› Fora › ASTRO-FORUM › GENEREL ASTRONOMI › ZWO ADC – First og second light
- Dette emne har 95 svar og 15 stemmer, og blev senest opdateret for 8 Är, 1 mÄned siden af Arnstein Dale. This post has been viewed 2371 times
-
ForfatterIndlĂŠg
-
3. januar 2016 kl. 16:10 #140898
nightskyDeltager- Neutron star
Hej Jens
I forhold til hvad vi ellers begiver os ud i af mĂŠrkelige filtre og optik, hvorfor ikke. Jeg tror det
er noget vi skal kigge pÄ engang sidst pÄ efterÄret, Venus er fÞrst spÊndende igen i 2017.
Til Jupiter vil jeg ikke ofre tid pÄ det, selv om det sikkert er en rigtig god ide.3. januar 2016 kl. 16:15 #140899
outlookDeltager- Super Nova
Landbo wrote:
Ja det bliver spÊndende og se hvor meget en ADC kan hjÊlpe pÄ rÞd/blÄ forskydningen pÄ et farvekamera. Det er nÊrmest mere spÊndende end og pakke sokker og underhylere ud pÄ en hÞjhellig juleaften.
Jeg har ikke oplevet nogen forskydning af farvebalancen i kameraet (hvis det er det du mener) med en hjemmelavet ADC. Det eneste der ĂŠndrer sig er dispersionen pĂ„ objektet, man vil tage fotos af. Og at objektet bliver forskudt, da ADC’en har prismer.
Nu er min en “fixed” type, der ikke umiddelbart kan justeres, men sikrer, at objektet ser godt nok ud mellem 20-30 gr over horisonten.
Ăh farvebalance ???
MÄske en opfriskning af teorien pÄ hvad en ADC kan hjÊlpe med vil vÊre pÄ sin plads ???
NÄh, jeg troede det var dig der havde behov for det
Jeg kan se, at jeg blot misforstod din tekst med “rĂžd/blĂ„ forskydning i farve kamera”
Hilsen Leif,
âWhen you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you donât seem to be in any hurry to do anything elseâŠâ Ed Ting3. januar 2016 kl. 17:56 #140903
landboDeltager- Nova
outlook wrote:
Ja det bliver spÊndende og se hvor meget en ADC kan hjÊlpe pÄ rÞd/blÄ forskydningen pÄ et farvekamera. Det er nÊrmest mere spÊndende end og pakke sokker og underhylere ud pÄ en hÞjhellig juleaften.
Jeg har ikke oplevet nogen forskydning af farvebalancen i kameraet (hvis det er det du mener) med en hjemmelavet ADC. Det eneste der ĂŠndrer sig er dispersionen pĂ„ objektet, man vil tage fotos af. Og at objektet bliver forskudt, da ADC’en har prismer.
Nu er min en “fixed” type, der ikke umiddelbart kan justeres, men sikrer, at objektet ser godt nok ud mellem 20-30 gr over horisonten.
Ăh farvebalance ???
MÄske en opfriskning af teorien pÄ hvad en ADC kan hjÊlpe med vil vÊre pÄ sin plads ???
NÄh, jeg troede det var dig der havde behov for det
Jeg kan se, at jeg blot misforstod din tekst med “rĂžd/blĂ„ forskydning i farve kamera”
Det er sÄ godt, sÄ er vi nogenlunde enig.
10. januar 2016 kl. 19:29 #141317
Hejsa
Jeg har tĂŠnkt en del pĂ„ hvorledes man kan bruge ADC’en pĂ„ teleskopet.
Som jeg forstĂ„r det, skal man indstille ADC’en efter jordens horisont set gennem teleskopet.
Det er grundindstillingen.Derefter juster med de to prismer ens vĂŠk fra hinanden indtil man har den Ăžnskede effekt.
