ZWO ADC – First og second light

Fora ASTRO-FORUM GENEREL ASTRONOMI ZWO ADC – First og second light

• Dette emne har 95 svar og 15 stemmer, og blev senest opdateret for 8 Ă„r, 1 mĂ„ned siden af Arnstein Dale. This post has been viewed 2370 times
Viser 15 indlĂŠg - 61 til 75 (af 96 i alt)
  • Forfatter
    IndlĂŠg

mogens
    Deltager
      • Super Nova

Her er mit setup med ADC og Televue 2″2XPowermate. ER lidt i tvivl om hvad der er bedst en 2XTeleVue Power eller en 2XTelevue Barlow, barlowen forstĂžrrer noget mere og pĂ„virker dermed f-forholdet og er mere pĂ„virket af seeing!

Mit stĂžrste problem er dog at det aldrig er klart vejr..

jesper
      Deltager
        • Neutron star

Hej Lars og Mogens,

Det skal blive spÊndende at fÞlge jeres resultater med nyt kamera og ADC. Udviklingen er heldigvis ikke gÄet i stÄ. Nu mangler vi bare at Sony laver en monokrom chip med samme egenskaber som IMX224.

Med 618 mono lÄ jeg omkring f/25 men jeg tror egentlig der er et vist spillerum af fordele og ulemper ved at gÄ lidt hÞjere op eller lÊngere ned.

Mogens jeg har fundet Silica linsen.

mogens
        Deltager
          • Super Nova

Hej Jesper,

Super,sender lige en PM i lĂžbet af dagen.

clauskaf
          Deltager
            • Nova

Hej Mogens

Har du ikke temmelig meget nedbÞjning i det system pÄ fotoet?

Hilsen Claus

mogens
            Deltager
              • Super Nova

Hej Claus,

Tror nu der er tale om et synsbedrag, men man skal vÊre meget opmÊrksom pÄ at alt er strammet til med sÄ mange dingenoter!

nightsky
              Deltager
                • Neutron star

Hvilken dejlig dag. Endelig kom ZWo ADC’en hjemClap Det er nok det stykke optik jeg har tĂŠnkt
                mest over de sidste 4-5 Är, nÄr man har lavet planetobservationer. Forventninger er skyhÞje til
                ADC’en og jeg forventer da ogsĂ„ at jeg allerede ved first light kan se en tydelig forskel.

Jeg er overbevist om at det vi nu har ADC til sÄ fÄ penge, vil vÊre 2014/15/16 klart stÞrste
                fremskridt indenfor amatÞr planet observation. tÊt pÄ samtlige amatÞrer som jeg har fulgt
                og som har fĂ„et en ADC’en viser, i denne sammenhĂŠng, betydelige fremskridt i kvaliteten.
                Dette uagtet om man ofte god eller dÄrlig seeing, sÄlÊnge planeterne er nede under 60-70
                grader.

Mine fĂžrste indtryk:
                ZWo ADC er fornuftigt bygget og i en rimelig kvalitet. Ikke noget der rasler, fornuftige bespĂŠndings
                -skruer, gevind passer med mine adaptere bl.a. t-ringe, og 1,25″ kamera og fokuser adaptere
                passer snĂŠrt og kan holde godt fast.
                Jeg tror umiddelbart de fleste kan sĂŠtte deres barlow og kamera til med de muligheder der
                er standard pĂ„ ZWO ADC’en.

Optikken og coatingen ser fin ud og har ingen skrammer.

Jeg er dog skuffet over at der ikke findes en manual, lidt gemt af vejen finder man blot en
                henvisning til Martin Lewis meget fine hjemmeside om ADC.

Sammenholdt med prisen pÄ smÄ 700 kr. mÄ jeg sige jeg er positivt overrasket over finish og
                den mekaniske kvalitet. Optikken mÄ jeg vente med at bedÞmme.

Specs:
                Glas: H-K9L(Schott BK7)
                Overflade optik: λ/10@632.8nm
                AfbÞjningsvinkel: 2°

Transmission coating:

Nogle billeder af ADC’en i et forskellige setups.

