rød til at være ved siden af hinanden, skrå o.s.v. Det afhænger på af
                            kameraet rotation.

mogens
                            Deltager
                              • Super Nova

nightsky
                              Deltager
                                • Neutron star

Aner det ikke Mogen, har ikke en SCT så jeg kan teste om den er venstre eller højre i forhold
                                til en SCT.

mogens
                                Deltager
                                  • Super Nova

Man skal kun kigge på billedet gennem ADC,en!Så er det meget tydeligt at blå for oven og rød forneden bliver korrigeret og forsvinder. Min er højreorienteret..mogens2016-01-25 23:05:24

Viser 15 indlæg - 76 til 90 (af 96 i alt)
                                • Emnet 'ZWO ADC – First og second light' er lukket for nye svar.