Windows 8 og PHD, Ascom og QHY

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TILBEHØR Windows 8 og PHD, Ascom og QHY

• Dette emne har 11 svar og 4 stemmer, og blev senest opdateret for 9 år, 2 måneder siden af Søren Hansen. This post has been viewed 55 times
Viser 12 indlæg - 1 til 12 (af 12 i alt)
  • Forfatter

Rudi
    Deltager
      • Neutron star

Jeg har kik på en lille bitte Windows 8 PC i FONA til sølle 1999,- som skal bruges til autoguiding og ikke andet.

Ved nogen om PHD, Ascom og QHY kører på Windows 8?

Årsagen er at min aldrende (10 år) Eindows XP maskine er stor tung og laaaangsom og er moden til pension.

Billedbehandling foregår på en Mac.

/Rudi B. Rasmussen

Jannick Petersson
      Deltager
        • Main Sequence

Hej Rudi, jeg har kørt Windows 8 i et års tid nu uden problemer med phd, ascom og qhy. Så det kan sagtens lade sig gøre

Søren Hansen
        Deltager
          • Giant

PHD, Ascom, Stellarium og Nebulosity kører fint her

Rudi
          Deltager
            • Neutron star

Tak for tilbagemeldingerne, prøver det.

/Rudi B. Rasmussen

tommyf
            Deltager
              • Neutron star

Har ikke været i gang i et par år nu, angående Ascom,, så kan jeg kun få connect vinduet frem som dog virker og kører mounten fint, men det vindue der var i ‘gamle’ dage hvor man kunne PARK indstille siderel speed osv, det for jeg ikke frem igen, er det ændret fra den gang jeg brugte det…

Rudi
              Deltager
                • Neutron star

Anonym
                  • Super Nova

Hej Rudi.

Jeg er nu ikke sikker på, at jeg ville bruge 1999,- kun til en autoguide løsning. i Asfo-Team er vi i fuld sving med at udvikle en løsning, hvor en microcomputer til under 500,- kører det hele. Den er på størrelse med en stor husholdningsæske tændstikker. Indeholder al softwaren til guidning, fjernstyring af teleskop, fokusering og kamera med plate solving, så den rammer plet hver gang. Vi har det stort set til at køre perfekt på Linux, men tanken er, at vi også gerne fremover vil kunne styre det via en windowscomputer. Microcomputeren som også indeholder en 4 ports hub, placeres på teleskopet, med alt tilsluttet.

Fjernstyringen sker inde fra huset via en PC og forbindelsen kan køres både trådløst eller med netværkskabel.

Mvh.

tommyf
                  Deltager
                    • Neutron star

rudibr wrote: Det er denne hersens jeg har kik på:

http://www.fona.dk/elektronik/elektronik-produkt/notebook?navn=asus-bærbar-pc-x551mav-bing-sx366b&id=0-4404231180

Jeg har en gammel thinkpad XP den kan fint guide og optage billeder osv samtidig, der ska ikke meget til.

Søren Hansen
                    Deltager
                      • Giant

Undskyld jeg hugger tråden lidt.

Johannes: Hold os underrettet om fremgang, jeg har en Ubunto maskine der samler støv

Rudi
                      Deltager
                        • Neutron star

Uha da Johannes, det lyder endog rigtig spændende. Er det en raspberry pi?

Og da det “kun” er 1.999,- og med en 4 årig datter i huset skal den PC såmænd nok komme til sin ret under alle omstændigheder. Jeg skal bare have noget her og nu der er lidt mere stabil end min oldnordiske XP maskine.

/Rudi B. Rasmussen

Rudi
                        Deltager
                          • Neutron star

Min lillebror havde en ASUS eee PC 901 liggende. Den er en lille PC på blot 20×15 cm med Windows XP Home Edition. Udfordringen var at den ingen HDD har, men kun 4 GB SD RAM der fungerer som C: drev samt en udvidelses port hvor der sidder 8 GB SD RAM som er mappet som et D: drev. Så det var med hiv og sving at jeg fik opdateret Windows (den havde ikke været tændt og på nettet i adskillige år). Bagefter skulle Windows på slankekur for at få plads til .NET 3.5 SP1, ASCOM, QHY Drivere og endelig PHD 1.14, men det lykkedes at få det hele til at køre, så nu skal det blive spændende at få den afprøvet med teleskopet

Og det bedste, PC’en koster kun en ks øl

/Rudi B. Rasmussen

Søren Hansen
                          Deltager
                            • Giant

Viser 12 indlæg - 1 til 12 (af 12 i alt)
                          • Emnet 'Windows 8 og PHD, Ascom og QHY' er lukket for nye svar.