zoomokularer

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TILBEHØR zoomokularer

• Dette emne har 2 svar og 2 stemmer, og blev senest opdateret for 10 år, 3 måneder siden af garland. This post has been viewed 24 times
Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • Forfatter

garland
    Deltager
      • Moon

Er zoomokularer så slemme som rygtet siger?? Det er i hvert fald SÅ meget nemmere at ændre brændvidde og dermed forstørrelse, hvis man kan undgå at fedte med okularskift i buldrende mørke, og måske endda at skulle refokusere ved andet okular! (Erfaring fra en ornitologisk Kowa feltkikkert!). Mit teleskop er en Celestron CPC 800, altså en 8″ SCT, rimelig god grundoptik. Astrojensen fra Bornholm, som vel sagtens er eksperten par excellence i visuel observation, nævnte engang, at zoomokularer nok ikke er så dårlige endda, bare man betaler, og foreslog en Baader Hyperion 8-24…eller hvis man ville betale mere, en Zeiss eller lignende. Men er de pengene værd…kan de virkelig bruges??? For standardokularet fra Celestron er ikke noget at råbe hurra for, selv billedet i en 40mm er svær at fange med øjet, og det er ikke just vidvinklet, ret ukomfortabelt at bruge. Baader vinkler vist fra 50-65 grader, men hvad med astigmatisme , feltkrumning, og i det hele taget skarphed, lysmængde, brugerkomfort…i forhold til faste brændvidder??? Kan det bruges??

astrojensen
      Deltager
        • Neutron star

Ja, de kan udmærket bruges. Min erfaring med dem er dog begrænset til det 8-24mm, som Vixen solgte, som siden er blevet klonet og solgt af en mængde forhandlere og firmaer, bl.a. TeleVue. Dette okular (i dets oprindelige Vixen udgave) var meget skarpt og behageligt at se i, men synsfeltet var unægteligt noget begrænset ved 24mm brændvidde.

Mange taler varmt om Baaders 8-24 Vario, så det er måske ikke noget dumt sted at starte.

Vil man gerne have et meget vidvinklet billede, er zoomokularer ikke lige sagen. Personligt foretrækker jeg i dag okularer med stort synsfelt og fast brændvidde.

Thomas, Bornholm

garland
        Deltager
          • Moon

Tak Thomas for din respons!! Jeg er nok mest interesseret i den billedskarphed og i den lysmængde som et zoomokular kan præstere fremfor størrelsen af synsfeltet, der dog skal være rimeligt. Baaders er omkring de 60 grader. Jeg kan forstå, at størrelsen af synsfeltet er proportionalt med prisen, så 1700 for et zoomokular 60 grader er vel rimeligt når man tager i betragtning, at det erstatter 3-4 andre til omtrent samme pris. Meen er de andre kvaliteter i orden?? Det er det der er spørgsmålet

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
        • Emnet 'zoomokularer' er lukket for nye svar.