De to justerskruer som bruges til at rotere de to prismer i forhold til hinanden.

Fra okular/kamera siden

Fra teleskop siden

De to justerskruer er spredt vĂŠk fra neutral.

Gevind passer perfekt til PowerMate’s t-ring.

Ingen problemer med at montere den en standard barlow i 1,25″ adapteren

Nu skal jeg bare have lÊrt at bruge den og have kÞrt en standard rutine ind pÄ rygradenSmile

PS. Den gik igennem TNT og tolden uden yderlig tillĂŠg, hvilken herlig dag.Clap

Nightsky2016-01-18 20:33:21

outlook
                Deltager
                  • Super Nova

SÄ mangler vi endelig bare noget adaptiv optik.. og ikke mindst nogle skyfri nÊtter, sÄ er vi der omsider.

Hilsen Leif,
                  “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else
” Ed Ting

astrojensen
                  Deltager
                    • Neutron star

SÄ mangler vi endelig bare noget adaptiv optik.. og ikke mindst nogle skyfri nÊtter, sÄ er vi der omsider.

Forestil dig, hvor vildt adaptiv optik til visuel observation ville vĂŠre!

Thomas, Bornholm

lindhard
                    Deltager
                      • Super Nova

Astrojensen wrote:

Forestil dig, hvor vildt adaptiv optik til visuel observation ville vĂŠre!

Thomas, Bornholm

SÄ ville du virkelig svÊve over MÄnen

mvh
                      Lars

mogens
                      Deltager
                        • Super Nova

Troede egentlig at de erfarne visuelle havde udviklet adaptiv syn

astrojensen
                        Deltager
                          • Neutron star

Til dels, men det er trĂŠttende i lĂŠngden.

Thomas, Bornholm

landbo
                          Deltager
                            • Nova

Fik min i gĂ„r. Ville ikke betale de 20$ i fragt, sĂ„ den kom kvit og frit et “par dage” senere. Nu skal jeg sĂ„ til og lĂŠre at bruge kalorius.

Min kom ogsĂ„ uden den “lysskye” skulle luftes. Landbo2016-01-21 18:17:37

nightsky
                            Deltager
                              • Neutron star

SpĂŠndende Leif. Jeg har haft den pĂ„ teleskopet to aftener nu for at finde en rutine i brugen. Det bliver ikke helt sĂ„ let med en Newton grundet diagonalen. NĂ„r fĂžrst grundindstillingen er pĂ„ plads er det meget tydeligt at se dens effekt pĂ„ stjerner. Umiddelbart er jeg forblĂžffet over hvor meget det strammer afbildingen op og gĂžre stjernen mindre – skal dog rode mere med det fĂžr jeg er sikker pĂ„ observationen.

En anden ting som syntes der ogsÄ er belÊg for, er at seeingen ikke rigtig skjuler spredningen. ForstÄet pÄ den mÄde at dÄrlig seeing ogsÄ bliver mindre tvÊret ud nÄr man korriger pÄ spredningen.

DesvĂŠrre var det alt for koldt til ar lave noget seriĂžst. Det mindste jeg kom til at trĂŠkke vejret i nĂŠrheden af optikken i ADC’en kom der frost.

Poster senere nogle billeder af den rutine som jeg pt. er noget frem til. Nightsky2016-01-21 18:36:31

landbo
                              Deltager
                                • Nova

Nightsky wrote: SpĂŠndende Leif. Jeg har haft den pĂ„ teleskopet to aftener nu for at finde en rutine i brugen. Det bliver ikke helt sĂ„ let med en Newton grundet diagonalen. NĂ„r fĂžrst grundindstillingen er pĂ„ plads er det meget tydeligt at se dens effekt pĂ„ stjerner. Umiddelbart er jeg forblĂžffet over hvor meget det strammer afbildingen op og gĂžre stjernen mindre – skal dog rode mere med det fĂžr jeg er sikker pĂ„ observationen.

