› Fora › ASTRO-FORUM › GENEREL ASTRONOMI › ZWO ADC – First og second light
- Dette emne har 95 svar og 15 stemmer, og blev senest opdateret for 8 år, 1 måned siden af Arnstein Dale. This post has been viewed 2369 times
-
ForfatterIndlæg
-
3. januar 2016 kl. 00:40 #140862
outlookDeltager- Super Nova
Bevares, man kan da selvfølgelig få coating i den ende af bølgeskalaen, men ucoatet glas tillader brug i så godt som hele spektret.
Hilsen Leif,
“When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting3. januar 2016 kl. 00:43 #140863
nightskyDeltager- Neutron star
Leif, jo men, vil det bare ikke give for mange problemer med refleksioner i stedet for?
3. januar 2016 kl. 01:12 #140865
landboDeltager- Nova
Nightsky wrote:
Pre-order, men derfor skal man vel stadig have ordentlig besked. Specielt når man får besked på at ordren bliver behandlet, mail om at den er klar til bestilling og man hæver pengene.Heldigvis har ZWO så gode anmærkninger i min bog for fremragende service, forholdsvis god kvalitet, rigtig gode drivere, aktiv deltagen på astro forums og brug af amatører til test m.v., at jeg stoler på at ADC’en nok skal komme frem
Selvfølig Lars. Hvis de kunne finde ud af og meddele sig klart og tydeligt om leveringstider med mere, ville de nok også kunne undgå en masse unødige skriverier og mistillid. Det er faktisk kun ris til der egen r*v, som det kører lige nu.
Er ikke bange for mine penge, der er betalt via PayPal. Men vil da gerne snart se varen.
Prisen er stadig ikke ændret fra $ 99 på AliExpress siden.
3. januar 2016 kl. 01:40 #140870
Med den vejrudsigt som der er lige nu er det sgi snart ligegyldigt om den kommer eller ej
Bliver spændende om vi samlet kan få så meget erfaring med ADC’en at vi alle hurtigt kan
komme i gang. Tror bestemt der er basis for en god lang tråd om brugen af denDet er nye tider for planetobservationer, nu her hvor vi går flere års planettørke i møde- ADC,
farvekameraer, high-speed, lav støj osv. For ikke så længe siden troede jeg aldrig jeg vil købe
et farvekamera.Nightsky 2016-01-03 00:40:38 3. januar 2016 kl. 07:02 #140874
landboDeltager- Nova
Ja det ser sgi ringe ud så langt frem vejrudsigten rækker.
Ydermere står jeg og skal have kørt en traktor uden førerhus 24 km ned i SSV retning. Hvornår skal man gøre det, i minusgrader og en kvart pelikan fra øst eller vente vinden lægger sig og der er plusgrader men regnen vælter ned. Det er som og vælge mellem pest eller kolera.
Ja det bliver spændende og se hvor meget en ADC kan hjælpe på rød/blå forskydningen på et farvekamera. Det er nærmest mere spændende end og pakke sokker og underhylere ud på en højhellig juleaften.
3. januar 2016 kl. 11:18 #140877
Nightsky wrote: Leif, jo men, vil det bare ikke give for mange problemer med refleksioner i stedet for?
Det ved jeg ik, men fused silica har mindre spredning (jeg savner et godt dansk ord for “scatter”) og er ikke billigt. Så kunne man nøjes med en, der dækker hele spektret. Og det må man sige at fused silica gør med et spand fra 185nm til 2100nm. Der må jo være grunde til, at man også kan få emnerne ucoatede.
Hilsen Leif,
“When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting3. januar 2016 kl. 11:26 #140878
Landbo wrote:
Ja det bliver spændende og se hvor meget en ADC kan hjælpe på rød/blå forskydningen på et farvekamera. Det er nærmest mere spændende end og pakke sokker og underhylere ud på en højhellig juleaften.
Jeg har ikke oplevet nogen forskydning af farvebalancen i kameraet (hvis det er det du mener) med en hjemmelavet ADC. Det eneste der ændrer sig er dispersionen på objektet, man vil tage fotos af. Og at objektet bliver forskudt, da ADC’en har prismer.
