Zeiss m.m.

Fora ASTRO-FORUM KØB & SALG, FORHANDLERNYT Zeiss m.m.

Viser 6 indlĂŠg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Forfatter
    IndlĂŠg

outlook
    Deltager
      • Super Nova

FĂžr jeg sĂŠtter ting til salg i udlandet prĂžver jeg gerne fĂžrst herinde pĂ„ forum. Og her er en Zeiss Telementor som ikke rigtig fĂ„r den tid under stjernerne den fortjener. Jeg kunne vĂŠlge at gemme den vĂŠk, men vil hellere have at andre kan gĂžre brug af den. Jeg kĂžbte den i sin tid uden fokuser, men havde en helical fokuser fra en SolarMax 40. Den kan ikke uden videre afmonteres igen uden at beskadige den, men det vil da ogsĂ„ vĂŠre en skam at gĂžre. Den accepterer 1.25″ okularer og nĂ„r fokus med de fleste med en spejldiagonal. Der er endvidere monteret en Vixen skinne sĂ„ andre monteringer end Zeiss kan anvendes. Den originale er brugt til andre projekter. Lidt historie som jeg egentlig har det lidt svĂŠrt ved at skille mig af med, dels fordi jeg har sat mit eget prĂŠg pĂ„ den og dels fordi den er fra APM i Tyskland som stĂ„r inde for den optiske kvalitet.

Pris: 1.500 kr + forsendelse

SĂ„ har jeg en 5″ (127 mm) akromat i en sort metalcelle. Jeg kender ikke fabrikatet, men mĂ„ske er det en Jaegers. Objektivet vejer 1,7 kg og brĂŠndvidden er omkring 1150 mm. HĂžjden er 110 mm og den indvendige diameter pĂ„ tubus side omkring 130 mm. En god og skarp linse.

Pris: 700 kr. + forsendelse

Watec 120N + er et godt s/h astrovideo kamera og guider. Klart designet til at gĂ„ dybt i universet og afbilde DSO’er i god kvalitet med en god fĂžlsomhed og kontrol. Dette kamera kan live stacke i 10 sekunder. Det har ogsĂ„ en ubegrĂŠnset manuel tilstand. Eksponeringer styres af en start / stop-knap og en mĂ„ne / planetarisk tilstand med hurtige lukkertider ned til 1/2000 sek. Kameraets krop er mindre end en 2″ terning og vejer meget lidt. Det er meget nemt at bruge. Billedkvalitet er klart bedre end Mintron-kameraerne og fĂžlsomheden er bedre. Med dette kamera og med 8″+ teleskoper kan klynger af galakser og andre eksotiske objekter ses ogsĂ„ fra oplyste forstĂŠder. Pris: 2000 kr + forsendelse

Hilsen Leif,
      “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else
” Ed Ting

outlook
      Deltager
        • Super Nova

Zeiss Telementor er solgt. Hvorfor kan jeg ikke redigere i selve annoncen.

Hilsen Leif,
        “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else
” Ed Ting

Torben Taustrup
        Admin
          • Neutron star

Hej Leif

En Telementor er et fint lille instrument. Har selv haft en Telemator (pĂ„ dansk Telemotor, da denne model er med motordrev 🙂 for en generation siden. Jeg undrer mig dog over, at der er monteret en anden fokusering pĂ„ den du nĂŠvner, da fokusering pĂ„ Telementor foregĂ„r ved at forskyde objektivet. Kan du forklare nĂŠrmere?

mvh
          Torben

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

outlook
          Deltager
            • Super Nova

Der er sĂ„mĂŠnd fordi, der findes to udgaver: Telementor 1 med helical fokuser og en Telementor 2 som er den du nĂŠvner med indvendig fokusering. Jeg har ogsĂ„ haft en 2’er med stativ og montering, dog ikke med motordrev.

Men kan du forklare, hvorfor jeg ikke kan redigere i min annonce? Det vil jeg ellers gerne kunne, nÄr der sker Êndringer. Det kan man over hos konkurrenten.

Hilsen Leif,
” Ed Ting

Torben Taustrup
            Admin
              • Neutron star

Ok, jeg var ikke klar over, at der fandtes to modeller af den.
              Systemet lukker for redigering af indlĂŠg efter et stykke tid – 1 time er det vist.

mvh
              Torben

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

outlook
              Deltager
                • Super Nova

Jamen sĂ„ er det 5″ objektiv ogsĂ„ solgt. Watec kameraet har jeg valgt at beholde og er ikke til salg lĂŠngere.

Hilsen Leif,
” Ed Ting

Viser 6 indlĂŠg - 1 til 6 (af 6 i alt)
              • Emnet 'Zeiss m.m.' er lukket for nye svar.