› Fora › ASTRO-FORUM › ER DU NYBEGYNDER? › Zeiss prismekikkert.
- Dette emne har 5 svar og 5 stemmer, og blev senest opdateret for 10 år, 1 måned siden af jens. This post has been viewed 29 timesjacobsen. This post has been viewed 29 times
-
ForfatterIndlæg
-
21. januar 2014 kl. 23:52 #113243
jens.jacobsenDeltager- Neutron star
Hej.
Har de sidste par dage gået og glædet mig over et fint eksemplar af Zeiss’s klassiske 8×30 prismekikkert der kom med posten i lørdags.
Jeg faldt over et sæt 8×30 Deltrintem IQ med læderetui, som jeg tænkte ville være et fint alternativ til min 10×50 Dekarem. Og prisen 69,50 euro og 10 euro i forsendelse….
Så de kom i lørdags, og er helt fine. Man kan se de er brugte, lidt skrammede på malingen. Det vigtige, optikken er iorden, og der er ingen mug eller andet snavs indeni. Man kan se at skruerne er ubrudte.
Billedet er det samme, dejligt store felt som med 10×50’eren, og pivskarpt i midten og ret langt ud, som jeg lige kan vurdere det. Fokusseringen går som ny..
Af serienummeret kan jeg se den er fra ’74 eller 75..
Man kunne spørge sig selv hvorfor man dog kan finde på at give godt 500 kr for en 35 år gammel tysk prismekikkert i stedet for en helt ny, kinesisk. På et tysk forum så jeg et godt svar: Om 35 år er Zeiss’en stadigt penge værd og et tidsløst ikon, kinøjs’eren har været i skrotkassen i 30 år
Men seriøst, på ebay.de og hos mange forhandlere i tyskland er der rigtig gode tilbud for tiden på Zeiss prismekikkerter….
mvh
Jens22. januar 2014 kl. 01:08 #113245
finnrDeltager- Main Sequence
Gad vide, om Zeiss stadig lever op til det. Jeg prøvede en Zeiss 8×40 med tagprismer sidste år, og var rystet over at konstatere en kraftig pudeformet fortegning i kanten af synsfeltet. Forhandleren kunne bekræfte, at sådan var de bare! Jeg endte med at købe en Nikon …
FinnR22. januar 2014 kl. 09:07 #113248
outlookDeltager- Super Nova
Tja, man kan vel sige, at der var en tid med Zeiss Jena og en tid efter.., men ellers vil jeg vove den påstand at hævde, at Zeiss stadig holder en høj kvalitet.
Men tillykke med den, Jens. Jeg var selv heldig, endda herhjemme at finde en Deltrintem 1Q til næsten ingen penge dog uden etui. Der er mange af disse kikkerter. Jeg tror, der blev lavet op mod en million af disse kikkerter. Men ikke alle var 1Q altså første kvalitet.Hvad er egentlig forskellen på en Deltrintem og en Jenoptem? De er jo begge 8×30.outlook 2014-01-22 08:07:58
Hilsen Leif,
“When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting22. januar 2014 kl. 11:42 #113250
allan_dystrupDeltager- Nova
Tillykke med købet Jens!
Jeg har selv to CZJ 8×30 1Q Deltrintem bino’er – én fra 1963 og én fra 1979. Jenoptem modellen er identisk med Deltrintem, men blev primært produceret til det civile (=ikke militære) marked.
Og 1Q-mærket blev primært brugt til eksport — kikkerter uden mærket er fuldt ud lige så gode.
Den mekaniske kvalitet er uovertruffen, og koma, astigmatisme og CA er alle fint korrigerede.
Med vidvinkelokularerne (synsfelt på 8,3grader) og T* coating (92% transmission i det centrale visuelle spektrum) er de fantastiske til at scanne nattehimlen, — mælkevejen og store stjernefelter som Hyaderne, Cr65, Cr69, Cr70 etc. ses ganske enkelt ikke bedre i andre instrumenter.
Mht. pude-fortegning (pincushion distortion), så det jo “by design”, og implementeret (i større/mindre grad) i alle håndkikkerter for at modvirke øjets indbyggede tønde-forvrængning som bevirker at billedet “ruller” (globe effect), når man “panner” med binoerne (se fx HER). Jeg har ikke oplevet dette som et problem.
Et ting at være opmærksom på med CZJ 8×30’er er imidlertid, at der er forskel på lysafskærmning mellem objektiv og prismer mellem de tidlige modeller (aluminiumskegle, der er indvendigt matteret) og de senere (fra sidst i 60’erne) modeller (plastkegle, der indvendigt er riflet). Plastafskærmningen giver mærktbart mere spredt lys, især i modlys ved brug om dagen. Jeg har dog ikke noteret dette som et problem om natten.
Allan
Allan_Dystrup 2014-01-22 10:45:50 23. januar 2014 kl. 00:25 #113270
Torben TaustrupAdmin- Neutron star
Tillykke med købet Jens. Jeg synes, at det er billigt for en Zeiss, selvom den har mange år på bagen.
mvh
TorbenTOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
23. januar 2014 kl. 23:11 #113291
jens.jacobsenDeltager- Neutron star
Hej.
Zeiss’en er i god stand, og en 8×30 er en god størrelse. Også til kig på fugle, som jeg holder meget af.
Som Allan skriver, så er den jeg fik fat i, af en årgang med plastic-keglerne i. Ikke noget man kan se umiddelbart, men jeg tror at pris/alder er ok i det område hvor min 8×30 ligger. Så at der er ret blanke plastic blænder i går nok.mvh
Jens -
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Zeiss prismekikkert.' er lukket for nye svar.