ZWO ADC – First og second light

Fora ASTRO-FORUM GENEREL ASTRONOMI ZWO ADC – First og second light

• Dette emne har 95 svar og 15 stemmer, og blev senest opdateret for 8 Ă„r, 1 mĂ„ned siden af Arnstein Dale. This post has been viewed 2371 times
Viser 15 indlĂŠg - 46 til 60 (af 96 i alt)
  • Forfatter
    IndlĂŠg

nightsky
    Deltager
      • Neutron star

Hej Jens

I forhold til hvad vi ellers begiver os ud i af mĂŠrkelige filtre og optik, hvorfor ikke. Jeg tror det
      er noget vi skal kigge pÄ engang sidst pÄ efterÄret, Venus er fÞrst spÊndende igen i 2017.
      Til Jupiter vil jeg ikke ofre tid pÄ det, selv om det sikkert er en rigtig god ide.

outlook
      Deltager
        • Super Nova

Landbo wrote:

Ja det bliver spÊndende og se hvor meget en ADC kan hjÊlpe pÄ rÞd/blÄ forskydningen pÄ et farvekamera. Det er nÊrmest mere spÊndende end og pakke sokker og underhylere ud pÄ en hÞjhellig juleaften.

Jeg har ikke oplevet nogen forskydning af farvebalancen i kameraet (hvis det er det du mener) med en hjemmelavet ADC. Det eneste der ĂŠndrer sig er dispersionen pĂ„ objektet, man vil tage fotos af. Og at objektet bliver forskudt, da ADC’en har prismer.

Nu er min en “fixed” type, der ikke umiddelbart kan justeres, men sikrer, at objektet ser godt nok ud mellem 20-30 gr over horisonten.

Øh farvebalance ??? MÄske en opfriskning af teorien pÄ hvad en ADC kan hjÊlpe med vil vÊre pÄ sin plads ???

NĂ„h, jeg troede det var dig der havde behov for det Jeg kan se, at jeg blot misforstod din tekst med “rĂžd/blĂ„ forskydning i farve kamera”

Hilsen Leif,
        “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else
” Ed Ting

landbo
        Deltager
          • Nova

outlook wrote:

Ja det bliver spÊndende og se hvor meget en ADC kan hjÊlpe pÄ rÞd/blÄ forskydningen pÄ et farvekamera. Det er nÊrmest mere spÊndende end og pakke sokker og underhylere ud pÄ en hÞjhellig juleaften.

Jeg har ikke oplevet nogen forskydning af farvebalancen i kameraet (hvis det er det du mener) med en hjemmelavet ADC. Det eneste der ĂŠndrer sig er dispersionen pĂ„ objektet, man vil tage fotos af. Og at objektet bliver forskudt, da ADC’en har prismer.

Nu er min en “fixed” type, der ikke umiddelbart kan justeres, men sikrer, at objektet ser godt nok ud mellem 20-30 gr over horisonten.

Øh farvebalance ??? MÄske en opfriskning af teorien pÄ hvad en ADC kan hjÊlpe med vil vÊre pÄ sin plads ???

NĂ„h, jeg troede det var dig der havde behov for det Jeg kan se, at jeg blot misforstod din tekst med “rĂžd/blĂ„ forskydning i farve kamera”

Det er sÄ godt, sÄ er vi nogenlunde enig.

nightsky
          Deltager
            • Neutron star

Hejsa

Jeg har tĂŠnkt en del pĂ„ hvorledes man kan bruge ADC’en pĂ„ teleskopet.

Som jeg forstĂ„r det, skal man indstille ADC’en efter jordens horisont set gennem teleskopet.
            Det er grundindstillingen.

Derefter juster med de to prismer ens vĂŠk fra hinanden indtil man har den Ăžnskede effekt.
            F.eks. med at farvekamera hvor man fÄr den rÞde og blÄ farve ens.

PĂ„ et optisk system hvor der ikke er en diagonal gĂžr nogle dette at det blot sĂŠtter et lille
            vaterpas pĂ„ ADC’en justeret til vandret. SĂ„ kan man lynhurtigt og uden problemer finde sin
            grundjustering.