En anden ting som syntes der ogsÄ er belÊg for, er at seeingen ikke rigtig skjuler spredningen. ForstÄet pÄ den mÄde at dÄrlig seeing ogsÄ bliver mindre tvÊret ud nÄr man korriger pÄ spredningen.

DesvĂŠrre var det alt for koldt til ar lave noget seriĂžst. Det mindste jeg kom til at trĂŠkke vejret i nĂŠrheden af optikken i ADC’en kom der frost.

Poster senere nogle billeder af den rutine som jeg pt. er noget frem til.

Ja, var ogsÄ ved og forsÞge mig i gÄr aftes men opgav af samme grund som dig. Satte efterfÞlgende et kamera med en 2* barlow pÄ i stedet inspireret af Rubins mÄnekratere, men seeing var utrolig dÄrlig sÄ det var nÊsten umuligt og stille skarpt, selv med reduceret FPS.

Din observation er uden tvivl rigtig da ADC’en jo ophĂŠver den forskellige afbĂžjning af det synlige lys. NĂ„r lyset fra en stjerne rammer samme punkt burde stjernen jo “krybe”.

Nu mĂ„ vi hĂ„be der kan komme nogle skyfrie nĂŠtter, nu frosten forlader os igen. HĂ„ber det bedste men frygter …………

nightsky
                                Deltager
                                  • Neutron star

ZWO ADC de fĂžrste test ved teleskopet.

Tirsdag og onsdag aften blev bla brugt til at lĂŠre den nye ZWO ADC at kende og finde ud
                                  hvorledes man skal bruge den ude ved teleskopet.

Det var nok ikke det smarteste at gÞre nÄr der var hÄrd frost og det var mÞrkt. Frosten gav
                                  problemer med tilisning fra ens Ă„nde nĂ„r man skulle kigge ind til optikken pĂ„ ADC’en.

Gode ideer og tips til praktisk brug modtages meget gerne.

Konklusion:
                                  Efter to aftener hvor jeg testede effekten af ADC’ens evne til at lave samle lyset, er jeg
                                  100% overbevist om at det alt andet lige vil give en positiv effekt til ens observationer,
                                  nÊsten uanset hvor ringe seeingen er. Jo lavere objektet er pÄ nattehimlen jo mere gavnlig
                                  er dette stykke optik. For den kommende Ärs planetobservationer taler vi korrektion i det
                                  blÄ omrÄde pÄ hele 2 buesekunder.

En diskussion omkring hvor vidt ADC’en virker og om det har en positiv effekt pĂ„ ens observationer,
                                  vil jeg betragte som spild af tid. Bare disse to nĂŠtters test, samt alle de resultater vi ser fra
                                  hele verden, lukker den sag fuldstĂŠndig.

Problemet bliver at udnytte dette stykke optik 100%, kan man lĂŠre dette? Nogle amatĂžrer
                                  er rigtig gode til det og man ser overbevisende resultater.

Der er ingen undskyldning for ikke at investere i en ADC nu prisen er kommet sÄ langt ned.
                                  Observationer i hĂžj oplĂžsning vil altid kunne drage fordel af ADC’en. Ved en 10″ skal vi have
                                  objektet over 65 grader fĂžr ADC’en ikke rigtig giver noget.

Jeg nÄede frem til fÞlgende rutine som gÊlder for et Newton teleskop:

1- sÊt en markÞr op foran teleskopet Äbning horisontalt med jordens/faktiske horisont. Jeg
                                  brugte her et stykke tape som er sĂŠttes foran teleskop vandret ved hjĂŠlp af et vaterpas.

Fra d. 19 – underafkĂžlet teleskop – tape er sat vandret ved hjĂŠlp af et vaterpas.

Fra d. 20 – samme princip, tape vandret ved hjĂŠlp af vaterpas.

2- Derefter sĂŠttes ADC’en i teleskopet fokuser (ikke noget kamera eller barlow), med de to
                                  justering stĂŠnger samlet og med markĂžren samme sted – dette kaldes nulpunktet.

