› Fora › ASTRO-FORUM › GENEREL ASTRONOMI › ZWO ADC – First og second light
- Dette emne har 95 svar og 15 stemmer, og blev senest opdateret for 8 Är, 1 mÄned siden af Arnstein Dale. This post has been viewed 2365 times
-
ForfatterIndlĂŠg
-
22. december 2015 kl. 21:21 #140408
nightskyDeltager- Neutron star
ZWO har nu deres ADC til salg. Prisen er meget lav, kun $100 indtil udgangen af december. Gratis fragt hvis man kan vente 3-4 uger.
De test jeg kender til har vĂŠret meget positive.
SÄ kan man vÊre heldig at fÄ ordentlige Jupiter billedet selv om den ikke kommer sÄ hÞjt op.
NÄ ja, klart vejr efterspÞrges ogsÄ.
GlĂŠdelig jul, nu vil jeg ud og have en pint Guinness eller fem.
Nightsky 2016-01-21 23:22:46 23. december 2015 kl. 00:39 #140419
Lars MalmgrenDeltager- Super Nova
Uhhh, god nyhed
Er du blevet tester for ZWO, det er ikke fĂžrste gang du har haft deres produkter i hĂŠnderne fĂžr alle andre…
23. december 2015 kl. 01:57 #140428
outlookDeltager- Super Nova
Det er F… flĂžjtende mig billigt. Enhver fotograf med hang til planeter i de kommende Ă„r bĂžr kĂžbe en!
Hilsen Leif,
âWhen you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you donât seem to be in any hurry to do anything elseâŠâ Ed Ting23. december 2015 kl. 14:19 #140444
Anonym- Nova
SpĂŠndende, der er en sammenligning her fra CN:
http://www.cloudynights.com/index.php?app=core&module=attach§ion=attach&attach_id=622461I Europa koster den desvĂŠrre (som sĂŠdvanlig!) noget mere end $100, ca. $170
http://www.teleskop-express.de/shop/product_info.php/language/en/info/p8504_ZWO-ADC-Atmospheric-Dispersion-Corrector—T2-and-1-25–connection.html23. december 2015 kl. 14:25 #140445
RudiDeltager- Neutron star
Fin sammenligning pÄ CN, jeg syntes det miderste skiller sig klart ud, stÞrre dynamisk omrÄde, mere kontrast og skarpere?
PS: skal muligvis til Canada tidligt i det nye Är, sÄ mÄske en kandidat til souvenir?
rudibr 2015-12-23 13:26:17 /Rudi B. Rasmussen
23. december 2015 kl. 14:33 #140446
Anonym- Nova
rudibr wrote: Fin sammenligning pÄ CN, jeg syntes det miderste skiller sig klart ud, stÞrre dynamisk omrÄde, mere kontrast og skarpere?
Ja meget! Der er, syntes jeg, ikke den store forskel pÄ det RGB alignede billede og det som ikke er.
Har nogen prĂžvet den visuelt?
HvornÄr mon der kommer en adaptiv version til deep sky?
23. december 2015 kl. 15:45 #140447
Lars M, jeg har intet med ZWO at gĂžre. Har blot nogle kinesiske kollegaer som hjĂŠlper mig en gang imellem.
Visuelt, ud fra hvad jeg lÊst og hÞrt omkring ADC er der ogsÄ meget at hente visuelt og ikke kun pÄ planeter.
God jul
Nightsky 2015-12-23 14:56:54 23. december 2015 kl. 18:49 #140451
Et must for fotografen, men ikke visuelt, hvis man bruger bino, da sÄdan en fÊtter selv har prismer som til dels ophÊver dispersionseffekten i den ene halvdel af feltet. Blot min erfaring.
Men den “Gutekunst” ADC som Lars linker til er dog vanvittig i pris.
Hilsen Leif,
âWhen you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you donât seem to be in any hurry to do anything elseâŠâ Ed Ting26. december 2015 kl. 13:22 #140587
lindhardDeltager- Super Nova
Nightsky wrote: ZWO har nu deres ADC til salg. Prisen er meget lav, kun $100 indtil udgangen af december. Gratis fragt hvis man kan vente 3-4 uger.
Det ser meget billigt ud, men er det noget, vi reelt har brug for? Der ligger efterhĂ„nden mange “dimser” i stakken.
mvh
Lars26. december 2015 kl. 14:17 #140592
Disclaimer. Har ingen erfaring med ADC endnu
Lars, Ja klart. PÄ Jupiter vil spredningen i blÄt lys nÄr den stÄr hÞjest i denne sÊson vÊre mere end et bueskydning vinkelret pÄ horisonten. Det bliver meget vÊre de nÊste mange Är.