Se eksempel her
            http://www.cloudynights.com/uploads/monthly_01_2016/post-42840-0-93851500-1452021267.jpg

Men, men pÄ en Newton eller hvis man bruger en diagonal duer det ikke, eller? Hvad nu
            hvis man ser horisonten genne teleskopet og ADC’en og sĂŠtter sit vaterpas pĂ„ i denne
            position, vil vaterpasset sÄ ikke vÊre korrekt efterhÄnden som teleskopet Êndre position?

outlook
            Deltager
              • Super Nova

Du er nĂždt til at ĂŠndre position pĂ„ ADC’en hver halve time eller deromkring da objekterne beskriver en bue pĂ„ himmelen. PĂ„ min som er “fixeret” pĂ„ 25 gr skal jeg dreje den en gang i mellem, men da objektet efterhĂ„nden kommer <20 gr er det lige meget for jeg kan ikke justere ADC’en. Men sĂ„ er jeg alligevel fĂŠrdig med mine optagelser.

I starten placerer jeg den blot i en position hvor dispersionen er mindst. Herefter mÄ jeg dreje den i diagonalen en gang imellem, men jeg nÄr som regel at blive fÊrdig med optagelserne. Med en justerbar mÄ man tilbage i vandret plan for at udligne igen, da objekterne jo som skrevet beskriver en bue.

Hilsen Leif,
              “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else
” Ed Ting

nightsky
              Deltager
                • Neutron star

Hej Leif

Dine erfaringer passer meget godt med det jeg forventer og hvad Peach beretter om i 2011
                hvor han observerede Saturn som var under 37 gr. Han skiftede i et interval mellem 30 og 60 min.

nightsky
                Deltager
                  • Neutron star

Gode nyheder.

TNT skriver at den ankommer i morgen sidst pÄ dagen og DMI siger klart vejr natten til sÞndag.

HÄber det holder stik, det er lÊnge siden jeg har lavet noget Jupiter arbejde og aldrig med en
                  ADC og farvekamera.

Lars Malmgren
                  Deltager
                    • Super Nova

Christopher Go, en af de aller mest anerkendte amatÞr planet-fotografer har skrevet dette om ADC pÄ facebook >>

I
                    have been getting a lot of emails asking about the Atmospheric
                    Dispersion Corrector(ADC). First of all, I have no experience with the
                    ADC because I do not need one! Jupiter is over 80deg for 2 hrs here and
                    I use a monochrome camera.

If you use a color camera AND image
                    Jupiter below 70deg altitude, then you will need an ADC. In fact, if
                    you use a color camera, you HAVE to have an ADC! If you use a
                    monochrome camera, you will not need an ADC and it will not improve your
                    image! I have imaged Jupiter at around 30deg and got decent images.
                    Below that, it is just not worth imaging because your problem will not
                    longer be atmostpheric dispersion but seeing.

Lastly, ADC will not correct bad seeing! You will need an Atmospheric
                    Seeing Corrector for this. Now if someone could make one, I am willing
                    to pay a lot of money for it! I hope Sam is planning to make one…

Der er selvfĂžlgelig andre, der er uenige med ham i debatten under hans post.
                    Jeg kan i Þvrigt anbefale at fÞlge ham, hvis du/i er pÄ facebook, da han generelt poster alle sine billeder der, og de er tit rigtig rigtig gode !!

Han bruger i Þvrigt en C14, som visse andre her pÄ astro-forum Wink

Lars Malmgren2016-01-14 23:06:05

Lars Malmgren
                    Deltager
                      • Super Nova

I Ăžvrigt venter jeg stadig pĂ„ at hĂžre mere fra ZWO…
                      Lars Z, er du kommet lĂŠngere med din ordre ?

Lars Malmgren
                      Deltager
                        • Super Nova

PĂ„ ZWO’s web-shop stĂ„r fĂžlgende >

Dear customers,

Our ADC is out of stock now, demand exceeds supply.

We will probably ship your order at the end of January.

Sorry for the delay.

nightsky
                        Deltager
                          • Neutron star

Hej Lars

Som det stÄr ovenfor, skulle jeg iflg TNT modtage min i morgen eftermiddagHug

Chris tager med 100% sikkerhed fejl i det han skriver. Mono kameraer har
                          fuldstĂŠndig samme
                          problemer med atmosfĂŠrisk spredning som et
                          farvekamera. Det er jo ikke kameraet der afgĂžr
                          om lyset spredes.

NÄr
                          han bruger et blÄt filter og mono kamera har han fuldstÊndig samme
                          spredning som med
                          et farvekamera. Effekten vil mÄske vÊre vÊrre i
                          farvekamera, da man vist ikke kan farve-
                          aligne data fĂžr de har vĂŠret igennem en
                          de-bayering. Hvis man satte et blot filter foran et
                          farvekamera vil
                          det opfĂžre sig som et mono kamera. Et farvekamera er jo blot et mono kamera
                          med farvefiltre foran hver pixel. Sikke noget sludder han fyrer af, specielt nÄr han skriver
                          han ikke har brugt en.