Nulpunkts indstillingen, her ikke sat i fokuseren.

3- NĂ„r ADC’en sidder i nulpunkt indstillingen i fokuseren belyser jeg tapen/markĂžren foran
                                  teleskopet, mens jeg kigger ind gennem ADC’en. Nu kan jeg se den virkelige/faktiske horisont.
                                  Nulpunktet (altsĂ„ hele ADC’en) drejes nu sĂ„ de to justeringsstĂŠnger flugter den horisontale
                                  linje set gennem fokuseren. Nu er ADC’en indstillet prĂŠcist i forhold til horisonten. De sidste
                                  par forsÞg jeg lavede kunne denne grund justering laves pÄ mindre end 2 minutter.

Den horisontale linje (tapen) som den ses gennem ADC’en

Den horisontale linje (tapen) som den ses gennem ADC’en

4- Nu skal hele det optiske tog samles igen. D.v.s. Kamera – ADC – Barlow, sĂŠttes i denne
                                  rĂŠkkefĂžlge i fokuseren. Det gav problemer, for hvordan skulle jeg fĂ„ ADC’en til at vĂŠre
                                  prÊcist i den horisontale position igen. Almindeligt ÞjemÄl kunne ikke helt gÞre det.

LĂžsningen bliver at sĂŠtte en lille libelle pĂ„ ADC’en i vandret position nĂ„r man har fundet
                                  horisontale indstilling i punkt 3. Jeg brugte her tape, men 3D printeren skal i gang med at
                                  lave en lille ring hvor libellen kan monteres og som passer pĂ„ ADC’en

Libellen viser prĂŠcist hvordan ADC’en skal sidde pĂ„ teleskopet.

5- Derefter findes det objekt man vil observere og pĂ„ ADC’en juster man sĂ„ spredningskorrektionen
                                  ved at fjerne de to justeringsstĂŠnger (hver sin prisme) vĂŠk fra hinanden i ens afstand fra
                                  nulpunktet, indtil man har den Ăžnskede korrektion. Seeing gĂžr det lidt svĂŠrt at fin justere,
                                  men man er ikke i tvivl om hvornÄr man har en tydelig forbedring. Jeg brugte et IR/UV cut
                                  filter foran barlowen, og det kunne fint bruges. Det siges at et Wratten 47 filter er endnu
                                  bedre, da det lader UV og IR passere og dermed er spredning endnu stÞrre end fra blÄ til
                                  rĂžd. Det skal prĂžves.

Man juster korrektionen ved at fjerne de to justeringstĂŠnger ens fra nulpunktet som i eksemplet her

Nogle eksempler pĂ„ effekten af atmosfĂŠrens spredning og ADC’ens korrektion.
                                  Ringe seeing, tubus turbulens, f/40, overeksponereret for at se hvor meget spredning der
                                  er. 30-35 fps.

6- LĂžbende justering. Jeg har ikke fundet ud af hvor tit det skal gĂžres endnu, men et sted
                                  mellem 30-60 minut er et godt bud. Hvis teleskopet havde vĂŠret en en uden diagonal, f.eks.
                                  SCT, ville det vĂŠre lidt nemmere. SĂ„ kan nemlig bruge libellen lĂžbende til at justere for vandret
                                  nulpunkts indstilling, sÄ man kan justere nulpunkt og korrektion uden at skulle skille det optiske
                                  tog af.
                                  Det er straks vĂŠre med en Newton grundet diagonalen. Her skal man skille det optiske tog
                                  af for at finde vandret igen. D.v.s. man hvert 30-60 minut skal bruge 2-3 minutter pÄ re-justering
                                  og adskillelse af det optiske tog. (Muligvis er der en smart lÞsning pÄ dette, men jeg har ikke
                                  gennemskuet det endnu)

Nightsky2016-01-21 23:42:01

Viser 15 indlĂŠg - 61 til 75 (af 96 i alt)
                                • Emnet 'ZWO ADC – First og second light' er lukket for nye svar.