Nu er min en “fixed” type, der ikke umiddelbart kan justeres, men sikrer, at objektet ser godt nok ud mellem 20-30 gr over horisonten.
Hilsen Leif,
“When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting3. januar 2016 kl. 11:33 #140879
jesperDeltager- Neutron star
Jeg lavede for år tilbage en Barlow til Venus med en fused silica linse fra Edmund Optics. Det virker. Jeg oplevede også at der er stor forskel på hvor meget UV der kommer igennem standard Barlows, også forskel på forskellige Televue modeller. Tredje erfaring var at min nyere C11 godt kunne bruges.
3. januar 2016 kl. 11:52 #140880
mogensDeltager- Super Nova
Hej Jesper
Interessant fra en erfaren mand, har du den stadig vil jeg da være interesseret!
3. januar 2016 kl. 12:29 #140883
jesperDeltager- Neutron star
Hej Mogens.
Jeg skal prøve at se om den ligger i en af rodeskufferne. Det burde den gøre.
3. januar 2016 kl. 15:28 #140889
outlook wrote:
Det ved jeg ik, men fused silica har mindre spredning (jeg savner et godt dansk ord for “scatter”) og er ikke billigt. Så kunne man nøjes med en, der dækker hele spektret. Og det må man sige at fused silica gør med et spand fra 185nm til 2100nm. Der må jo være grunde til, at man også kan få emnerne ucoatede.Interessant.
UV Grade Fused Silica is synthetic amorphous silicon dioxide of extremely high purity. This
non-crystalline, colorless silica glass combines a very low thermal expansion coefficient with
good optical qualities, and excellent transmittance in the ultraviolet region down to 195 nm.
Transmission and homogeneity exceed those of crystalline quartz without the problems of
orientation and temperature instability inherent in the crystalline form. Fused silica is ideally
used with high-energy lasers due to its high energy damage threshold. UV fused silica also
has excellent transmission in the visible and infrared region up to approximately 2.1 µm,
and a low content of inclusions with high refractive index homogeneity. Fused silica is used
for both transmissive and reflective optics, especially where high laser damage threshold is
required.3. januar 2016 kl. 15:30 #140890
landboDeltager- Nova
outlook wrote:
Jeg har ikke oplevet nogen forskydning af farvebalancen i kameraet (hvis det er det du mener) med en hjemmelavet ADC. Det eneste der ændrer sig er dispersionen på objektet, man vil tage fotos af. Og at objektet bliver forskudt, da ADC’en har prismer.
Nu er min en “fixed” type, der ikke umiddelbart kan justeres, men sikrer, at objektet ser godt nok ud mellem 20-30 gr over horisonten.
Øh farvebalance ???
Måske en opfriskning af teorien på hvad en ADC kan hjælpe med vil være på sin plads ???
3. januar 2016 kl. 15:35 #140891
Denne om coatede fused silica linser. Ser ud til at det er en klar fordel med coating og at
prisen er ca. 25% højere med UV anti-refleksion coating på. Specielt med Venus, med den
meget lave kontrast, må det absolut være en kæmpe fordel med coating, så man ikke yderligt
forringer det i forvejen ringe signal. 4% på hver overfladen er temmelig meget.The additional UV antireflection coating on these plano-convex lenses is
particularly desirable
for applications with multiple optical elements.
Since approximately 4% of the incident light is
reflected at each
surface of an uncoated substrate, the application of a UV AR coating
improves
transmission, which is particularly important in low-light
applications, and prevents the undesirable
effects (e.g., ghost images)
associated with multiple reflections.Nightsky 2016-01-03 14:42:48 3. januar 2016 kl. 15:50 #140894
jens.jacobsenDeltager- Neutron star
En AR coated fused silica linse med en brændvidde på -100 mm findes her:
https://www.thorlabs.de/newgrouppage9.cfm?objectgroup_id=3546
88 euro, dyrt men nok ok.
3. januar 2016 kl. 15:52 #140895
jens.jacobsenDeltager- Neutron star
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'ZWO ADC – First og second light' er lukket for nye svar.