Selv nÄr objektet er oppe omkring en hÞjde pÄ 60 grader er spredningen stÞrre end teleskopet oplÞsningsevne pÄ en 8-10 tommer og opefter.
Desuden kan spredningen ikke skjules i seeingen, sÄ man vil iflg. ADC brugere altid opnÄ en forbedring. Man kan ej heller farve aligne sig ud af de bagefter pÄ computeren og RGB filter hjÊlper ikke.
Mogens, har en ADC og kan sikkert komme med mere info.
Jeg glÊder mig til selv at fÄ erfaring med en ADC.
Leif, visuelle test med binoviewer og ADC beskriver en klar forbedring, som f.eks. at gÄ fra akromat til API. ForstÄr ikke helt hvorledes en bino kan justeres ind til den spredning et objekt har i en given hÞjde? og ser man ikke i begge halvdele af okularet?
Nightsky 2015-12-26 15:14:09 26. december 2015 kl. 17:01 #140595
Der er nok en forbedring over hele feltet med en ADC og bino. Men uden kan man se, nĂ„r objektet drifter, hvordan dispersionen ĂŠndrer sig efterhĂ„nden som det bevĂŠger sig gennem feltet. Jeg oplever det som forstĂŠrket i den ene halvdel og formindsket til helt vĂŠk i den anden halvdel af feltet. Det mĂ„ bero pĂ„ prismevirkningen i bino’en. Hvor udprĂŠget det er afhĂŠnger naturligvis af den givne hĂžjde.
Hilsen Leif,
âWhen you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you donât seem to be in any hurry to do anything elseâŠâ Ed Ting26. december 2015 kl. 19:26 #140597
mogensDeltager- Super Nova
Her er et link med billeder af Saturn jeg tog med ADC for et par Är siden. GlÊder mig til ordentlig seeing igen!!
26. december 2015 kl. 20:41 #140601
astrojensenDeltager- Neutron star
outlook wrote: Der er nok en forbedring over hele feltet med en ADC og bino. Men uden kan man se, nĂ„r objektet drifter, hvordan dispersionen ĂŠndrer sig efterhĂ„nden som det bevĂŠger sig gennem feltet. Jeg oplever det som forstĂŠrket i den ene halvdel og formindsket til helt vĂŠk i den anden halvdel af feltet. Det mĂ„ bero pĂ„ prismevirkningen i bino’en. Hvor udprĂŠget det er afhĂŠnger naturligvis af den givne hĂžjde.
Jeg har selv set det samme, men jeg tror, det er okularerne i sig selv, snarere end binoviewerens prismer, for jeg har set det mange gange, ogsÄ uden binoviewer.
Thomas, Bornholm
27. december 2015 kl. 10:55 #140613
Jeg har kun vĂŠret opmĂŠrksom pĂ„ det i bino’en. Men okularer skal ikke have en dispersionseffekt, medmindre der er et eller andet stykke glas i form af et prisme fx en prismediagonal i lysvejen. Ellers er det sandsynligvis en anden form for brydning af lyset der er tale om. Men effekten er i hvert fald overbevisende.
Hilsen Leif,
âWhen you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you donât seem to be in any hurry to do anything elseâŠâ Ed Ting27. december 2015 kl. 11:15 #140614
astrojensenDeltager- Neutron star
Mange okularer viser stjerner trukket ud i smÄ spektra, hvis man ser ud mod kanten i synsfeltet. MÄske sker der i virkeligheden det, at man ubevidst fjerner Þjet fra den optiske akse i okularet og derved introducerer brydningen? FÊnomenet er i hvert fald reelt og kan til dels modvirke det atmosfÊriske spektrum. Jeg har prÞvet det med Saturn sidste Är, i min 80mm Vixen, hvor jeg pÄ trods af planetens meget lave hÞjde kunne opnÄ et meget skarpt billede af planeten og ringene, hvis jeg placerede denne helt ude i kanten nederst i synsfeltet. I midten var billedet kendeligt dÄrligere og f.eks. Cassinidelingen var ikke mere synlig. Billedet var dÄrligst Þverst i synsfeltet. Jeg brugte orthoskopiske okularer fra Zeiss og Kokusai Kohki, samt et 9mm huygens fra Gordon, Berlin.
Thomas, Bornholm
-
ForfatterIndlĂŠg
- Emnet 'ZWO ADC – First og second light' er lukket for nye svar.