F.eks. med at farvekamera hvor man fÄr den rÞde og blÄ farve ens.PÄ et optisk system hvor der ikke er en diagonal gÞr nogle dette at det blot sÊtter et lille
vaterpas pĂ„ ADC’en justeret til vandret. SĂ„ kan man lynhurtigt og uden problemer finde sin
grundjustering.Se eksempel her
http://www.cloudynights.com/uploads/monthly_01_2016/post-42840-0-93851500-1452021267.jpgMen, men pÄ en Newton eller hvis man bruger en diagonal duer det ikke, eller? Hvad nu
hvis man ser horisonten genne teleskopet og ADC’en og sĂŠtter sit vaterpas pĂ„ i denne
position, vil vaterpasset sÄ ikke vÊre korrekt efterhÄnden som teleskopet Êndre position?12. januar 2016 kl. 15:19 #141375
outlookDeltager- Super Nova
Du er nĂždt til at ĂŠndre position pĂ„ ADC’en hver halve time eller deromkring da objekterne beskriver en bue pĂ„ himmelen. PĂ„ min som er “fixeret” pĂ„ 25 gr skal jeg dreje den en gang i mellem, men da objektet efterhĂ„nden kommer <20 gr er det lige meget for jeg kan ikke justere ADC’en. Men sĂ„ er jeg alligevel fĂŠrdig med mine optagelser.
I starten placerer jeg den blot i en position hvor dispersionen er mindst. Herefter mÄ jeg dreje den i diagonalen en gang imellem, men jeg nÄr som regel at blive fÊrdig med optagelserne. Med en justerbar mÄ man tilbage i vandret plan for at udligne igen, da objekterne jo som skrevet beskriver en bue.
Hilsen Leif,
âWhen you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you donât seem to be in any hurry to do anything elseâŠâ Ed Ting12. januar 2016 kl. 20:01 #141396
Hej Leif
Dine erfaringer passer meget godt med det jeg forventer og hvad Peach beretter om i 2011
hvor han observerede Saturn som var under 37 gr. Han skiftede i et interval mellem 30 og 60 min.14. januar 2016 kl. 22:04 #141496
Gode nyheder.
TNT skriver at den ankommer i morgen sidst pÄ dagen og DMI siger klart vejr natten til sÞndag.
HÄber det holder stik, det er lÊnge siden jeg har lavet noget Jupiter arbejde og aldrig med en
ADC og farvekamera.14. januar 2016 kl. 23:59 #141500
Lars MalmgrenDeltager- Super Nova
Christopher Go, en af de aller mest anerkendte amatÞr planet-fotografer har skrevet dette om ADC pÄ facebook >>
I
have been getting a lot of emails asking about the Atmospheric
Dispersion Corrector(ADC). First of all, I have no experience with the
ADC because I do not need one! Jupiter is over 80deg for 2 hrs here and
I use a monochrome camera.If you use a color camera AND image
Jupiter below 70deg altitude, then you will need an ADC. In fact, if
you use a color camera, you HAVE to have an ADC! If you use a
monochrome camera, you will not need an ADC and it will not improve your
image! I have imaged Jupiter at around 30deg and got decent images.
Below that, it is just not worth imaging because your problem will not
longer be atmostpheric dispersion but seeing.Lastly, ADC will not correct bad seeing! You will need an Atmospheric
Seeing Corrector for this. Now if someone could make one, I am willing
to pay a lot of money for it! I hope Sam is planning to make one…Der er selvfĂžlgelig andre, der er uenige med ham i debatten under hans post.
Jeg kan i Þvrigt anbefale at fÞlge ham, hvis du/i er pÄ facebook, da han generelt poster alle sine billeder der, og de er tit rigtig rigtig gode !!Han bruger i Þvrigt en C14, som visse andre her pÄ astro-forum
Lars Malmgren 2016-01-14 23:06:05 15. januar 2016 kl. 00:00 #141501
I Ăžvrigt venter jeg stadig pĂ„ at hĂžre mere fra ZWO…
Lars Z, er du kommet lĂŠngere med din ordre ?15. januar 2016 kl. 00:05 #141503
PĂ„ ZWO’s web-shop stĂ„r fĂžlgende >
Dear customers,
Our ADC is out of stock now, demand exceeds supply.
We will probably ship your order at the end of January.
Sorry for the delay.