Damian har lÊnge vist os den store fordel en ADC giver med mono kamera og her pÄ det
                          sidste har vi set masser af eksempler fra andre, pÄ de forbedringer det giver, mest i det blÄ
                          omrÄde og mindre i det rÞde. Ganske som man ville forvente.

Enhver kan jo selv beregne, efterprĂžve i praksis, hvor meget lodret spredning der er ved
                          en given bĂžlgelĂŠnge, og holde det op mod den oplĂžsningsevne teleskopet har. Desuden
                          kan seeing ikke rigtig skjule atmosfĂŠrens spredning.

Nightsky2016-01-14 23:19:23

jesper
                          Deltager
                            • Neutron star

Jeg er enig med Lars i at farvefiltre kun delvis kompenserer for dispersion med mono kamera. En ADC giver selvfĂžlgelig den stĂžrste effekt med farvekamera, men den kan stadig kompensere med mono kamera indenfor hvert farvefilters bĂ„ndbredde. Mest i blĂ„t lys. Med rĂždt og grĂžnt filter kan man gĂ„ ret langt ned i hĂžjde over horisonten, dels fordi dispersionen er mindre og dels fordi seeingen er dĂ„rligere. Selv om seeingen stort set altid er ringe i lav hĂžjde giver det mening at optimere alle faktorer sĂ„ man ikke gĂ„r glip af de “gyldne sekunder” for nu at lĂ„ne et udtryk fra musikken.

Da jeg selv var aktiv oplevede jeg altid at de rÞde billeder var de skarpeste og de blÄ havde dÄrligere oplÞsning. Det pÄ trods af at et teleskop oplÞser bedre i blÄt end i rÞdt. Det havde en del med seeingen at gÞre, som generelt er bedre i rÞd end blÄ, men uden tvivl havde det ogsÄ med dispersion at gÞre.

I Ăžvrigt skulle det vĂŠre bedst at placere ADC’en efter Barlow’en da den kan give astigmatisme ved f/forhold under 10.

Damian Peach om dispersion

PS: Mogens jeg har ikke fundet den silica linse endnu men jeg giver ikke op Jesper2016-01-15 10:16:25

nightsky
                            Deltager
                              • Neutron star

Øv, TNT har lige ringet og sagt den ikke kan vÊre her fÞr mandag formiddagCry

Jesper, omkring astigmatisme og ZWO ADC sÄ ser det ud til f/10 nok lige er underkanten men ,stadig bedre end ingen ADC. Syntes flere taler om f/16-20. Det bliver spÊndende at prÞve.

jesper
                              Deltager
                                • Neutron star

NÄr du op pÄ f/16-20?

nightsky
                                Deltager
                                  • Neutron star

Hej Jesper

Med 618Mono ccd’en arbejder jeg ved f/30, den nye 224MC har jeg ikke skudt mig helt ind pĂ„
                                  endnu, jeg prÞver dog at ramme 4X med en TV 3X barlowen, sÄ jeg ender med f/24.

Jeg er noget usikker pÄ hvor meget jeg skal under mono oplÞsningen pr pixel nÄr jeg har et
                                  bayer array der skal matche det.

Med f/24 rammer jeg 0,13 buesek/pixel d.v.s. blĂ„ og rĂžd i array’et bliver 0,26″ og grĂžn
                                  diagonalt ,13″ hvilket er lige i underkanten af Nyquist kriteriet . Omvendt sĂ„ vil en god
                                  de-bayer algoritme muligvis kunne gĂžre det bedre end Nyquist kriteriet, kilde Dan Llewellyn.

SĂ„ kommer ADC’en ind. Nu kan jeg, i teorien, nĂ„ maksimal oplĂžsning i blĂ„, og sĂ„ bliver det
                                  hele jo en del mere kompliceret.

Dawes Sampling 618 Sampling 224MC
                                  RĂžd 650nm 0,55 “/px 3,6X 2,1X
                                  GrĂžn 540nm 0,45 “/px 3,0X 1,7X
                                  BlĂ„ 465nm 0,39 “/px 2,5X 1,5X

Nightsky2016-01-15 19:30:55

Viser 15 indlĂŠg - 46 til 60 (af 96 i alt)
                                • Emnet 'ZWO ADC – First og second light' er lukket for nye svar.