15. januar 2016 kl. 00:16 #141506
Hej Lars
Som det stÄr ovenfor, skulle jeg iflg TNT modtage min i morgen eftermiddag
Chris tager med 100% sikkerhed fejl i det han skriver. Mono kameraer har
fuldstĂŠndig samme
problemer med atmosfĂŠrisk spredning som et
farvekamera. Det er jo ikke kameraet der afgĂžr
om lyset spredes.NÄr
han bruger et blÄt filter og mono kamera har han fuldstÊndig samme
spredning som med
et farvekamera. Effekten vil mÄske vÊre vÊrre i
farvekamera, da man vist ikke kan farve-
aligne data fĂžr de har vĂŠret igennem en
de-bayering. Hvis man satte et blot filter foran et
farvekamera vil
det opfĂžre sig som et mono kamera. Et farvekamera er jo blot et mono kamera
med farvefiltre foran hver pixel. Sikke noget sludder han fyrer af, specielt nÄr han skriver
han ikke har brugt en.Damian har lÊnge vist os den store fordel en ADC giver med mono kamera og her pÄ det
sidste har vi set masser af eksempler fra andre, pÄ de forbedringer det giver, mest i det blÄ
omrÄde og mindre i det rÞde. Ganske som man ville forvente.Enhver kan jo selv beregne, efterprÞve i praksis, hvor meget lodret spredning der er ved
en given bĂžlgelĂŠnge, og holde det op mod den oplĂžsningsevne teleskopet har. Desuden
kan seeing ikke rigtig skjule atmosfĂŠrens spredning.Nightsky 2016-01-14 23:19:23 15. januar 2016 kl. 10:52 #141509
jesperDeltager- Neutron star
Jeg er enig med Lars i at farvefiltre kun delvis kompenserer for dispersion med mono kamera. En ADC giver selvfĂžlgelig den stĂžrste effekt med farvekamera, men den kan stadig kompensere med mono kamera indenfor hvert farvefilters bĂ„ndbredde. Mest i blĂ„t lys. Med rĂždt og grĂžnt filter kan man gĂ„ ret langt ned i hĂžjde over horisonten, dels fordi dispersionen er mindre og dels fordi seeingen er dĂ„rligere. Selv om seeingen stort set altid er ringe i lav hĂžjde giver det mening at optimere alle faktorer sĂ„ man ikke gĂ„r glip af de “gyldne sekunder” for nu at lĂ„ne et udtryk fra musikken.
Da jeg selv var aktiv oplevede jeg altid at de rÞde billeder var de skarpeste og de blÄ havde dÄrligere oplÞsning. Det pÄ trods af at et teleskop oplÞser bedre i blÄt end i rÞdt. Det havde en del med seeingen at gÞre, som generelt er bedre i rÞd end blÄ, men uden tvivl havde det ogsÄ med dispersion at gÞre.
I Ăžvrigt skulle det vĂŠre bedst at placere ADC’en efter Barlow’en da den kan give astigmatisme ved f/forhold under 10.
PS: Mogens jeg har ikke fundet den silica linse endnu men jeg giver ikke op
Jesper 2016-01-15 10:16:25 15. januar 2016 kl. 18:24 #141531
Ăv, TNT har lige ringet og sagt den ikke kan vĂŠre her fĂžr mandag formiddag
Jesper, omkring astigmatisme og ZWO ADC sÄ ser det ud til f/10 nok lige er underkanten men ,stadig bedre end ingen ADC. Syntes flere taler om f/16-20. Det bliver spÊndende at prÞve.
15. januar 2016 kl. 19:22 #141534
jesperDeltager- Neutron star
NÄr du op pÄ f/16-20?
15. januar 2016 kl. 20:30 #141539
Hej Jesper
Med 618Mono ccd’en arbejder jeg ved f/30, den nye 224MC har jeg ikke skudt mig helt ind pĂ„
endnu, jeg prÞver dog at ramme 4X med en TV 3X barlowen, sÄ jeg ender med f/24.Jeg er noget usikker pÄ hvor meget jeg skal under mono oplÞsningen pr pixel nÄr jeg har et
bayer array der skal matche det.Med f/24 rammer jeg 0,13 buesek/pixel d.v.s. blĂ„ og rĂžd i array’et bliver 0,26″ og grĂžn
diagonalt ,13″ hvilket er lige i underkanten af Nyquist kriteriet . Omvendt sĂ„ vil en god
de-bayer algoritme muligvis kunne gĂžre det bedre end Nyquist kriteriet, kilde Dan Llewellyn.SĂ„ kommer ADC’en ind. Nu kan jeg, i teorien, nĂ„ maksimal oplĂžsning i blĂ„, og sĂ„ bliver det
hele jo en del mere kompliceret.Dawes Sampling 618 Sampling 224MC
RĂžd 650nm 0,55 “/px 3,6X 2,1X
GrĂžn 540nm 0,45 “/px 3,0X 1,7X
BlĂ„ 465nm 0,39 “/px 2,5X 1,5XNightsky 2016-01-15 19:30:55 -
ForfatterIndlĂŠg
- Emnet 'ZWO ADC – First og second light' er lukket for nye svar.